تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1402 - 13:46
کد خبر : 146652

«آیت‌الله هاشمی»همیشه و همچنان در اوج

«آیت‌الله هاشمی»همیشه و همچنان در اوج

آرمان شرق-گروه سیاست:«بعد هم آقای هاشمی عرصه را به آقای مهدوی کنی واگذار کرد و مهدوی کنی خیلی ادب کرد و گفت ایشان به من تفویض کردند. بنابراین موضوع در دوره حیات ایشان بود و پس از فوت هم نمی‌بینم تغییری پیدا کرده باشد. کمتر سفر کرده‌ای مثل هاشمی هست که هنوز در بورس باشد و یادش، نامش، راهش، مواضعش برای برخی احساس خطر ایجاد کند.»

«آیت‌الله هاشمی»همیشه و همچنان در اوج

«آرمان امروز» به‌بهانه هفتمین سالگرد آیت‌الله هاشمی گزارش می‌دهد:

آرمان امروز، گروه سیاسی: بر کسی پوشیده نیست که «آیت‌الله اکبرهاشمی رفسنجانی» یکی از سیاستمدارانی است که موضع‌گیری‌ها و البته فعالیت‌هایی اجرایی و سیاسیش بر روند تاریخ ایران تاثرات بسیاری گذاشته است. بحث بر سر چگونگی کنش‌ها و واکنش‌های سیاستمدارنی در قد و قواره رفسنجانی همواره دستخوش تعاریف شخصی و گروهی است ولی در این مورد خاص می‌توانیم بگوییم تحرکاتی که در طی دهه‌ها مبارزه و همینطور مدیریت اجرایی کشور از خود برجای گذاشته باعث شده تا در مواقع حساس همواره از او یاد و به جای خالی او اشاره شود. بسیاری بر این باورند که باتوجه به خصوصیات اخلاقی رفسنجانی و همینطوری تاکیدش بر میانه‌روی، او می‌توانست بسیاری از چالش‌های داخلی و خارجی را حل کند هرچند موضع‌گیری‌های او بعد از انتخابات ۸۸ منتقدانی را در بدنه نظام پیدا کرد ولی هنوز هم مخالفانش می‌دانند که تفکر هاشمی می‌تواند در رویدادهای مختلف باعث تعادل و تعامل نظام با شهروندان خواهد باشد. به‌بهانه هفتمین سالگرد این سیاستمدار اشاره‌ای به برخی از خصوصیات اخلاقی و شخصی او خواهیم کرد.

هاشمی شخصیت موسس است

«محمد عطریانفر»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران که در دولت اول هاشمی، معاون سیاسی وزیر کشور (عبدالله نوری) بود در مورد شخصیت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به مهر گفت: «هاشمی رفسنجانی را باید در زمره شخصیت‌های اثرگذار و نخبه قلمداد کرد که در دوران مبارزه با رژیم طاغوت در کسوت روحانیت، لباس رزم بر تن کرد و منشأ اثر شد. او البته بسیار اقبال بلندی داشت که در عنفوان و غره جوانی، مرادی همچون حضرت امام خمینی (ره) را یافت و شیفته او شد و از این حیث نیز بلند اقبال بود که در اوج بلوغ و پختگی سیاسی‌اش، نهضت امام (ره) به ثمر نشست و انقلاب اسلامی به پیروزی دست یافت.»

این سیاستمدار در همین مورد و با اشاره به دیگر ابعاد شخصیت آیت‌الله رفسنجانی ادامه داد: «مطابق با چارچوب‌های نظری و عملی، غالباً راهبران یک انقلاب، شخصیت‌هایی آوانگارد و رادیکال هستند که در موقعیت ثبات‌بخشی به نظام سیاسی جدید، اصطلاحاً کُمیت‌شان می‌لنگد و ناتوان هستند، لهذا مسؤولیت استقرار و ثبات‌بخشی به نظام جدیدالتأسیس را عناصر دیگر عهده‌دار می‌شوند اما در انقلاب اسلامی ایران، چنین فرمولی به صورت تام و تمام پیاده نشد چراکه شخصِ حضرت امام (ره) به عنوان بنیانگذار نظام و هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیت مؤثر در این مهم، ذوابعاد بودند و هم واجد شاخصه‌های انقلابی‌گری و هم واجد قدرت ثبات‌بخشی به نظام و نظم موجود بودند.»

عطریانفر در همین مورد ادامه داد: «هاشمی شخصیت مؤسس است؛ وقتی می‌گوئیم شخصیت مؤسس است، نه شخص مؤسس، یعنی یک منظومه و شخصیت حقوقی وجود دارد که این‌ها در تأسیس نظام نقش اول را داشتند؛ در نقطه کانونی مجموعه، شخص امام (ره) قرار دارد و نزدیک‌ترین حلقه به ایشان شخصیت‌های بسیار اندکی هستند که هاشمی، از سرآمدان آن‌هاست. روندها و رویکردهایی که هاشمی رفسنجانی در عمر ۳۸ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از خود بروز داد، برخی برانگیخته و برکشیده از یک موضوع خاص آن زمان است، برخی ناشی از حل یک رقابت است و بخشی هم ناشی از تأدیب یک جریان است و بخشی، به اصل نظام برمی‌گیرد و در واقع سینه چاکی برای حفظ نظام است. مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی همیشه در اوج بوده است؛ او در ۳۸ سال زیستش پس از انقلاب همواره در اوج است؛ چه در کسوت ریاست مجلس چه در کسوت ریاست‌جمهور و مناصب دیگر؛ اگر ۱۰ سال دیگر هم زنده بود، این در اوج بودن استمرار داشت؛ هاشمی مسائل را از حد فردی بالاتر می‌دید و ملی فکر می‌کرد؛ خیلی اسیر اسامی نمی‌شد، بیشتر به مسمی و محتوا اهتمام داشت. اعتدال و عقلانیت، دو شاه‌بال حرکت آقای هاشمی رفسنجانی بود؛ امروز تقریباً برای همه، حجیت آن دو مقوله اثبات شده است و تمام نظریه‌های رادیکال، چه چپ و چه راست، رنگ باخته‌اند؛ تفکر و مشی هاشمی رفسنجانی، امروز نیاز زمان ما است.»

برخی هنوز از نام آیتالله احساس خطر میکنند

«غلامعلی رجایی»، مشاور پیشین آیت‌الله رفسنجانی در مورد چهره سیاسی مرحوم رفسنجانی به خبرآنلاین گفت: « این مسئله از زمان حیات آقای هاشمی آغاز داشت. مثلاً قرار بود ۴۴ نفر به ریاست ایشان در خبرگان رأی دهند، رفتند با اینها صحبت کردند و گفتند اگر رأی دهید دور بعد صلاحیت شما تایید نخواهد شد. این خبری است که خودم از نزدیک در جریان بودم و آن موقع آقای علوی نام یک کسی را آورد و به من گفت که ایشان می‌خواست به آقای هاشمی رأی دهد ولی تهدیدش کردند و گفتند به هر حال از توی صندوق ما خط تو را می‌شناسیم. در این حد بود.»

او در همین مورد ادامه داد: «بعد هم آقای هاشمی عرصه را به آقای مهدوی کنی واگذار کرد و مهدوی کنی خیلی ادب کرد و گفت ایشان به من تفویض کردند. بنابراین موضوع در دوره حیات ایشان بود و پس از فوت هم نمی‌بینم تغییری پیدا کرده باشد. کمتر سفر کرده‌ای مثل هاشمی هست که هنوز در بورس باشد و یادش، نامش، راهش، مواضعش برای برخی احساس خطر ایجاد کند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.