تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 - 9:27
کد خبر : 114394

حاکمیت یکدست،رویایی که چالش شد

حاکمیت یکدست،رویایی که چالش شد

آرمان شرق-گروه سیاست:اختلاف‌هایی دارندکه می‌تواند در نهایت خسارت‌زا باشد. این اختلاف‌ها در شرایطی است که پیش از انتخابات ۱۴۰۰، بخش عظیمی از اصولگرایان به  جامعه قول قطعی دادند که در صورت پیروزی ابراهیم‌رئیسی همه مشکلات رفع شده و همه چیز اصلاح می‌شود. اما الان که دولت در پانزدهمین ماه فعالیتش قرار دارد، مشکلات مانده‌اند و حتی برخی گرفتاری‌ها هم به گرفتاری‌های عمومی افزوده شده است.

آرمان شرق-گروه سیاست:اختلافهایی دارندکه میتواند در نهایت خسارتزا باشد. این اختلافها در شرایطی است که پیش از انتخابات ۱۴۰۰، بخش عظیمی از اصولگرایان به  جامعه قول قطعی دادند که در صورت پیروزی ابراهیمرئیسی همه مشکلات رفع شده و همه چیز اصلاح میشود. اما الان که دولت در پانزدهمین ماه فعالیتش قرار دارد، مشکلات ماندهاند و حتی برخی گرفتاریها هم به گرفتاریهای عمومی افزوده شده است.

حاکمیت یکدست،رویایی که چالش شد

«حاکمیت یکدست» قابلیت این را دارد که هم تهدید باشد و هم فرصت. اگر قرار بر منطقمداری باشد و نهادهای حاکمیتی در هر شرایطی صلاح عمومی را اولویت بدانند، یکدستی حاکمیت  فضای مثبت و بدون تنشی را رقم خواهد زد تا بتوان هدفها را محقق کرد. اما اگر بنای دستگاهها این باشد که منافع سیاسی و جناحی را نسبت به مصالح عمومی مهمتر بدانند، وقتی باهم همرای و صدا باشند، آن وقت است که مصلحت فدای سیاستورزی خواهد شد.

دولت سیزدهم در حالی نزدیک به ۱۴ ماه پاستورنشینی را تجربه میکند که با وجود ادعای اصولگرایان مبنی بر «رفع همه مشکلات با یکدست شدن حاکمیت» در دوران مسئولیت با دشواریهای زیادی مواجه است. بهطوریکه کشور در حوزههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چالشهایی جدی را به چشم میبیند. حسینکنعانیمقدم در گفتوگو با «آرمانامروز» در اینرابطه اظهار داشت: هماهنگی دستگاههای نظام یکی از فایدههای حاکمیت یکدست است. اما بارها تاکید شده است، قوای سهگانه با توجه به اصل تفکیک قوا نباید همصدایی جناحی را لحاظ کنند. یعنی اکنون که دولت و مجلس در اختیار اصولگرایان است، نه برای دولت دلیلی بر قانونگریزی میشود و نه مجلس می‌‌تواند در وظیفه نظارتی کوتاهی داشته باشد تا مثلا دولت اصولگرا تخریب نشود. در واقع اگر نهادهای رسمی نظام سیاسیکاری اصل بدانند و بهخاطر منافع جناحی، اهمالهای یکدگیر را نادیده بگیرند. چون در اینصورت مصالح ملی حاشیهنشین شده و در نتیجه مردم متضرر خواهند شد.

دبیرکل حزب سبز ایران در ادامه گفت: دستگاهها باید سعیشان این باشد که یکدستی به همافزایی برسد تا از این طریق امکان اجرای مطلوب برنامههای تعیین‌‌شده فراهم شود. اکنون دولت با مجلس در شرایطی که کشور دچار بحرانهای عدیدهای است، اختلافهایی دارندکه میتواند در نهایت خسارتزا باشد. این اختلافها در شرایطی است که پیش از انتخابات ۱۴۰۰، بخش عظیمی از اصولگرایان به  جامعه قول قطعی دادند که در صورت پیروزی ابراهیمرئیسی همه مشکلات رفع شده و همه چیز اصلاح میشود. اما الان که دولت در پانزدهمین ماه فعالیتش قرار دارد، مشکلات ماندهاند و حتی برخی گرفتاریها هم به گرفتاریهای عمومی افزوده شده است.

او افزود: البته نمیتوان یکدستی را عامل اصلی گرههای کور فعلی دانست. بدشانسی دولت سیزدهم این است که در موقعیت حساسی شروعبه کار کرد. در واقع حمله روسیه به اوکراین، کور شدن مذاکرات هستهای و همچنین بلندی مانعهای اقتصادی بهقدری تاثیر منفی گذاشتند که هر مجلس یا هر دولت دیگری هم بود، بازهم همین شرایط سخت و نگرانکننده را تجربه میکردیم.

حسین کنعانیمقدم در پایان گفت: در کل باید گفت، سیاسیکاری موجب غافلشدن از واقعبینی میشود و نهادهای نظام با یکدستی یا هر موقعیت دیگری نباید مصلحت عمومی را فدای اغراض دیگر کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.