تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1402 - 14:33
کد خبر : 141115

اشتغال احیا نشد

اشتغال احیا نشد

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اشتغال در صنعت نسبت به تابستان گذشته و هم نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته و به ۳۴ درصد رسیده است. سهم اشتغال خدمات طی یک سال گذشته برای مردان اندکی کاهش داشته و هم‌زمان برای زنان افزایش داشته است. در مجموع ۵۰٫۵ درصد از جمعیت ۲۴٫۷ میلیون نفری شاغلان کشور در بخش خدمات مشغول‌اند.

اشتغال احیا نشد

 

آرمان امروز-گروه اقتصادی: بر اساس داده های جدید مرکز آمار ایران جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در تابستان امسال ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر بوده که نسبت به تابستان پارسال ۹۰۷ هزار نفر افزایش داشته است. نرخ بیکاری در تابستانی که گذشت به ۷.۹ درصد رسید. این رقم نسبت به تابستان ۱۴۰۱ به میزان یک درصد با کاهش همراه بوده است. چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که ۴۱.۶ درصد در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی جزو گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشته‌اند.

همچنین، بررسی داده‌های آماری نشانگر این مطلب است که نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان کماکان بیشتر از زنان است. در ضمن، مشارکت روستانشینان هم بالاتر از شهرنشینان بوده است. همچنین از روند تغییرات این شاخص می‌توان به این نکته پی برد که نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد افزایش داشته است. بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان از این دارد که تنها ۳۸.۳ درصد از جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان و در روستا بیشتر از زنان و شهرها بوده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در فصل تابستان، ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵۰,۵ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۰ درصد و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد قرار دارند.

در این فصل، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۷,۹ درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۰,۱ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۱) ۲.۹ درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که ۱۵,۰ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ۱۴۰۱، به میزان ۱.۲ درصد کاهش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی در مردان هم بازهم بالاتر از زنان گزارش شده است. نرخ بیکاری مردان در تابستان امسال با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۶۸.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در زنان تنها ۱۴.۶ درصد بوده است. البته این شاخص در بین زنان در تابستان سال قبل ۱۳.۷ درصد بوده که تغییر ۰.۹ درصدی را نشان می‌دهد. آمار بازار کار در تابستان نشان می‌دهد سهم کشاورزی از اشتغال باز هم مانند روند سال‌های اخیر کاهش یافته است. به طوری که در مقایسه با سهم ۱۹ درصدی آن در تابستان ۱۳۹۸، حالا سهم این بخش به ۱۵٫۵ درصد کاهش یافته است.

اما اشتغال در صنعت هم نسبت به تابستان گذشته و هم نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته و به ۳۴ درصد رسیده است. سهم اشتغال خدمات طی یک سال گذشته برای مردان اندکی کاهش داشته و هم‌زمان برای زنان افزایش داشته است. در مجموع ۵۰٫۵ درصد از جمعیت ۲۴٫۷ میلیون نفری شاغلان کشور در بخش خدمات مشغول‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.