تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1402 - 7:01
کد خبر : 140028

آرزوهای ژئوپلیتیک آذربایجان

آرزوهای ژئوپلیتیک آذربایجان

آرمان شرق-گروه بین الملل:بعید نیست که جمهوری آذربایجان بخواهد به جاه طلبی خود ادامه دهد که تداوم آن ممکن است به مناطق جنوبی ارمنستان و مرز با ایران برسد. برخی کارشناسان این حوزه معتقد هستند که تهران در رابطه با این منطقه بحرانی منفعلانه وارد شده و حتی به نوعی امور را به روسیه واگذار کرده بود.

آرزوهای ژئوپلیتیک آذربایجان

حسن بهشتی‌ پور

حسن بهشتی پور

 

آرمان امروز : دولــــت جمهــــوری آذربایجان می ‌‌‌‌خواهد یک مرز تاریخی بین ایران و ارمنستان را به بهانه این که می‌‌‌‌خواهد به نخجوان دسترسی داشته باشد از بین ببرد؛ در حالی که از مناطق بالاتر یا مانند سه دهه گذشته از طریق ایران می‌تواند به نخجوان دسترسی داشته باشد. در همین رابطه ایران هم اقدامات دیپلماتیک، هم اقدامات حقوق بین ‌الملل و هم اقدام نظامی را در سبد خود دارد.

همچنان که ایران دو سال پیش طی یک رزمایش نظامی بر روی رود ارس یک پل شناور زد و تانک‌ ‌‌‌ها و خودروهای نظامی به آن سوی ارس یعنی خاک ارمنستان وارد شدند؛ البته با موافقت ایروان. این مانور با این هدف برگزار شد که ایران به طرف آذری نشان دهد در این قضیه جدی است. از آن جا که کشورها بر اساس منافع‌‌‌‌شان عمل می‌کنند، جمهوری آذربایجان نیز منافع خود را می ‌‌‌‌شناسد و می‌‌‌‌داند که نباید در این شرایط با همسایه ‌‌‌‌ای مانند ایران درگیر شود. البته برخی جنگ‌‌‌ ‌ها غیرقابل پیش ‌بینی هستند مانند جنگ روسیه با اوکراین که اصلا در راستای منافع مسکو نبود اما در نهایت روسیه وارد این جنگ شد.

باید توجه داشت که احتمال حمله ارتش جمهوری آذربایجان به استان سیونیک وجود دارد اما این احتمال خیلی اندک است و در صورت حمله، قطعا باکو با اقدام دیپلماتیک، حقوقی و نظامی ایران رو به ‌رو خواهد شد. این تغییر موازنه ممکن است به لحاظ سیاسی مشکل‌ساز شود. زیرا بعید نیست که جمهوری آذربایجان بخواهد به جاه طلبی خود ادامه دهد که تداوم آن ممکن است به مناطق جنوبی ارمنستان و مرز با ایران برسد. برخی کارشناسان این حوزه معتقد هستند که تهران در رابطه با این منطقه بحرانی منفعلانه وارد شده و حتی به نوعی امور را به روسیه واگذار کرده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.