تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 7:27
کد خبر : 139110

مذاکره با آمریکا ؛ سوغاتی نیویورک 

مذاکره با آمریکا ؛ سوغاتی نیویورک 

آرمان شرق-گروه بین الملل:تلاش ایران برای رفع تحریم ‌های ظالمانه محدود به مسیر مذاکره در چارچوب برجامی نخواهد بود و موضوع خنثی‌ سازی تحریم‌ ها کما این که تا امروز با جدیت دنبال شده و نتایج بسیار خوب داشته، با جدیت در موازات مسیر مذاکره ادامه خواهد یافت.به دنبال این صحبت ها بود که بار دیگر احتمال مذاکرات با غرب جدی تر شد و بسیاری بر این باور شدند که اساسا مهم ترین دست آورد از نیویورک می تواند تداوم مذاکرات با آمریکا باشد و اگر این اتفاق به صورت مستقیم رخ دهد مشخصا نتایج بهتری خواهد داشت.

مذاکره با آمریکا ؛ سوغاتی نیویورک

«آرمان امروز» پیامدهای سفر رئیسی را  بررسی می‌کند؛

 

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: در روزهای اخیر خبر برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به صدر اخبار جهان آمده و بسیاری از روسای جمهور جهان برای این رویداد مهم عازم آمریکا شدند.

در همین رابطه سیدابراهیم رئیسی نیز عازم نیویورک شد تا سخنرانی سالانه خود را ایراد کند. سخنرانی که شاید مهم ترین اتفاق این سفر نباشد و در کنار آن اتفاقات مهم تری رخ دهد.

یکی از احتمالات این است که ممکن است در سطح وزارت خارجه یا معاونین آن مانند آقای باقری مذاکرات و گفت‌ و گوهایی با طرف های غربی انجام شود.

با این که اروپایی ‌ها در حال حاضر برای جمهوری اسلامی شمشیر را از رو بستند و موضع‌ گیری ‌های تندی علیه جمهوری اسلامی دارند اما نمایندشان یعنی مدیرکل امور خاورمیانه چند روز پیش در تهران بود و ملاقات ‌هایی انجام داده و بر همین اساس بعید نیست مذاکرات تکمیلی در نیویورک انجام شود.

تحلیلگران بر این باور هستند که این می‌ تواند فرصت خوبی باشد تا گفت ‌و گو در سطح معاونین وزیرخارجه یا بالاتر انجام شود.

علی اصغر زرگر، تحلیلگر مسائل بین الملل در رابطه با این سفر می گوید: مشخصا در یک سفر نمی ‌توان دستاوردی درست کرد. یعنی ما در ایران عادت داریم دستاوردسازی کنیم وگرنه سفر می‌تواند زمینه‌ ساز خوبی شود.

وی افزود: شما در یک سفر می‌ توانید پیشنهاد خوبی دهید که زمینه ‌ساز یک دستاورد شود اما نمی تواند نتیجه آنی داشته باشد. می ‌توانید با چند نفر ملاقات داشته باشید و بعضی از سوء‌تفاهم‌ها را برطرف کنید و دور جدید همکاری‌ هایی را شروع کنید اما قاعدتا نباید امیدی به سفر برای دستاورد داشت اما می ‌تواند زمینه‌سازی برای کارهای مثبت باشد.

زرگر ادامه داد: امیدواریم که هر ملاقاتی انجام می ‌شود در راستای تأمین منافع ملت ایران باشد و کمک کند تا مشکلات ما کاهش پیدا کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در خصوص احتمال دیدار هیات ایرانی در نیویورک با نمایندگان عربستان سعودی گفت: ظاهرا این یکی از موضوعاتی است که حداقل در خبرها بحث آن است که ممکن است با مقامات عالی ‌رتبه عربستان سعودی ملاقاتی صورت گیرد.

ضمن اینکه از خود آقای رئیسی دعوت شده که به مکه برود و سفری به عربستان داشته باشد اما اینکه این سفر چه زمانی انجام شود را نمی ‌دانم. بعید نیست ملاقاتی بین هیات ایرانی و عربستانی در حاشیه این اجلاس، انجام شود.

زرگر تصریح کرد: اما باید توجه داشت که مهم ترین مساله مذاکره با آمریکاست و این امر باید در اولویت قرار گیرد.

در همین خصوص و در تایید این صحبت ها، کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد برگزاری نشست‌ هایی در حاشیه مجمع عمومی برای مذاکرات رفع تحریم ‌ها با توجه به سفر شب گذشته هیات ایرانی به نیویورک گفت: آقای رئیس‌ جمهور شب گذشته به همراه هیأتی عالی رتبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شدند و این سفر فرصت بسیار خوبی برای انجام دیدارها و گفت‌ و گوهاست.

در این سفر علاوه بر سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، ایشان دیدارهای دوجانبه‌ای را نیز با تعدادی از همتایان خود از دیگر کشورها خواهند داشت و در برخی از نشست‌های جانبی نیز حضور خواهند یافت.

کنعانی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماسی کاملا پایبند است و از فرصت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد، گفت: بر اساس علاقه‌ مندی طرف‌های مقابل، ایران برای انجام مذاکره و گفت‌ و گو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای ندارد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این ‌که تهران، مسیر رفع تحریم ‌ها را در چارچوب گفت‌ و گوهای دیپلماتیک دنبال کرده و به مسیر مذاکره و دیپلماتیک پایبند بوده است، گفت: چنان چه در مسیر دیپلماتیک، روزنه ‌ای برای رفع تحریم‌ های ظالمانه و بازگشت متعهدانه همه طرف ‌ها از جمله آمریکا به برجام باشد، از این روزنه‌ها استفاده خواهیم کرد و در همین چارچوب امکان انجام گفت ‌و گوها و مذاکرات با واسطه در حاشیه نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.

کنعانی با تاکید مجدد مبنی براین که ایران مسیر مذاکره را با جدیت دنبال خواهد کرد، افزود: تلاش ایران برای رفع تحریم ‌های ظالمانه محدود به مسیر مذاکره در چارچوب برجامی نخواهد بود و موضوع خنثی‌ سازی تحریم‌ ها کما این که تا امروز با جدیت دنبال شده و نتایج بسیار خوب داشته، با جدیت در موازات مسیر مذاکره ادامه خواهد یافت.

به دنبال این صحبت ها بود که بار دیگر احتمال مذاکرات با غرب جدی تر شد و بسیاری بر این باور شدند که اساسا مهم ترین دست آورد از نیویورک می تواند تداوم مذاکرات با آمریکا باشد و اگر این اتفاق به صورت مستقیم رخ دهد مشخصا نتایج بهتری خواهد داشت.

اقدامی که تا به امروز وزارت خارجه به اشتباه از آن سر باز زده است و سبب شده تا ایران متضرر شود و زیان های زیادی را متحمل شود.

با این وجود تحلیلگران بر این باور هستند که هر وقت از این مسیر اشتباه بازگردیم باز هم می تواند خوب باشد و می تواند نتایج مثبتی برای کشور داشته باشد.

نتایج مثبتی که در دو سال اخیر به علت تعلل های دولت سیزدهم ملت از آن محروم بوده و تحلیل های اشتباه سبب شده تا دولت سیزدهم مسیر اشتباه را در سیاست خارجی طی کند و به اشتباه به بریکس و شانگهای دل خوش کند. پیمان هایی که با حضور کشورهای ورشکسته ای نظیر پاکستان، اتیوپی و آرژانتین شکل گرفته اند و نتیجه مثبتی برای ایران نخواهند داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.