پیشکسوت باشگاه پرسپولیس گفت: عذرخواهی کردن شهامت می‌خواهد که متاسفانه ندارند.

حمید استیلی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس درباره مسائل مختلف از جمله حذف تیم امید از رقابت‌های انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی، پیشنهاد حضور در پرسپولیس، تمدید قرارداد گل‌محمدی و… به سوالات مطرح شده پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

دلیل حضورتان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی پرسپولیس و گل‌گهر چه بود؟

درویش از تعدادی از پیشکسوتان باشگاه ازجمله آقایان حسین کلانی، علی پروین، رحیم یوسفی، بهروز سلطانی، فریدون معینی و… دعوت کرد تا در مراسم اهدای جام شرکت کنند که خوشبختانه این مراسم با برد پرسپولیس و حضور پرشور هواداران و همچنین بانوان همراه شد که در کل فضای خیلی گرمی در ورزشگاه وجود داشت.

پرسپولیس را در این بازی چطور دیدید؟
پرسپولیس بعد از یک برد با ارزش مقابل الدحیل توانست باخت به النصر را فراموش کند و روحیه‌اش را بازیابد. در بازی با گل‌گهر هم وقتی به گل رسید، سعی بر کنترل بازی داشت و این کار را خوب انجام داد. البته گل‌گهر هم فوتبال منسجمی را ارائه داد و در کل می‌توانم بگویم که پرسپولیس یک برد اقتصادی دیگر را کسب کرد.

فکر می‌کنید مشکل اصلی پرسپولیس در شرایط فعلی چیست؟

به‌عقیده من مشکل اصلی پرسپولیس و خیلی دیگر از تیم‌های لیگ برتری مسائل مالی است که باعث می‌شود مشکلات زیادی به‌وجود بیاید. البته مشکلات مالی تازگی ندارد و سال‌هاست که گریبانگیر باشگاه‌های زیادی از جمله دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بوده است. تا زمانی هم که این باشگاه‌ها زیرساخت و منابع مالی مشخص و بودجه‌های تعریف شده‌ای نداشته باشند وضعیت همین است. سال‌هاست که درحال درجا زدن هستیم و مشکلات مالی اجازه نمی‌دهد که مدیران برنامه‌ریزی‌ای اساسی برای باشگاه‌شان طراحی کنند و هر روز باید تمام دغدغه‌شان این باشد که برای هزینه‌های باشگاه پول جور کنند. شما ببینید تیم‌های آسیایی چه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند و فوتبالیست‌های بزرگ دنیا را به لیگ‌شان می‌آورند اما ما همچنان درگیر زمین چمن، حق‌پخش و مسائل اینچنینی هستیم که سال‌هاست همین وضع وجود دارد و مدت‌هاست فقط درجا می‌زنیم. تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال باز خدا را شکر هوادارانی دارند که در مواقعی به کمک این تیم بیایند، اما باشگاه‌های زیادی هستند که در هزینه‌های جاری خود مانده‌اند.

تیم امید در مرحله اول انتخابی المپیک حذف شد و در بازی‌های آسیایی هم در یک‌چهارم نهایی به هنگ‌کنگ باخت، اما نه‌تنها مربیان و مدیران عذرخواهی نکردند بلکه اعتقاد داشتند نتایج بدی کسب نشده است!

عذرخواهی کردن شهامت می‌خواهد که متاسفانه ندارند؛ تنها کاری که بعد از ناکامی‌ها انجام می‌دهند سرمربی را تغییر داده تا همه تقصیرها را گردن او بیندازند. مشکل اصلی ناکامی‌هایی که داشتیم و داریم این مدیران هستند که یک‌بار نشده خودشان را مقصر دانسته و کنار بکشند. فقط دنبال این هستند که مربی را برکنار کنند تا جایگاه خودشان به خطر نیفتد.

از نظر شما ناکامی تیم امید قابل پیش‌بینی بود؟

وقتی برنامه‌ریزی اصولی پشت یک تیم نباشد طبیعی است که نتایج مثبتی هم کسب نخواهد شد. متاسفانه در فوتبال ما هیچ چیز سرجایش نیست. شما دیدید که سال گذشته با چه وضعیتی انتخابات فدراسیون را برگزار کردند تا خودشان دوباره برگردند. ضمن اینکه فقط برخی رسانه‌ها هستند که به این مسائل می‌پردازند و پرداختن آنها به واقعیت‌ها هم نتیجه‌ای نداشته و هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. متاسفانه به خواسته‌های مردم احترام نمی‌گذارند و حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند که در رسانه‌ها جوابگوی نتایج و اقدامات خود باشند. هیچ برنامه‌ریزی اصولی و آینده‌نگری را در فوتبال‌مان نمی‌بینیم و در چنین شرایطی در هیچ‌یک از رده‌ها نمی‌توانیم موفق عمل کنیم درحالی‌که فوتبال‌مان سرشار از استعدادهاست. کشورهای دیگر با برنامه‌ریزی اصولی در مسیر پیشرفت قرار دارند و این ما هستیم که سال‌ها درجا می‌زنیم. هند را نگاه کنید آنقدر پیشرفت کرده که در بازی‌های آسیایی به مقام چهارم دست پیدا می‌کند اما ما به هنگ‌کنگ می‌بازیم و راحت حذف می‌شویم. البته در مواقعی مقطعی نتیجه می‌گیریم و متاسفانه آنقدر در باد این موفقیت می‌خوابیم که چند سال عقب می‌افتیم.

گویا چند وقت پیش آقای درویش به شما پیشنهاد حضور در معاونت باشگاه پرسپولیس را داد که رد کردید؟

بله، لطف کردند و پیشنهادی را ارائه دادند که به‌خاطر یک‌سری مشکلات شرایط برای همکاری فراهم نبود.

اگر به شما پیشنهاد مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را بدهند، می‌پذیرید؟

نه، قبول نمی‌کنم؛ چراکه مشکلات مالی در این باشگاه زیاد است و نبود زیرساخت و بودجه مشخص طبیعتا شرایط را بسیار سخت می‌کند.

بحثی که الان مطرح شده این است که مدیریت باشگاه هنوز به گل‌محمدی پیشنهاد تمدید قرارداد نداده است.

تا آنجا که من می‌دانم یحیی تا پایان فصل با باشگاه قرارداد دارد و حتما برای پایان فصل درنظر دارند که قراردادش را تمدید کنند. به هر حال یحیی در این چند سال نتایج خوبی را با پرسپولیس کسب کرده است.

در فوتبال حرفه‌ای عرف است که قرارداد سرمربی موفق را قبل از اتمام تمدید کنند تا هم باشگاه تکلیف خودش را برای آینده بداند و هم سرمربی، آیا غیر از این است؟

بله، درست می‌گویید و به نکته خوبی اشاره کردید؛ فوتبال حرفه‌ای. آیا فوتبال ما واقعا حرفه‌ای است که انتظار چنین مسائلی را داشته باشیم؟ مطمئنا اگر باشگاه الان قرارداد یحیی را تمدید کند کار درستی انجام داده و شکی در آن نیست، از این جهت که سرمربی تکلیف خود را می‌داند و برای آینده‌اش در تیم برنامه‌ریزی می‌کند و همچنین باشگاه برای فصل بعد تکلیف کادرش را می‌داند. اما انتظار نداشته باشید که در فوتبال ما شاهد چنین اتفاقات و آینده‌نگری‌هایی باشیم.

با شرایط حاکم بر فوتبال‌مان چه سرنوشتی را برای تیم ملی در جام ملت‌ها پیش‌بینی می‌کنید؟

تیم ملی مطمئنا کار سختی را در جام ملت‌ها پیش رو دارد. اینکه صرفا بخواهیم در جمع ۴ تیم باشیم که اتفاق خاصی رخ نداده و با این نسل از بازیکنان این شانس را داریم تا به فینال رسیده و قهرمان شویم و اگر این اتفاق رخ داد به موفقیت رسیده‌ایم. در شرایط فعلی کشورهای ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی و عربستان برای قهرمانی به جام ملت‌ها می‌آیند و ما هم آنقدر بازیکن خوب و توانمند داریم که هدف‌مان قهرمانی در این مسابقات باشد. آنقدر ناتوان هستیم که نمی‌توانیم VAR را وارد فوتبال‌مان کنیم و هر هفته به‌خاطر نبود آن شاهد جنجال و هرج و مرج بین باشگاه‌ها هستیم. در این زمینه ‌فقط وعده و وعید می‌دهند.