تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 7:10
کد خبر : 86258

رویای خرابکاری در وین

رویای خرابکاری در وین

آرمان شرق- مقام‌های اسراییلی به دنبال این هستند که واشنگتن را به سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران و بیان علنی تهدید نظامی تشویق کنند. هفته گذشته داوید بارنیا، رییس سازمان موساد به واشنگتن سفر کرد، در پی او، بنی گانتز، وزیر جنگ اسراییل به واشنگتن رفت و روز گذشته نیز وزیر خارجه اسراییل با همتای امریکایی خود تلفنی تماس گرفت. دستور کار همه دیدارها، تماس‌ها و سخنرانی‌های این مقام‌های اسراییلی در طول هفته گذشته مشترک بود، همه آنها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و توقف مذاکرات وین از امریکا خواسته‌هایی داشتند.

همزمان با ادامه مذاکرات وین میان ایران و ۱+۴، دو هیات بلندپایه از اسراییل به امریکا سفر کرده‌اند تا در گفت‌وگو با مقام‌های دولت امریکا این کشور را از بازگشت به توافق هسته‌ای منصرف کنند. روزنامه هاآرتص اسراییل و نیویورک تایمز در امریکا، هر دو به نقل از مقام‌های آگاه نوشته‌اند که در این سفرها مقام‌های اسراییلی به دنبال این هستند که واشنگتن را به سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران و بیان علنی تهدید نظامی تشویق کنند. هفته گذشته داوید بارنیا، رییس سازمان موساد به واشنگتن سفر کرد، در پی او، بنی گانتز، وزیر جنگ اسراییل به واشنگتن رفت و روز گذشته نیز وزیر خارجه اسراییل با همتای امریکایی خود تلفنی تماس گرفت. دستور کار همه دیدارها، تماس‌ها و سخنرانی‌های این مقام‌های اسراییلی در طول هفته گذشته مشترک بود، همه آنها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و توقف مذاکرات وین از امریکا خواسته‌هایی داشتند.

براساس بیانیه وزارت خارجه رژیم اسراییل، یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته ‌است: «حتی اگر هدف بازگشت به مذاکرات باشد، باز هم نباید تحریم‌های علیه ایران برداشته‌ شود.» در این بیانیه با تکرار اظهارات موهوم و واهی مقام‌های اسراییلی علیه ایران آمده ‌است: «پولی که ایران از این راه به دست می‌آورد به شکل تروریسم و موشک به لب مرزهای ما خواهد رسید.» نیویورک تایمز می‌نویسد: «در مذاکرات هفته گذشته مقام‌های اسراییلی از واشنگتن خواستند که دست از تلاش برای توافق دیپلماتیک بردارد و در عوض تحریم‌ها را تشدید کند، اما همزمان مقام‌های اسراییلی نگرانند که ایالات‌متحده از طریق کانال‌های محرمانه در حال ارتباط با ایران باشد و در دور جدید مذاکرات وین، نهایتا یک توافق امضا شود.» شموئل مئیر هم در روزنامه هاآرتص می‌نویسد: «گانتز و دیگر مقام‌های اسراییلی با یک مفهوم جدید به واشنگتن آمده‌اند و آن، ترغیب ایالات‌متحده برای تشدید تحریم‌ها و اعلام سناریوهای حمله در بحبوحه مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای است.»

اطلاع امریکا
از اقدامات خرابکارانه تروریستی اسراییل
یک روزنامه امریکایی برای نخستین‌بار در گزارشی ادعا کرده‌ که اسراییل دو حمله خرابکارانه علیه برخی اماکن ایران را با همکاری امریکا انجام داده‌ است. براساس این گزارش، حمله اوایل تیر ماه سال جاری، به یک مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ در قطر و اقدام خرابکارانه ادعایی مهر ماه سال جاری در یکی از تاسیسات موشکی ایران، محلی که از سوی برخی رسانه‌ها، تاسیسات گروه صنعتی شهید همت اعلام شده‌ است، بعد از مشورت مقام‌های اسراییلی با امریکا انجام شده ‌است. نیویورک تایمز می‌نویسد: «اسراییلی‌ها پیش از انجام دو حمله خرابکارانه به تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران با مقام‌های امریکایی مشورت کرده‌اند، یکی از این حمله‌ها به یک پایگاه موشکی انجام شده ‌است و دیگری به تاسیسات هسته‌ای ایران که در آن دستگاه‌های سانتریفیوژ تولید می‌شد، انجام شدند.» این روزنامه ادامه می‌دهد: «مقام‌های اسراییلی نگران هستند زمانی که امریکا و ایران نهایتا به یک توافق برسند، آنگاه امریکایی‌ها مسیر سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسراییلی را برای اقدامات خرابکارانه علیه ایران مسدود می‌کنند. رهبران اسراییل از امریکا تضمین‌هایی خواسته‌اند که واشنگتن جلوی کارزار خرابکاری را حتی در صورت رسیدن به توافق نگیرد.»

اختلافات شدید میان واشنگتن و تل‌آویو
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به استمرار اختلاف‌نظر میان واشنگن و تل‌آویو در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، در گزارشی که ادعا می‌کند براساس اظهارات چندین مقام اسراییلی و امریکایی به شرط پنهان ماندن نام‌شان به دلیل گفت‌وگو در مورد مسائل حساس و محرمانه تنظیم شده‌ است، به جزییات اختلافات میان دو طرف می‌پردازد. این روزنامه می‌نویسد: «به‌رغم اینکه مقام‌های اسراییلی برخلاف دوران بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما، علنا از رییس جمهور امریکا انتقاد نمی‌کنند، اما در نشست‌های خصوصی می‌گویند که ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای‌شان را پیش می‌برند اما امریکایی‌ها به این دلیل که عزم‌شان را برای پایان تعهدات در خاورمیانه جزم کرده‌اند، حاضر به ترک مذاکرات وین با هدف اقدامات قاطع‌تر نیستند.» شایعه آمادگی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم بالای ۹۰درصد خلوص دو هفته پیش و همزمان با نشست اول دور هفتم مذاکرات وین مطرح شده ‌بود. به گفته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این شایعات باعث نگرانی مقام‌های غربی شده‌ بود، اما او در گفت‌وگو با جوزپ بورل، به او اطمینان داده ‌بود که این گزارش‌ها کذب محض هستند. با این حال، فضاسازی‌ها در مورد توان غنی‌سازی ایران همچنان ادامه دارد و رژیم اسراییل به عنوان منبع این اخبار، تلاش خود را برای قانع کردن متحدانش، به ویژه امریکا برای جا انداختن این ادعا تشدید کرده‌ است.
نیویورک تایمز در مورد این ادعا و به نقل از مقام‌های دو طرف می‌نویسد که گفت‌وگوی ۱۰ روز پیش میان رییس جمهور امریکا و نخست‌وزیر اسراییل به شدت پرتنش بود و هر دو مقام بعد از این گفت‌وگو به شدت ناخرسند بودند. این روزنامه می‌نویسد: «بعد از گفت‌وگوی تند ۱۰ روز پیش میان جو بایدن، رییس جمهور امریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، بنت وزیر جنگش، بنی گانتز و رییس جدید موساد، داوید بارنیا را راهی امریکا کرد. این دو مقام اسراییلی با دستی پر از اطلاعات جاسوسی در مورد برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران و آنچه اسراییلی‌ها از آن با عنوان گروه تسلیحاتی یاد می‌کنند، به واشنگتن رفته‌اند.» این گزارش ادامه می‌دهد: «با وجود موضع‌گیری تندتر مقام‌های امریکایی بعد از این دیدارها، مقام‌های اسراییلی با این نگرانی واشنگتن را ترک کردند که تلاش دیپلماتیک برای گفت‌وگو با ایران همچنان ادامه خواهد یافت.»

گزینه آخرالزمانی؟
یکی از موضوعاتی که به موازات مذاکرات هفته جاری در وین اتریش، رسانه‌های امریکایی و اسراییلی را به خود مشغول کرده‌ بود، اظهارات یک مقام ارشد امریکایی در گفت‌وگوی روز چهارشنبه گذشته با خبرگزاری رویترز بود. این مقام بدون نام پیش از انجام دیدار میان بنی گانتز و لوید آستین خبر داده ‌بود که در این دیدار برای برگزاری یک «رزمایش احتمالی مشترک» با هدف «نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران» در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. این اظهارنظر در پی سلسله‌ای از تازه‌ترین خبرسازی‌ها توسط رسانه‌های غربی منتشر می‌شود که به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، خط تبلیغاتی دولت بایدن برای «اطمینان دادن به اسراییل» است. پیش از این هم دولت امریکا خبری را از دیدار جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا منتشر کرده‌ بود که در آن این مقام ارشد امنیتی با مقام‌های وزارت دفاع در مورد «همه گزینه‌های قابل استفاده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» صحبت کرده‌ بود. درز این خبر، دو ماه بعد از برگزاری جلسه ادعای مذکور و همزمان با مذاکرات وین، باعث تردیدهایی در مورد اراده امریکا برای موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک با هدف بازگشت این کشور به تعهداتش در توافق هسته‌ای شده ‌بود. همزمان با ادعای مقام امریکایی در مورد بررسی «احتمال برگزاری رزمایش مشترک» رسانه‌های اسراییل هم به نقل از ارتش این رژیم از برگزاری یک رزمایش شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، در مدیترانه خبر دادند. براساس گزارش تایمز آو اسراییل ارتش این رژیم قرار است بهار امسال با استفاده از چندین جنگنده عملیات حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را تمرین کند./اعتماد-شهاب شهسواری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.