تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 8:40
کد خبر : 142924

نرخ دلار افزایش پیدا می کند؟

نرخ دلار افزایش پیدا می کند؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:هم نفت و هم سایر درآمدها را داریم که اثر گذار است. تراز تجاری ما نیز خوب است.این ها عوامل تاثیرگذار روی قیمت ارز است. لذا ما فشار آنچنانی روی افزایش قیمت ارز نداریم. آن قسمت انتظارات به دلیل انتخابات آمریکا و ایران نشان دهنده این است ریسک با اهمیتی که باعث جامپ ارزی از ۵۰ به ۷۵ تومن باشد نداریم. هرچند رشد نقدینگی همچنان وجود دارد و این به معنی رشد نسبت  به اول سال است.

نرخ دلار افزایش پیدا می کند؟

حجت الله فرزانی / کارشناس امور مالی

آرمان امروز : طی روزهای گذشته برخی صحبت از افزایش یکبار نرخ ارز و همچنین استفاده دولت از این افزایش نرخ کرده اند. موضوعی که همواره مطرح می شود. با توجه به اینکه این نکته در حقیقت دولت درآمد ارزی دارد و آن را به بانک مرکزی می دهد و بانک مرکزی به صورت ریال آن را به دولت می دهد نرخ تسعیر ارز اهمیت پیدا می کند.

اما دولت ها علاقه ندارند با افزایش نرخ ارز که روی تمامی موضوعات اقتصادی ما اثر دارد، درآمد داشته باشند و این تبعاتش بیشتر از دستاوردش است. به همین دلیل هیچ دولتی برای تامین بودجه علاقه مند به این مساله نیست. دولت ها، خصوصا وزرای اقتصادی تاکید دارند که از این محل برای تامین بودجه استفاده نمی کنند. آن حجمی هم که بانک مرکی می فروشد کمتر از سه درصد دلار مورد نیاز کشور است و نباید ملاک قرار داد.

اما افزایش نرخ ارز به ۷۵ هزارتومان تا پایان سال نیزعقلایی نیست. آیا ریسک خاصی ایجاد شده است که این موضوع را در پی داشته باشد؟

اینگونه نیست و سیاست تثبیت اقتصادی که در دوره جدید اتفاق افتاده تا حدودی رشد نقدینگی را کنترل کرده است.

از این جهت رشد نقدینگی که عامل اصلی افزایش تورم است را مهار کرده و از سوی دیگر دولت نیز با توجه به سیاست روابط خارجی خودش، افزایش درآمد خارجی داشته و توسعه سیاست با هماسیگان باعث افزایش درآمد ارزی شده است. هم نفت و هم سایر درآمدها را داریم که اثر گذار است. تراز تجاری ما نیز خوب است.

این ها عوامل تاثیرگذار روی قیمت ارز است. لذا ما فشار آنچنانی روی افزایش قیمت ارز نداریم. آن قسمت انتظارات به دلیل انتخابات آمریکا و ایران نشان دهنده این است ریسک با اهمیتی که باعث جامپ ارزی از ۵۰ به ۷۵ تومن باشد نداریم. هرچند رشد نقدینگی همچنان وجود دارد و این به معنی رشد نسبت  به اول سال است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.