تاریخ انتشار : جمعه 18 فروردین 1402 - 8:45
کد خبر : 127632

پیشهادهای صادق زیباکلام برای تحقق سال شیرین

پیشهادهای صادق زیباکلام برای تحقق سال شیرین

آرمان شرق-گروه سیاست: اولویت اول مسئولان نظام باید شنیدن صدای نسل جوان باشد تا بتوانند رفته رفته شرایط را به گونه‌ای تغییر دهند که کام این جامعه را شیرین کنند. اگر می‌خواهیم که تجربیات سال گذشته رخ ندهد باید آهنگی را که برخی از تندروها در حوزه حجاب در دستور کار قرار داده‌اند را تغییر دهند.

پیشهادهای صادق زیباکلام برای تحقق سال شیرین

آرمان امروز: دکتر «صادق زیباکلام»، نظریه‌پرداز و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که مسئولان چگونه باید عمل کنند که در پایان اسفندماه بگوییم سالی که گذشت، سال شیرینی بود؟ به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در این زمینه باید بگوییم که برای شیرین کردن کام مردم، اولویت‌های بسیاری وجود دارد که مسئولان نظام باید توانایی کنار زدن آنها را داشته باشند. در گام اول برای رسیدن به این تاکید رهبری، مسئولان باید آسیب‌شناسی کنند که چه مسیری را طی کردند که مردم در سال گذشته تا این حد به درجه عصبانیت رسیدند و اعتراضات ماه‌ها در ایران ادامه داشت.
بنابراین اولویت اول مسئولان نظام باید شنیدن صدای نسل جوان باشد تا بتوانند رفته رفته شرایط را به گونه‌ای تغییر دهند که کام این جامعه را شیرین کنند. اگر می‌خواهیم که تجربیات سال گذشته رخ ندهد باید آهنگی را که برخی از تندروها در حوزه حجاب در دستور کار قرار داده‌اند را تغییر دهند.»
زیبا کلام در همین مورد و با اشاره به دیگر اولویت‌هایی که باعث شیرین شدن سال جاری خواهد شد، ادامه می‌دهد: «سال گذشته باتوجه به عفو رهبری بسیاری از زندانیان سیاسی که در جریان اعتراضات دستگیر شده بودند آزاد شدند. به‌نظر آزادی زندانیان سیاسی همانند سال گذشته باید ادامه داشته باشد تا با همین فرمان به انتخابات اسفند ماه برسیم. حضور چهره‌های سیاسی در کارزار انتخابات سال جاری می‌تواند فاصله نظام و مردم را کاهش دهد. رقابت در انتخابات باید به گونه‌ای باشد که همه طیف‌های سیاسی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب حضور داشته باشند. در این مورد همه نگاه‌ها به «شورای نگهبان» است. اگر باز هم تجربه انتخابات ۹۸ مجلس تکرار شود و شاهده رد صلاحیت گسترده چهره‌های سیاسی باشیم باید بگوییم که این موضوع کام مردم را تلخ‌تر خواهد کرد. دیگر اولویتی که به شیرین شدن سال کمک می‌کند، گسترش دامنه فعالیت «مطبوعات»، «احزاب»، «تشکلات صنفی و سیاسی» و … است که می‌تواند باعث مستحکم‌تر شدن نظام شود. در وضعیتی هستیم که همواره احزاب، مطبوعات و … زیر فشار  سختی فعالیت می‌کنند. این فشار باید برداشته شود. اولویت دیگر که البته مهمترین اولویت هم محسوب می‌شود مسائل اقتصادی است که مشکلات شهروندان را صد چندان کرده است. دولت و دیگر نهادها باید حضور خود در اقتصاد را کاهش بدهد تا هم راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود و همچنین سرمایه‌گذارن خارجی به‌جای اینکه بروند در «ترکیه»، «چین»، «امارات» و … سرمایه‌گذاری کنند، به سمت ایران بیایند. این مهم هنگامی رخ می‌دهد که دولت بتواند به آنها این تضمین داده شود که در امنیت کامل می‌توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.