تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 بهمن 1399 - 20:15
کد خبر : 61783

دلار ۵۰ هزار تومانی چقدر احتمال به حقیقت پیوستن دارد؟

دلار ۵۰ هزار تومانی چقدر احتمال به حقیقت پیوستن دارد؟

ارملن شرق-ح بحث بر سر نوسان‌های قیمت دلار در ایام پایانی امسال در حالی ادامه دارد که کارشناسان اقتصادی سیاست‌های دولت در اتخاذ یک نظام ارزی نامناسب را علت اساسی جهش های متوالی قیمت ارز می‌دانند

به گزارش کاماپرس، افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر بحث های بنیادی درباره علت تضعیف پول ملی را دوباره داغ کرده است. در این شرایط یک اقتصاددان با تشریح نظام‌های ارزی در جهان، نظام ارزی ایران را برخلاف علم اقتصاد دانست و اظهار کرد: با سیاست‌های دولت که ناشی از اصرار بر حفظ یک نظارم ارزی نادرست است، همواره شاهد این هستیم که نرخ دلار چند سال تثبیت و بعد دچار جهش‌های شدید می شود.

دکتر علی سعدوندی استاد بانکداری و اقتصاد کلان، مشاوره سرمایه گذاری و تامین مالی در این باره به کلینیک اقتصادی گفت: در دنیا دو نظام ارزی داریم که در یکی نظام ارزی مستقل است و در دیگری نظام ارزی وابسته به نظام ارزی یک کشور دیگر است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین بر اساس یکی از نظام های ارزی، کشورهایی مثل امارات قیمت ارز خود را ثابت و نظام ارزی خود را با نظام ارزی یک کشور دیگر هماهنگ می کنند. بنابراین در این کشور حدود ۵۰ سال است که از نظر ارزی استقلالی وجود ندارد و در واقع درهم امارات وجود ندارد بلکه داخل بلوک ارزی دلار آمریکا است که درهم امارات مفهوم پیدا می کند.

برای این که این سیاست موفق باشد سیاست گذاری پولی این گونه کشورها به بانک مرکزی کشور هدف – که در مورد امارات بانک مرکزی آمریکاست – محول می شود و بانک مرکزی امارات هیچ گونه سیاست گذاری پولی مستقلی انجام نمی دهد.

سعدوندی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای افریقایی نیز اکنون ارز خود را با یورو هماهنگ کرده اند.

وی با بیان این که نظام ارزی ایران یک نظام ارزی ویژه است که به نظر می رسد در تعارض با علم اقتصاد قرار دارد، افزود: ما جزء معدود کشورهای جهان هستیم که تورم داریم و هر از چندی نظام ارزی ما فروپاشیده است. بر اساس اصول علم اقتصاد یک کشور نمی تواند هم سیاست گذاری پولی مستقل داشته باشد و هم نظام ارزی پک شده یا تثبیت شده . ایران متاسفانه این اشتباه بزرگ را انجام داده است که هم می خواهد بانک مرکزی مستقل داشته باشد و هم می خواهد سیاست ارزی تثبیت شده داشته باشد.

وی با بیان این که این سیاست همواره در ۵۰ سال اخیر در ایران شکست خورده است تصریح کرد: زمزمه هایی شنیده می شود که دولت در پی تثبیت نرخ دلار در ۱۵ هزار تومان است و من قاطعا به شما می گویم دولت با این سیاست چند سالی نرخ ارز را در ۱۵ هزار تومان تثبیت می کند اما تولید داخل در نتیجه این سیاست آسیب می بیند و نهایتا هم فنر ارزی آزاد می شود و قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان و ۵۰ هزار تومان جهش می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.