تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1401 - 22:37
کد خبر : 125298

۳ توصیه به مسئولان در باره مساله مسمومیت‌ها

۳ توصیه به مسئولان در باره مساله مسمومیت‌ها

آرمان شرق-گروه سیاست:هنوز علت مشخصی از سوی دولت برای این موضوع ذکر نشده است، گفت: احتمال دارد گروه‌هایی که از ورود خانم ها به عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی می ترسند و یا با آن مخالفت هستند پشت این قضیه باشند اما دولت قول داده است با جدیت بیشتری زوایای پنهان این موضوع را آشکار کند و مجلس از اختیارات و بُعد نظارتی خودش استفاده می کند تا این قضیه هر چه سریعتر مرتفع و خانواده ها به ارامش باز گردند و دانش اموزان هم بتوانند به تحصیل خودشان ادامه دهند.

۳ توصیه به مسئولان در باره مساله مسمومیت‌ها

 نظام از مردم کمک بگیرد

شفقنا- دکتر محمدرضا جوادی یگانه تاکید کرد: « نظام از مردم در شفاف سازی و مراقبت و پیشگیری این رخداد مغایر با امنیت ملی و اجتماعی(مسمومیت ها) کمک بگیرد.»

مساله مسمومیت‌ها: نگرانی‌های نوپدید و ظرفیت‌های در دسترس

به گزارش شفقنا، محمدرضا جوادی یگانه جامعه شناس مستقل در نوشتاری اب عنوان« مساله مسمومیت‌ها: نگرانی‌های نوپدید و ظرفیت‌های در دسترس» این گونه آورده است:

مساله مسمومیت‌های زنجیره‌ای مدارس دخترانه، وارد مرحله جدید و نگران‌کننده‌ای شده است و شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور، به صورت هدفمند بر این نگرانی دامن می‌زنند. سلامت دانش‌‌آموزان برای همه مردم و نه فقط اولیا و معلمان، مهم است و اولویت اول بر سلامتی آنهاست و پیدا کردن مسموم‌کنندگان.

اما در کنار مساله واقعی‌ای به نام مسموم شدن هر روزه دانش‌آموزان دختر در این جا و آنجای کشور، موضوع احساس ناامنی هم اهمیت دارد. و من تلاش دارم تا اندکی آن را بکاوم. احتمالا عاملان پشت پرده در یکی از این سه دسته هستند: جریانات برانداز که سابقه تروریستی دارند، افراطیون مذهبی مشابه گروه فرقان و ترورهایی که در سال ۱۳۵۸ انجام داد و گروه‌هایی که سابقه آدم کشی با عناوین انحرافی دارند، و سوم گروه‌های خودسر مرتبط با برخی جریانات متنفذ داخل حاکمیت.

این احتمال هم هست که مسمومیت‌های گسترده‌ اخیر با مسمومیت‌های چندماهه اخیر تفاوت داشته باشد و در بستر مسمومیت های گذشته، برخی جریانات به این نتیجه رسیده باشند که می توان با این شیوه ها به ناامنی گسترده دامن زد.

با موضع‌گیری گسترده نهادهای مدنی، مرجعیت و همچنین تریبون های رسمی و نیز دستور پیگیری‌ها در دولت و قوه قضاییه، امید است که اگر عاملان مرتبط با دسته دوم و سوم باشند، با آنها سریع‌تر برخورد شود، و اگر از گروه نخستند به سرعت شناسایی و اقدام موثر انجام شود.
نیروی خودسر و تندرو و انحراف همه جا هست، اما آنچه تفاوت ایجاد می‌کند، نوع برخورد حکومت‌ها با آنها است. سرعت و قاطعیت در شناسایی و برخورد با افرادی که ناامنی اجتماعی گسترده ایجاد می‌کنند، موجب آرامش خاطر مردم می‌شود. دستور پیگیری سریع و دستگیری ضارب زن معترض در جلوی یکی از مدارس، نشانه امیدبخشی است، به شرط آنکه در همین موضوع هم اطلاع‌رسانی مناسب و بدون ابهام و متناسب با اطلاعات به دست‌آمده صورت گیرد، و البته منجر به مجازات فوری مقصرین هم بشود.

چنان که روشن است، با گستره مسمویت‌ها، نگرانی‌ها هم افزایش یافته است. از آنجا که اکثر مردم، دختر دانش‌آموزی در خانه خود یا نزدیکان درجه اول خود دارند، نگرانی، ذره‌ذره بیشتر می‌شود. چون علت مسمومیت ناشناخته است، ترس از امر مبهم، منجر به ترس گسترده از هر چیزی می‌شود. در بدترین حالت‌ها، ترس مردم از مردم، به نفرت مردم از مردم، و در نهایت به جنگ مردم علیه مردم منجر، و مقدمه آنارشیسم و جنگ داخلی خواهد شد.

دقیقا به همین دلیل است که آرامش‌بخشیدن به مردم با نشان دادن پیگیری مساله، ضرورت دارد. شیوه قطره‌چکانی اطلاعات، و اطلاعات کلی و مبهم از نوع مصاحبه‌های رسمی مقامات مسئول، نه به مردم اطمینان از پیگیری می‌دهد و نه کمک چندانی به آرامش‌بخشی نمی‌کند. اعتماد کردن به رسانه‌های داخلی و گزارش‌های تحقیقی آنها، نه تنها می‌تواند به روشن شدن مساله و کشف عاملان کمک کند، بلکه گفتگوی در این باره به افزایش همدردی مردم با مسموم‌شدگان و اولیا و معلمان آنها هم منجر می‌شود و از این طریق به همدلی اجتماعی گسترده کمک می‌کند و خطر ذکرشده در بالا کاهش می‌یابد. علاوه پیشنهاد می شود نظام از خود مردم در شفاف سازی و مراقبت و پیشگیری این رخداد مغایر با امنیت ملی و اجتماعی کمک بگیرد.

 درباره منشأ این اتفاق اطلاع رسانی کنند

شفقنا- سیاستمدار و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تأکید دارد که مسئولان دولتی باید با دقت، هوشیاری و تقسیم کار نسبت به ریشه یابی دقیق و حل مسمومیت سریالی دانش آموزان اقدام کنند و همچنین برای جلوگیری از تشویش افکار عمومی اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد.

حمیدرضا ترقی در گفت وگو با شفقنا درباره نحوه پاسخگویی و شفاف سازی مسئولین نسبت به مسمومیت سریالی دانش آموزان، بیان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی در گذشته یکسری فکت ها یا نشانه هایی دادند مبنی بر اینکه برای تعطیل کردن مدارس و دانشگاه و به طور کلی تعطیلی تحصیل و علم در کشور روش هایی توسط عوامل ضد انقلاب در داخل دنبال شود.

وی ادامه داد: در اینکه این اقدامات از سوی دشمنان انقلاب اسلامی و توسط عوامل ضد انقلاب در داخل دنبال می شود هیچ تردیدی وجود ندارد چرا که اسناد و مدارک متعددی در این رابطه وجود دارد. همچنین پیشنهاداتی در این رابطه داده شده و تأکید کردند که از نفتالین در سالن ورودی یا محوطه داخلی مدارس استفاده شود تا از این طریق موجب مسمومیت دانش آموزان شوند.

آقای ترقی با بیان اینکه هر چند دشمنان روش هایی برای تعطیلی مدارس و دانشگاه مطرح کردند، اما طبیعتاً مراقبت از این مساله وظیفه آموزش و پرورش و مسئولین مدارس است، گفت: با توجه به آسیب دیدگی تعدادی از دانش آموزان در مدارس برخی از شهرها و استان ها، لازم است هم یک بررسی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد و هم عوامل آن – احیاناً اگر وجود دارد- شناسایی شوند و هم منشأ این نوع مسایل در کشور برای مردم تبیین شود تا اولاً مردم دچار دلهره و تشویش نشوند و از رفتن فرزندان خود به مدارس ممانعت نکنند، دوماً اگر توطئه دشمن در این رابطه وجود دارد، کاملاً شناسایی و خنثی شود.

وی افزود: به طور طبیعی در کلان مساله آنچه که مسلم هست، دشمنان برای ایجاد التهاب و نگرانی و تشویش در افکار عمومی جامعه از روش های گوناگونی استفاده کرده و سعی می کنند شکستی که در نا آرامی های اخیر خورده اند را به شکلی جبران کنند.

وی عنوان کرد: مسئولان دولتی باید با دقت، هوشیاری و تقسیم کار نسبت به ریشه یابی دقیق و حل این مساله اقدام کنند و همچنین برای جلوگیری از تشویش افکار عمومی اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد.

آقای ترقی گفت: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور به تازگی وارد موضوع مسمومیت سریالی دانش آموزان شدند و طبیعتاً شفاف سازی این مساله بیش از این میسر نبوده ولی یقیناً اگر به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنند و بتوانند مستنداً اطلاعاتی را به مردم ارایه دهند که قابل قبول و پذیرش باشد، قطعاً شفاف سازی یک گام در جهت اعتماد سازی مردم است و می تواند موجب آرامش جامعه شود.

 دولت با جدیت بیشتری زوایای پنهان این موضوع را آشکار کند

شفقنا- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمالا گروه‌هایی که مخالف ورود خانم ها به عرصه‌های مختلف علمی و سیاسی هستند، در مسمومیت دانش آموزان نقش دارند، گفت: دولت قول داده است با جدیت بیشتری زوایای پنهان این موضوع را آشکار کند و مجلس از اختیارات و بُعد نظارتی خودش استفاده می کند تا این قضیه هر چه سریعتر مرتفع و خانواده ها به آرامش باز گردند.

محمد علی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با مسمومیت دانش آموزان، گفت: با توجه به اینکه این مسمومیت ها برای مدارس دخترانه اتفاق افتاده مجلس حساسیت بیشتری نسبت به آن دارد و ما این هفته درکمیسیون بهداشت میزبان وزیر بهداشت اموزش و پرورش و معاون وزیر اطلاعات بودیم و در رابطه با مسمومیت های دانش اموزان مباحثی مطرح شد.

وی ادامه داد: در ابتدا، این مسمومیت ها فقط در دو شهر قم و بروجرد بود که در حال حاضر به بیش از ۸ شهر رسیده است که جای نگرانی دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم توضیحاتی در خصوص اثر این سم اعلام و گفته بود که «سم خطرناکی نیست وعوارض موقت در سیستم گوارشی و عصبی خواهد داشت که کوتاه مدت است»؛ ولی به نظر من عوارض روانی ناشی از این اتفاق بیش از عوارض جسمانی آن است که خانواده ها را هم نگران کرده است.

آقای بندپی با بیان اینکه هنوز علت مشخصی از سوی دولت برای این موضوع ذکر نشده است، گفت: احتمال دارد گروه‌هایی که از ورود خانم ها به عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی می ترسند و یا با آن مخالفت هستند پشت این قضیه باشند اما دولت قول داده است با جدیت بیشتری زوایای پنهان این موضوع را آشکار کند و مجلس از اختیارات و بُعد نظارتی خودش استفاده می کند تا این قضیه هر چه سریعتر مرتفع و خانواده ها به ارامش باز گردند و دانش اموزان هم بتوانند به تحصیل خودشان ادامه دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.