تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 0:56
کد خبر : 129463

پیغام «قلیچدار اوغلو» برای تهران

پیغام «قلیچدار اوغلو» برای تهران

قلیچدار اوغلو، نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری ترکیه و رقیب جدی اردوغان گفته اگر من رییس جمهور شوم باکو را دور می‌زنم و ترکیه را از طریق ایران به چین وصل می‌کنم.این اظهارات در حالی مطرح می شود که این نامزد علوی مسلک ترکیه اصالتی ایرانی دارد و از اقوام زازا محسوب می شود.

پیغام «قلیچدار اوغلو» برای تهران

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: قلیچدار اوغلو، نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری ترکیه و رقیب جدی اردوغان گفته اگر من رییس جمهور شوم باکو را دور می‌زنم و ترکیه را از طریق ایران به چین وصل می‌کنم.این اظهارات در حالی مطرح می شود که این نامزد علوی مسلک ترکیه اصالتی ایرانی دارد و از اقوام زازا محسوب می شود.

قلیچدار اوغلو هم اکنون در نظرسنجی ها از اردوغان پیشی گرفته و شانس خوبی برای به دردسر انداختن اردوغان دارد. نامزدی که گرایش غرب گرایانه دارد و پس از پیروزی او این احتمال وجود دارد که ترکیه بتواند عضوی از اتحادیه اروپا شود.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی تلویزیونی گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که حقوق کارمندان دولتی را تا ۴۵ درصد افزایش دهیم.
ما درباره ۷۰۰ هزار نفر صحبت می‌کنیم. دستمزد حداقلی کارمندان دولت تا ۱۵ هزار لیر (۷۶۹ دلار) افزایش می‌یابد.
همچنین وی اعلام کرد که یک افزایش ۱۰ درصدی حقوق برای خانواده افراد کشته شدن در حمله تروریستی یا فعالیت‌های نظامی و افزایش هشت درصدی حقوق برای کارمندان شیفت شب در نظر دارد.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ۱۴ مه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.
کمال قلیچداراوغلو از جانب یک ائتلاف شش حزبی رقیب اصلی اردوغان است.
دیگر کاندیدا، محرم اینچه از حزب سرزمین و سینان اوگان از ائتلاف آتا هستند.
نتایج پیش از انتخابات به صورت مداوم تغییر می‌کند و هنوز به صورت واضح مشخص نشده که چه کسی در آن پیشروست.
دور دوم انتخابات در صورتی که هیچکدام از کاندیداها نتوانند ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، ۲۸ مه برگزار می‌شود.
از سوی دیگر اردوغان برای پیروزی در انتخابات همچنان به دنبال دست آوردهای بین المللی است و بر همین اساس رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان در گفت‌وگوی تلفنی تحولات اخیر در سودان را مورد بررسی قرار دادند.
طبق بیانیه دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در این رایزنی تلفنی گفت: در صورت اتخاذ تصمیم برای برگزاری مذاکرات فراگیر میان طرف‌های درگیر در سودان، ترکیه آماده میزبانی است.
رئیس جمهوری ترکیه در ادامه مراتب نگرانی خود را از افزایش شمار تلفات و مجروحان در درگیری‌های اخیر در سودان، ابراز کرد.  اردوغان همچنین تاکید کرد که ترکیه به همکاری با سازمان ملل در خصوص تامین نیازهای فوری ملت سودان ادامه خواهد داد. همچنین در بخشی از این گفت‌وگوی تلفنی، مسئله امنیت شهروندان ترکیه در سودان و روند خارج کردن آن‌ها از این کشور مورد بررسی قرار گرفت.
از ۱۵ آوریل درگیری‌ها در سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در مناطق مختلف این کشور و به طور عمده در خارطوم پایتخت آن آغاز شده و صدها کشته و زخمی در میان غیرنظامیان داشته است، در حالی که آمار رسمی از تلفات نظامیان دو طرف وجود ندارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.