تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 10:40
کد خبر : 145555

«کاسبان مشارکت حداقلی»؟

«کاسبان مشارکت حداقلی»؟

آرمان شرق-گروه سیاست:در ماه‌های اخیر برخی از چهره‌های سیاسی به آنچه خالص‌سازی در جریان انتخابات رخ می‌دهد اظهاراتی را مطرح کرده‌اند و خواستار مقابله حاکمیت با گروه‌های تندرو می‌شوند. از روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها به اظهارات مقام رهبری واکنش نشان داده‌اند و برخی مانند خبرآنلاین این سوال را مطرح کرده است که چه کسانی از مشارکت پایین و موج ردصلاحیت چهره‌ها سود می‌برند که به دنبال حفظ وضع موجود هستند و حتی دستور ردصلاحیت صادر می‌کنند؟

«کاسبان مشارکت حداقلی»؟

انتخابات مجلس

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: باتوجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حضور شهروندان کرمان و خوزستان باید بگوییم که با تأکید بر مشارکت حداکثری راه برای نقد و بررسی طیف‌هایی که به‌دلیل رسیدن به اهداف جناحی بر انتخابات حداقلی و تحت هر شرایطی تأکید می‌کنند بازتر شده است. در ماه‌های اخیر برخی از چهره‌های سیاسی به آنچه خالص‌سازی در جریان انتخابات رخ می‌دهد اظهاراتی را مطرح کرده‌اند و خواستار مقابله حاکمیت با گروه‌های تندرو می‌شوند. از روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها به اظهارات مقام رهبری واکنش نشان داده‌اند و برخی مانند خبرآنلاین این سوال را مطرح کرده است که چه کسانی از مشارکت پایین و موج ردصلاحیت چهره‌ها سود می‌برند که به دنبال حفظ وضع موجود هستند و حتی دستور ردصلاحیت صادر می‌کنند؟

هرچند در ماه‌های اخیر شاهد تندروی برخی رسانه‌ها، گروه‌ها و چهره‌های سیاسی و تلاششان برای حضور کمرنگ مردم در انتخابات ۱۱ اسفند هستیم و حتی این تحرکات به رسانه ملی هم رسیده است، اما رهبر انقلاب دیروز هم در حالی که کمتر از ۳ ماه به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده است، مجدداً بر لزوم افزایش مشارکت تأکید کردند و فرمودند: «اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف تشکیل می‌شود.»

ایشان انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: «ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.»

رهبر انقلاب «نبود انتخابات» را موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

رهبر معظم  با اشاره به اهمیت رقابت اضافه کردند: «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند. دلسرد کردن مردم از انتخابات کاری غلط و به ضرر کشور است. بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند در حالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد.»

«حسن روحانی»، رییس جمهوری پیشین کشورمان هم که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده و همواره بر لزوم افزایش مشارکت در انتخابات تأکید دارد، در دیدار با جمعی از علما و روحانیون که روز چهارشنبه گذشته (۲۹ آذر) برگزار شد، گفته بود: «گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمی‌دانیم. چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا می‌کنیم.»

او تأکید کرد که «باید برای جلب مشارکت مردم تلاش کنیم و کاری کنیم آن‌هایی که پای صندوق می‌آیند، بتوانند به جای رأی سفید، حداقل به چند نفر رأی بدهند و مانند انتخابات ۱۴۰۰ با میزان کم‌سابقه رأی سفید مواجه نشویم. » بررسی اظهارات حسن روحانی نشان می‌دهد تفکر و تحلیل او در مسیر راهبرد‌های اعلام شده رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ماه و حتی پیش از آن است؛ او که همواره در این مسیر حرکت می‌کند، اعلام کرده که «من با دوستان زیادی گفت‌وگو کردم تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند یا در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کنند، خیلی‌ها حاضر نشدند. تردید آن‌ها این بود که نمی‌دانیم شورای نگهبان چه می‌کند و آیا مردم پای صندوق می‌آیند یا نه؟ من به آن‌ها گفتم شورای نگهبان هر کاری می‌خواهد بکند، ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. »

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.