تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 8:15
کد خبر : 140410

نقش آفرینی عجیب مصر و آمریکا در جنگ فلسطین

نقش آفرینی عجیب مصر و آمریکا در جنگ فلسطین

آرمان شرق-گروه بین الملل:با حمله اسراییل حماس نابود نمی‌شود. حماس حامیان چند میلیونی در داخل فلسطین دارد و تا زمانی که به عنوان نیروی جنگنده آزاد کننده خاک و سرزمین مطرح است مورد حمایت قرار خواهد گرفت. اتفاقا حماس با این عملیات حامیان بیشتری پیدا می‌کند، فتح ضعیف می‌شود و برای محمود عباس مشکل ایجاد خواهد شد.

نقش آفرینی عجیب مصر و آمریکا در جنگ فلسطین

عبدالرضا فرجی راد

آرمان امروز : هنوز نمی توان در رابطه آینده تحولات در فلسطین اظهار نظر قطعی کرد ولی احتمال حمله سراسری زمینی به غزه وجود دارد. شخصا این احتمال را بیش از ۵۰ درصد نمی‌بینم زیرا تعداد کشته های دو طرف زیاد خواهد شد و با این کشته ها و گروگانهایی که اسراییل امروز داده شاید تحمل کشته‌های انبوه بیشتر برای اسراییلی‌ها سخت باشد.

در یکی دو روز اول نتانیاهو میزان خسارت در غزه را بررسی می‌کند و اینکه این خسارت‌ها روندی را طی می‌کند که با ادامه حملات چند هفته ای حماس و جهاد اسلامی رمقی ازشان باقی نماند که ریسک حمله زمینی را نخواهد پذیرفت اما اگر احساس شود که حماس هم همپای اسراییل به درگیری و موشک پراکنی ادامه می‌دهد احتمال حمله به غزه بالا می‌رود. از سوی دیگر با پیامی که حزب الله به مصری‌ها داده است که در صورت ادامه کشتار فلسطینیان حزب الله هم وارد درگیری می‌شود اوضاع فرق خواهد کرد.

در گیری حزب الله باعث می‌شود که بیشتر تمرکز در لبنان باشد و به حملات هوایی به غزه اکتفا شود. البته به نظر می‌رسد که امریکایی ها به رغم حمایت های لفظی مقامات ارشدشان از اسراییل وارد پروسه پیدا کردن میانجی نیز شده اند. تماس‌های بایدن و وزیر خارجه‌اش با اردن، قطر،سعودی،محمود عباس و مصر نشان از این دارد که از آنها خواسته شده که حماس را آرام کنند تا آمریکا هم بتواند روی اسراییل کار کند انتظار می رفت که که حماس و ایران را محکوم کنند و اگر روسیه و چین را هم راضی کنند قطعنامه ای را به تصویب برسانند ولی این‌کار را نکردند و رییس شورا که برزیلی است و گرایش به فلسطین هم دارد، این روند را حمایت نمی‌کند.

گویا امریکا تلاش می‌کند که اوضاع را آرام کند و بدش هم نمی آید از درون این جنگ دولت نتانیاهو سقوط کند که البته بعید بنظر می‌رسد. از فردا شرایط برای غزه سخت تر خواهد شد و از نظر نظامی به تدریج اسراییل دست برتر را بدست می آورد ولی این آبروریزی اطلاعاتی و نظامی اسراییل پاک نخواهد شد. من امکان حمله گسترده هوایی اسراییل به داخل سوریه با هدف زدن همه امکانات ایران و حزب الله را می‌دهم. در اینجا به نکته‌ای می‌خواهم اشاره کنم که تاکنون هیچ فرد و خبرگزاری به ان اشاره نکرده است و آن نقش غیر مستقیم مصر در این موفقیت نظامی حماس است.

از زمان رفتن حسنی مبارک و آمدن سیسی تا کنون دیگر کسی خبری از بسته شدن گذرگاه رفح نشنیده است. این همه سلاح و قطعات از تنها راهی که می‌توانست وارد غزه بشود، گذرگاه رفح بوده است. نتانیاهو احساسی شده و می‌خواهد از دم مردم در غزه را بکشد تا این حس شکست و آبروریزی امروز را از بین ببرد. بمباران کور در غزه و یا حملات زمینی که کشتار فراوانی بجای می‌گذارد می‌تواند چند پیامد داشته باشد.

اول اینکه احتمال درگیر شدن حزب الله را بالا می‌برد. دوم اینکه امروز بسیاری در دنیا برای کشته شدن خانواده‌های اسراییلی دلسوزی می‌کنند ولی از آن به بعد کشته شدن خانواده‌های فلسطینی بر آن سایه می‌افکند و مردم در کشورهای اسلامی تحریک شده و دولت ها هم مواضع ضد اسراییلی می‌گیرند. سوم طرح ابراهیم برای مدتی به کناری گذاشته خواهد شد. مشخصا با حمله اسراییل حماس نابود نمی‌شود. حماس حامیان چند میلیونی در داخل فلسطین دارد و تا زمانی که به عنوان نیروی جنگنده آزاد کننده خاک و سرزمین مطرح است مورد حمایت قرار خواهد گرفت. اتفاقا حماس با این عملیات حامیان بیشتری پیدا می‌کند، فتح ضعیف می‌شود و برای محمود عباس مشکل ایجاد خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.