تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 - 16:19
کد خبر : 60945

تحلیلی بر عملکرد روابط عمومی در جمهوری اسلامی ایران: از افول پیشین تا افول پسین

تحلیلی بر عملکرد روابط عمومی در جمهوری اسلامی ایران: از افول پیشین تا افول پسین

آرمان شرق-۱۲ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بهانه مناسبی به دست داد تا حیات روابط عمومی در ۴۲ سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی، ملاقه و کنکاش قرار گیرد؛ درواقع حیات ۸۲ ساله نهاد روابط عمومی در کشور، تقریباً گویای آن است که نیمی از حیات آن در دوره حاکمیت پادشاهی خاندان پهلوی و نیمی دیگر در جمهوری اسلامی ایران سپری شده است.

حیات این نهاد در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، که از سال ۱۳۷۱ توسط رضاخان و برای پیشبرد اهداف فرهنگی دولت و تحت عنوان اداره کل انتشارات و تبلیغات شکل گرفته و از سال ۱۳۳۲ به بعد و با تشکیل واحد روابط عمومی در شرکت نفت ایران و انگلیس، تحت عنوان روابط عمومی توسعه یافت، به غیر از توسعه کمی در ادارات و سازمان ها، شروع آموزش آکادمیک، و برگزاری یکی از کنگره های جهانی روابط عمومی در تهران سال ۱۳۴۸ با حضور شاه و فرح، فاقد استانداردهای توسعه کیفی بود و در نهایت، اطلاعات کافی برای تحلیل دقیقتر این مقطع زمانی در دسترس نیست و در یک جمله باید آن را “دوره آغاز رشد” تلقی کرد.

تحلیلی بر عملکرد روابط عمومی در جمهوری اسلامی ایران: از افول پیشین تا افول پسین

هوشمند سفیدی

۱۲ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بهانه مناسبی به دست داد تا حیات روابط عمومی در ۴۲ سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی، مداقه  و کنکاش قرار گیرد؛ در واقع، حیات ۸۲ ساله نهاد روابط عمومی در کشور، تقریباً گویای آن است که نیمی از حیات آن در دوره حاکمیت پادشاهی خاندان پهلوی و نیمی دیگر در جمهوری اسلامی ایران سپری شده است.

حیات این نهاد در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، که از سال ۱۳۱۷ توسط رضاخان و برای پیشبرد اهداف فرهنگی دولت و تحت عنوان اداره کل انتشارات و تبلیغات شکل گرفته و از سال ۱۳۳۲ به بعد و با تشکیل واحد روابط عمومی در شرکت نفت ایران و انگلیس، تحت عنوان روابط عمومی توسعه یافت، به غیر از توسعه کمی در ادارات و سازمان ها، شروع آموزش آکادمیک، و برگزاری یکی از کنگره های جهانی روابط عمومی در تهران سال ۱۳۴۸ با حضور شاه و فرح، فاقد استانداردهای توسعه کیفی بود و در نهایت، اطلاعات کافی برای تحلیل دقیقتر این مقطع زمانی در دسترس نیست و در یک جمله باید آن را دوره آغاز رشد تلقی کرد.

اما از آنجا که هم اطلاعات ۴۲ سال اخیر در دسترس هست و هم اینجانب حداقل ۳۱ سال آن را کاملاً احاطه دارم، به نظر می رسد این مدت را بتوان در قالب چهار دهه تحلیل کرد که در جدول زیر ارائه می شود.

 

 

دوره عنوان ویژگی های شاخص
 

دهه اول

۱۳۶۸ – ۱۳۵۸

 

افول نخستین یا پیشین

تعطیلی آموزش دانشگاهی/ نگاه به روابط عمومی به عنوان یک رشته لوکس وارداتی/ رویکرد مراسم محور و تهییج گرا به دلیل وقوع جنگ
 

 

دهه دوم

۱۳۷۸ – ۱۳۶۸

 

 

دوره احیاء

آغاز مجدد فعالیت انجمن روابط عمومی ایران/ آغاز مجدد آموزش دانشگاهی/ تغییر رویکرد از مدل تبلیغات به مدل اطلاع رسانی عمومی، خاتمه جنگ/ توجه سیاسیون به اهمیت روابط عمومی که از سال ۱۳۶۳ شروع شده بود و منجر به صدور بخشنامه نخست وزیری شد
 

 

 

دهه سوم

۱۳۸۸ – ۱۳۷۸

 

 

 

دوره توسعه

آموزش کاردانی روابط عمومی و توسعه رشته ارتباطات در مقاطع ارشد و دکتری تخصصی/ توسعه کمی روابط عمومی/ توجه به روابط عمومی در بخش خصوصی/ تغییر رویکرد از مدل اطلاع رسانی عمومی به مدل پاسخگویی/ ارتباط روابط عمومی ایران با خارج/ طرح دولت پاسخگو/ شایسته سالاری در انتخاب مدیران روابط عمومی/ تشکیل انجمن متخصصان روابط عمومی/ برگزاری گردهمایی های ملی و بین المللی/ انتشار نشریات تخصصی روابط عمومی/ نامگذاری روزی به نام روز روابط عمومی/ بعضی از حمایت های قانونی از روابط عمومی
 

 

دهه چهارم

۱۳۹۸ – ۱۳۸۸

 

 

دوره افول پسین

تغییر رویکرد از مدل پاسخگویی و بازگشت به مدل تبلیغاتی و مراسم محور/ تقویت جایگاه قانونی و اعتباری روابط عمومی/ بازگشت به مدل اطلاع رسانی با تأکید بر دولت/ رهاکردن روابط عمومی و عدم تولی گری/ تأسیس خانه روابط عمومی ایران/ انتخاب اصحاب رسانه به مدیریت روابط عمومی و دوری تدریجی از شایسته سالاری

 

به یقین هر یک از شاخص های دوره های مذکور، نیازمند تحلیل و تبیین دقیقتری است که باید در قالب مقالات علمی – پژوهشی بررسی شود، در این یادداشت به ذکر این نکته بسنده می شود که توسعه روابط عمومی در ایران همانند سایر عرصه ها و به دلیل حاکمیت دولت هابزی، کاملاً دولت محور بوده و طی این سالها و به ویژه ار سال ۱۳۷۶ به بعد علی رغم تأکیدات تئوریک بر ماهیت مدنی روابط عمومی، کاملاً جایگاه و جلوه ای دولتی داشته است و به غیر از مقاطع کوتاه، نتوانسته است در توسعه ارتباطات سازمان ها با ذی نفعان، نقش تخصصی خود را ایفاء کند؛ نکته دیگر آنکه به دلیل تابعی بودن از تحولات دولت مستقر، در حاکم ساختن رویکرد تخصصی (به دور از سیاست دولتی) ناکام مانده است و به نظر می رسد هم اینک در دوره افول پسین خود پس از افول نخستین که به دلیل نگاه ایدئولوژیک اوائل پیروزی انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی بود، افول پسین، پیامد حاکمیت نگاه پوپولیستی دولت نهم و دهم و نگاه ژورنالیستی دولت تدبیر و امید در دهه هشتم حیات خود در ایران قرار دارد، باید در جایگاه بهتری قرار می گرفت که عدم شکل گیری آن را می توان به معنی تداوم توسعه نیافتگی نهاد روابط عمومی و ورود به وضعیتی بحرانی تر توصیف کرد.

نهایتاً، در مقایسه دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی، شاید بتوان به طور مختصر دوره قبل از انقلاب را دوره شکل گیری و رشد اولیه و دوره پس از انقلاب اسلامی ایران را دوره پیشرفت و توسعه کیفی (علی رغم نارسایی های موجود) توصیف کرد، زیرا در ۴۲ سال اخیر، شاهد توسعه نهادهای مدنی روابط عمومی، تولید کتاب و شکل گیری نشریات روابط عمومی، نامگذاری روزی به نام روز روابط عمومی، توسعه آموزش دانشگاهی روابط عمومی تا سطح ارشد، توجه به روابط عمومی در بخش خصوصی و غیردولتی، تربیت نیروی انسانی در شکل انبوه و… حائز اهمیت هستند.

با این وصف، هنوز راه درازی برای توسعه روابط عمومی در کشور، پیش رو داریم و شاید دلیل آن را در ارتباط معنی دار آن با توسعه دموکراتیک و ارزش های دموکراسی و نیز باورهای ارزشمند اسلامی در حوزه ارتباطات جستجو کرد، زیرا، نگاه های اقتدارگرا و عمودی، مجال لازم را به توسعه روابط عمومی که متکی به نگاه آزاد، متوازن، همسنگ و متعادل و روابط افقی است، نمی دهد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.