واکنش‌های مجازی: بعد از قطعی شدن جدایی مهدی قائدی از استقلال، جواد نکونام برای دومین بار یک استوری انتقادی در اینستاگرام منتشر کرد و به هواداران اطلاع داد که وضعیت خراب است. دو استوری بغض‌آلود طی کمتر از یک ماه، نرخ عجیبی برای سرمربی جدید استقلال به حساب می‌آید. از این نظر، رفتار او شبیه کارلوس کی‌روش است که گاه و بیگاه در صفحه فیس‌بوک خود به انتقاد از شرایط تیم ملی، مسوولان فدراسیون فوتبال و… می‌پرداخت. به‌طور کلی اما برخی منتقدان به نکونام یادآوری می‌کنند بهتر است مشکلات تیم را درون مجموعه حل کند و این قبیل مسائل را بیرون نیاورد، مخصوصا که کار خاصی هم از دست مردم ساخته نیست.

جلو انداختن بازیکنان: از زمان حضور نکونام در استقلال، نرخ مصاحبه‌های انتقادی بازیکنان این تیم حسابی بالا رفته است. گاه و بیگاه شاهد اظهارنظرهای دسته‌جمعی آبی‌پوشان هستیم با این مضمون که باشگاه مشکل دارد و مقامات مسوول هر چه سریع‌تر باید در این زمینه کاری انجام بدهند. فارغ از درست یا غلط بودن این موضع، بسیاری بر این باورند که این مصاحبه‌ها نمی‌تواند بدون هماهنگی و اراده نکونام باشد. این رویه را کی‌روش هم داشت. او خواست‌های خودش را از زبان بازیکنان مطرح می‌کرد. در دوره وی، به‌طور مداوم شاهد اظهارنظرهای دسته‌جمعی بازیکنان بودیم؛ مثلا‌ گاهی همه با هم در مورد لزوم تمدید قرارداد کارلوس حرف می‌زدند و گاهی همه با هم به برند پوشاک تیم ملی یورش می‌بردند!

حرف زدن با رمز: در یکی از مصاحبه‌های توفانی جواد نکونام به عنوان سرمربی استقلال، شاهد استفاده او از کلیدواژه «بچه» بودیم. منظور جواد، مشکلاتی است که از سوی برخی اطرافیان باشگاه درست می‌شود و البته همه هواداران حرفه‌ای هم می‌دانند نکونام به‌طور دقیق به چه کسی اشاره می‌کند. این فرم از مصاحبه کردن اما تخصص کارلوس کی‌روش بود؛ مرد پرتغالی که مدام در مورد نزدیک شدن مار و عقرب و رتیل به تیم ملی سخن می‌گفت!

کاهش توقعات: این اما شاید مهم‌ترین وجه تشابه استاد و شاگرد باشد. تخصص ویژه کارلوس کی‌روش، کاهش توقعات هواداران و منتقدان بود. او قبل از رقابت با هر حریفی، تیم مقابل را آن‌قدر قدرتمند جلوه می‌داد که هر نتیجه‌ای قابل قبول به نظر برسد. از کی‌روش حتی در تمجید از پیشرفت فوتبال هندوستان و مالدیو هم مصاحبه خوانده‌ایم! وجه دیگر این کاهش توقعات هم اشاره به مشکلات شدید تیم بود. حالا انگار نکونام هم از همین الگو پیروی می‌کند. او به تازگی با اشاره به کاستی‌های استقلال، به صراحت ادعا کرده: «به من گفته‌اند استقلال را برای پنجمی ببند!» طبیعتا اما هواداران استقلال در هیچ شرایطی پنجم شدن تیم‌شان را تاب نمی‌آورند.

کادرفنی ۶۵ میلیاردی استقلال

ایسنا : تکمیل شدن کادر فنی استقلال این روزها هزینه سنگینی را به این باشگاه وارد کرده است. استقلال که این روزها کار خود را برای فصل بیست‌وسوم لیگ برتر با جواد نکونام آغاز کرده با مشکلات متعدد در جذب بازیکنان و کادر فنی مد نظر سرمربی خود مواجه شده است. جواد نکونام درخواست جذب دو مربی خارجی به عنوان بدن‌ساز و تمرین‌دهنده را به باشگاه ارائه کرده است. مربی تمرین‌دهنده، پیش از این سابقه همکاری با فولاد را داشته است. این مربی سال گذشته ۱۰۰ هزار دلار از فولاد دریافتی داشته و برای فصل آینده از آبی‌های تهران درخواست دو برابری یعنی ۲۰۰ هزار دلار کرده است. شاید گفتن این موضوع جالب باشد که مارکو کاسر، بدن‌ساز ایتالیایی که سابقه همکاری با استراماچونی را داشت، این فصل با نساجی قراردادی ۵۰ هزار دلاری بسته است و همین موضوع نشان‌دهنده بالا بودن درخواست مربی مد‌نظر جواد نکونام است. برآوردها نشان می‌دهد کادر فنی که جواد نکونام برای استقلال در نظر گرفته حدود ۶۵ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت و همین گرانی کادر فنی موجب می‌شود با توجه به سقف بودجه تعیین شده، استقلال نتواند بازیکنان مورد نیاز خود را به راحتی تامین کند.