حریف 1400 میلیاردی ایران!
دنیای اقتصاد : کار تیم ملی ایران برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا سخت بود، سخت‌تر هم شد. با توجه به درخشش تیم‌های آسیایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا در جام‌جهانی قطر، انتظار می‌رود شاگردان امیر قلعه‌نویی کار دشواری برای موفقیت در جام ملت‌ها داشته باشند، حالا اما عربستان اقدام به استخدام یکی از مهم‌ترین مربیان فوتبال دنیا کرده که این مساله دست‌کم روی کاغذ می‌تواند کار را برای ملی‌پوشان ما سخت‌تر کند. بر این اساس روبرتو مانچینی، سرمربی اسم و رسم‌دار فوتبال جهان که آخرین سمتش هدایت تیم ملی ایتالیا بوده، با دستمزد سالانه ۲۵ میلیون یورو (تقریبا ۱۴۰۰ میلیارد تومان) به عنوان سرمربی جدید سعودی‌ها انتخاب شده است.

مانچینی در باشگاه‌های بزرگی مثل منچسترسیتی و اینتر در فوتبال اروپا مربیگری کرده است. او سابقه قهرمان شدن در لیگ برتر انگلیس را هم در کارنامه خود دارد. با این حال شاید بزرگ‌ترین افتخار مانچینی ۵۸ ساله، قهرمانی با تیم ملی ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ باشد. به این ترتیب او جانشین هروه رنار فرانسوی خواهد شد؛ سرمربی موفق پیشین سعودی‌ها که با این تیم موفق شد تنها شکست سه سال اخیر آرژانتین را به آلبی‌سلسته تحمیل کند. آن هم کجا؟ در مرحله گروهی جام‌جهانی!‌ استخدام مانچینی طبیعتا گامی دیگر در امتداد بلندپروازی‌های عربستان در عرصه ورزش است، اما این طور هم نیست که آنها مرعوب نام سرمربی ایتالیایی شده باشند.

روزنامه گاتزتا دلو اسپورت ایتالیا نوشت که در قرارداد روبرتو مانچینی یک شرط عجیب وجود دارد و آن اینکه او باید ۱۸۳ روز از سال را در عربستان باشد؛ در غیر این صورت نصف قراردادش پرداخت خواهد شد. این یعنی عربستان دنبال سرمربی پروازی نیست و از طرف قراردادش «کار» واقعی می‌خواهد، چیزی که مثلا در قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس دیده نشد. یعنی اصلا زورمان نرسید آن را عملیاتی کنیم.

تغییر و تحولات رخ داده در کادر فنی تیم ملی عربستان در حالی است که به تازگی در ایران هم شاهد اضافه شدن اعضای جدیدی به کادر امیر قلعه‌نویی بودیم. بر این اساس خداداد عزیزی و هومن افاضلی به عنوان مشاوران سرمربی تیم ملی برگزیده شدند. هر دو عزیز سال‌هاست در تیمی مربیگری نکرده‌اند و کارنامه کاملا مشخصی دارند. آقا خداداد صرفا به مدت چند فصل کار سرمربیگری را انجام داد و نکته قابل توجه در مورد او این است که تمام تیم‌هایی که عزیزی روی نیمکت‌شان نشست، در حال حاضر از فوتبال ایران محو شده‌اند؛ از ابومسلم و سیاه‌جامگان مشهد تا استقلال اهواز و سپیدرود رشت!

به این ترتیب این دو عزیز در کنار دستیاران امیر خان از قبیل رحمان رضایی، آندرانیک تیموریان، حمید مطهری و سعید الهویی قرار خواهند گرفت که هر کدام از این بزرگواران در تیم‌های باشگاهی مختلف به عنوان سرمربی کارنامه‌ای ناموفق داشته‌اند! در نهایت ترکیبی که به عنوان کادرفنی تیم ملی ایران تشکیل شده، برای اهالی این رشته ورزشی کاملا پر از شک و تردید است؛ مخصوصا وقتی با رقبا مقایسه می‌کنیم. امیدواریم همه این بیم و هراس‌ها بیهوده باشد و کادر ایرانی تیم ملی بتواند تمامی معادلات را در قطر به هم بزند.