تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 6:41
کد خبر : 144710

بنویسید«محصولی»؛  بخوانید «احمدی‌نژاد»!

بنویسید«محصولی»؛  بخوانید «احمدی‌نژاد»!

آرمان شرق-گروه سیاست:احمدی‌نژاد استانداری اردبیل و شهرداری تهران را در کارنامه دارد. هرچند به‌صورت رسمی در حزبی حضور ندارد و یا روابط پشت پرده‌اش را علنی نمی‌کند ولی همین حالا هم در مجلس و هم در دولت نفرات پرنفوذی را زیر نظر دارد. احتمالا اطرافیان او را به‌صورت پراکنده در برخی از لیست‌های تندروها و مستقلین خواهیم دید.

بنویسید«محصولی»؛  بخوانید «احمدی‌نژاد»!

«آرمان امروز» در گزارشی بررسی می‌کند:

آرمان امروز، گروه سیاسی: «صادق محصولی» و «محمود احمدی‌نژاد» را باید به‌عنوان پایه‌گذاران اصلی دولت‌های نهم و دهم نام ببریم. دو سیاستمداری که سابقه فعالیت‌شان به سال‌های دور و دراز باز می‌گردد. حتی روایت شده که این دو سیاستمدار فعالیت خود را در ابتدای انقلاب و با تشکیل دادن گروهی به‌نام «حلقه ارومیه» آغاز کرده‌اند. رفاقت‌ها و فعالیت‌های سیاسی ادامه داشت و حتی محصولی مسوولیت سنگین وزارت کشور در سال انتخابات ۸۸ را پذیرفت. بعد از عبور دولت نهم از ناهمواری‌های موجود آنها در کنار یکدیگر دولت دهم را تشکیل دادند که محصولی مسوولیت وزارت کار را برای مدت ۲ سال بر عهده گرفت.

اما «غیب یازده روزه» رییس جمهور وقت باعث تغییراتی در دولت دهم شد و از همان روزها گویی راه و روش احمدی‌نژاد و محصولی از هم جدا شد و در ادامه واکنش‌های احمدی‌نژاد نشان داد که او می‌خواهد به‌صورت جزیره‌ای به حیات سیاسی خود ادامه دهد ولی روابط با همفکران گویی همچنان ادامه دارد. مشخص نیست که اگر آن غیبت که در پی استعفای «حیدر مصلحی»، وزیر اطلاعات در اواخر فروردین ۱۳۹۰، صورت نمی‌گرفت همکاری این دو سیاستمدار تا کجا ادامه پیدا می‌کرد و چه نتیجه‌ای در برداشت. حالا در آستانه‌ یک انتخاب حساس که رقابت اصلی بین شاخه‌های اصولگرایی است بار دیگر نام این دو سیاستمدار در کنار یک‌دیگر دیده می‌شود.

مجدد باید بر این موضوع تاکید کنیم که به‌نظر راه آنها از همان سال ۹۰ جدا شد ولی حالا در سال ۱۴۰۲ برخی از تحلیل‌گران هنگامی که می‌خواهند در مورد دبیرکل جبهه پایداری اظهارتی را مطرح کنند از رییس دولت‌های نهم و دهم نام می‌برند. گویی که هم اکنون آنها در یک گروه حضور دارند. در ادامه این گزارش به لیست احتمالی احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها اشاره خواهیم کرد. یکی از دلایلی که می‌تواند محصولی و احمدی‌نژاد را کنار هم نگاه دارد، نگرانی از آینده‌ای است که تندروها همچنان در راس حاکمیت حضور داشته باشند. هنوز آسیب‌هایی که جامعه در فضای داخلی و بین‌المللی تجربه کرده است نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

 

شکلگیری جبهه پایدرای

خانه‌نشینی احمدی‌نژاد باعث تشکل‌گیری جبهه‌ای به نام پایداری شد. «جبهه پایداری انقلاب اسلامی»، یک گروه سیاسی اصولگرا ایرانی است که به‌عنوان «شاخه تندرو اصولگرایی» از آن یاد می‌شود. این فهرست به‌عنوان یک لیست انتخاباتی برای انتخابات قانونگذاری سال ۱۳۹۰ تاسیس شد. این جبهه تا حدی از وزرای پیشین محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده است. لازم به‌ذکر است «محمدتقی مصباح یزدی» «رهبر معنوی» این گروه محسوب می‌شد.

صادق محصولی

دبیر کل جبهه پایداری تلاش می‌کند تا بار دیگر اکثریت مجلس آینده را در اختیار داشته باشند و از این رو با رقیبان وارد بحث‌های اساسی شده است که یکی از این موارد به چگونگی لیست دادن و سهم‌خواهی‌ها است. گویا او علاقه‌ای به داشتن سمت‌های دهن پرکن ندارد و بیشتر سایه‌نشینی را ترجیح می‌دهد. محصولی را عمدتا با فعالیتش‌ در سپاه پاسداران می‌شناسند ولی در سال‌های اخیر دارایی‌ها و فعالیت‎های اقتصادی او بحث برانگیز شده است. با این حال او گزینه احمدی‌نژاد برای وزات نفت بود ولی نپذیرفت اما در ادامه به‌عنوان وزیر کار و همچنین وزیر کشور به کابیه دولت نهم پیوست.

 

محمود احمدینژاد

رییس جمهور پرحاشیه ایران که از ابتدای فعالیت سیاسی خود به دبیرکل کنونی جبهه پایداری نزدیک بود. احمدی‌نژاد را باید پدرخوانده خانه‌نشین بدانیم. او ریاست دولت‌های نهم و دهم را بر عهده داشت. احمدی‌نژاد را به‌عنوان جنجالی‌ترین شخصیت‌های سیاسی معرفی می‌کنند که حتی بعد از اتمام مسوولیت باز هم می‌خواهد در صدر بماند. احمدی‌نژاد استانداری اردبیل و شهرداری تهران را در کارنامه دارد. هرچند به‌صورت رسمی در حزبی حضور ندارد و یا روابط پشت پرده‌اش را علنی نمی‌کند ولی همین حالا هم در مجلس و هم در دولت نفرات پرنفوذی را زیر نظر دارد. احتمالا اطرافیان او را به‌صورت پراکنده در برخی از لیست‌های تندروها و مستقلین خواهیم دید.

لیستهای مشترک پایدرای و احمدینژادیها

چهره‌های نزدیک به رییس دولت‌های نهم و دهم با باقی اصولگرایان متفاوت هستند. تاکنون به این صورت بود که تنها در انتخابات ریاست جمهوری با در راس قرار گرفتن احمدی‌نژاد وارد صحنه می‌شدند در غیر این صورت آنها آنقدر با جبهه پایداری نزدیکی دارند که می‌توانند به راحتی در لیست‌ آنها قرار بگیرند. توجه داشته باشید که اگر احمدی‌نژاد قصد ورود به انتخابات را داشته باشد می‌تواند بازی را برهم بزند. حضور او می‌تواند خبر ویژه انتخاباتی باشد. زیرا هوادارنی دارد که می‌توانند جو انتخابات در اختیار بگیرند چون آنها همواره نشان دادند که نسبت به او متعصب هستند. در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده کردیم با وجود نزدیک به ۲ و نیم میلیون رای به نام او از صندوق خارج شد. شاید صلاحیت او را در انتخابات ریاست جمهوری را تایید نکنند ولی او می‌تواند برای انتخابات اسفند در صحنه حضور داشته
باشد.

 

احمدینژاد اسپانسر جبههپایداری؟

«اقبال عباسی»، شهردار اسبق اردبیل در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «محصولی ثروت اصلی خود را مدیون احمدی‌نژاد است. به نظر بنده شخصیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محصولی در کنار احمدی‌نژاد شکل گرفت و این شخصیت جریانی تحت عنوان جبهه پایداری راه انداخته است. در مجموع احمدی‌نژاد اسپانسر جبهه پایداری و محصولی است. مگر اینکه آن ۱۱ روز محصولی را از احمدی‌نژاد جدا کرده است، این افراد اگر به دنبال پایداری و پایدار نگه داشتن اهداف جمهوری اسلامی هستند که این هدف با اقدامات گذشته اقتصادی محصولی و گذشته سیاسی احمدی‌نژاد همخوانی ندارد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.