هیس! رونالدو دارد می‌آید
دنیای‌اقتصاد : کاروان النصر برای دیدار با پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دوشنبه به تهران می‌رسد تا یکی از تاریخی‌ترین اتفاقات فوتبال ایران به وقوع بپیوندد.

از زمانی که مشخص شد کریستیانو رونالدو و یاران سرشناسش به پایتخت ایران سفر خواهند کرد، همه به تکاپو افتادند تا بتوانیم میزبان خوبی برای یکی از مشهورترین فوتبالیست‌های تاریخ باشیم. از وزیر و رئیس گرفته تا مربی و پیشکسوت همه نگران حضور رونالدو بوده و هستند که امیدواریم به خیر و خوشی تمام شود. اما رویکرد عجیبی که برخی از مسوولان اتخاذ کرده‌اند، یک‌بار دیگر یادآوری می‌کند که حداقل به برخی دلایل، باید به حال وضعیت فوتبال خودمان افسوس بخوریم.

ابتدا خبر را بخوانید: «منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس کارگروه ناظر بر قراردادها اعلام کرد حسب نظر مهدی تاج، ریاست فدراسیون فوتبال برای ایجاد آرامش و فضای وحدت در جامعه و به‌ویژه فوتبال کشور و حضور قدرتمند نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، کلیه ارکان سازمان لیگ و اعضای محترم کارگروه ناظر بر قرارداد از هرگونه مصاحبه خودداری و وظایف خود را در چارچوب قانون بدون هرگونه هیاهو و چالش دنبال و پیگیری ‌کنند.» موضوع چیست؟ ۴امتیاز از سپاهان بابت تخطی از قوانین سقف بودجه کم شده، اصفهانی‌ها از نماینده مجلس گرفته تا هوادار و مدیر باشگاه، کار و زندگی را رها کرده‌اند تا به قول خودشان حقی که تضییع‌شده را بستانند. باقی باشگاه‌ها هم اعتقاد دارند که این حکم کافی نبوده و یکی دو تا تیم دیگر هم به هم پریده‌اند که جریمه بعدی متعلق به شماست. در این بین هیچ‌کس روشن نمی‌کند که به چه دلیل ۴ امتیاز از سپاهان کم شده و چرا بیشتر یا کمتر نه. از طرفی حالا باید وضعیت بازیکنانی که در وضعیت تخلف قراردادشان را ثبت کرده‌اند، مشخص شود و طبق گمانه‌زنی‌ها باشگاه‌های نامدار دیگری هم هستند که قوانین را دور زده‌اند. در این شرایط اما رئیس محترم فدراسیون فوتبال تلویحا فرموده‌اند که چیزی نگویید تا رونالدو و دوستان بیایند و بروند! بهترین راه‌حل از فدراسیونی که موفقیت‌هایش خود گویای خروجی آن است. اگر هم قرار است در سکوت به حل مشکلات پرداخته شود که ما هم با نیت خیر می‌گوییم که قصد آقای تاج همین بوده، خب چرا تا الان این کار را انجام نمی‌دادید و هر روز دوستان در تلویزیون و خبرگزاری و روزنامه مشغول افاضات هستند؟

اگر محکوم به خودتحقیری نمی‌شویم، داستان آمدن رونالدو به تهران یک‌بار دیگر نشان داد که چرا سطح فوتبال ما نسبت به خیلی از کشورهای اطراف در رده پایین‌تری قرار دارد. ما برای دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان به سراغ اجاره فناوری VAR رفته‌ایم که دو سال قبل حتی به عراق جنگ‌زده هم رسیده بود. اگر صحبت‌های نمک‌آلود وزیر گردشگری را کنار بگذاریم، قرار است به اعضای کاروان النصر شرایط دراختیار داشتن اینترنت بدون فیلتر را ارائه دهیم و حتی صحبت از تشکیل کمیته استقبال از بازیکنان تیم عربستانی است. چند روز پیش چهل‌ونهمین سالگرد افتتاح استادیوم آزادی بود (البته تقریبا سه سال پس از افتتاح غیر رسمی از آن). آن زمان که کلنگ ساخت این مجموعه زمین زده شد، کشور قطر هنوز زیر یوغ بریتانیا بود؛ اما به فاصله چند دهه بعد از این ماجراها، پرسپولیس حتی اگر محروم هم نبود نمی‌توانست از حضور تماشاگران در ورزشگاه قدیما مدرن و جدیدا کهنه آزادی بهره خاصی ببرد؛ چراکه پروژه بازسازی آن معلوم نیست کی به اتمام برسد. البته که ما دیگر سوال نمی‌پرسیم تا رونالدو بیاید و برود. شاید از سه‌شنبه شب به بعد که کریس رفت، مشخص شود چه زمانی استادیوم آزادی تکمیل می‌شود، کدام باشگاه‌ها تخلف کرده‌اند و اصلا کی قرار است فوتبال ایران روی خوش ببیند.