تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 10:39
کد خبر : 142217

روز ســـی‌ام؛ غزه در آتش و خون

روز ســـی‌ام؛ غزه در آتش و خون

آرمان شرق-گروه بین الملل:جنگ غزه در حالی وارد روز سی ام خود شد که اسرائیل به رغم درخواست‌های فزاینده بین‌المللی برای برقراری آتش ‌بس بشردوستانه، همچنان به حملات خود علیه اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های مسکونی ادامه می ‌دهد.بمباران ورودی بیمارستان شفا در غزه و هدف قرار گرفتن یک آمبولانس که به گفته حماس دست کم ۱۵ کشته به جا گذاشت از جمله تازه ترین اتفاقات در غزه است.

روز ســـی‌ام؛ غزه در آتش و خون

آرمان امروز-سرویس بین الملل: جنگ غزه در حالی وارد روز سی ام خود شد که اسرائیل به رغم درخواست‌های فزاینده بین‌المللی برای برقراری آتش ‌بس بشردوستانه، همچنان به حملات خود علیه اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های مسکونی ادامه می ‌دهد.

بمباران ورودی بیمارستان شفا در غزه و هدف قرار گرفتن یک آمبولانس که به گفته حماس دست کم ۱۵ کشته به جا گذاشت از جمله تازه ترین اتفاقات در غزه است.

جان باختن دست کم ۲۰ نفر در پی حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در شمال نوار غزه و حمله به موسسه فرانسوی این منطقه محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی که با واکنش پاریس همراه شد از دیگر اتفاقات مهم ساعت های اخیر بود.

بنیامین نتانیاهو ساعاتی پس از اتمام سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل هرگونه آتش‌بس بشردوستانه پیش از آزادی گروگان‌ها را رد کرد.

همچنین سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌ الله عملیات طوفان الاقصی را ۱۰۰ درصد فلسطینی خواند و ضمن تهدید اسرائیل از احتمال باز شدن جبهه لبنان به روی جنگ خبر داد.

بنا به اعلام حماس، از زمان آغاز حملات اسرائیل در هفت اکتبر تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر از جمله ۳ هزار و ۹۰۰ کودک و ۲ هزار و ۵۰۹ زن در غزه کشته شده‌اند.

اسرائیل نیز تاکنون از کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر از شهروندان خود پس از حملات حماس به شهرهای این کشور خبر داده و شمار سربازان کشته شده خود را ۳۳۸ نفر اعلام کرده است.

از سوی دیگر به گفته نماینده ویژه آمریکا به رغم محاصره شهر غزه از سوی نیروهای اسرائیلی، همچنان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در شمال این باریکه تحت محاصره باقی مانده‌اند.

این در حالیست که در پی تشدید‌ نبردها و آغاز عملیات زمینی ارتش، اسرائیل بارها طی روزهای اخیر مردم غزه را به تخلیه مناطق شمالی نوار غزه و حرکت به سمت جنوب فراخوانده است. با این حال، بنا به برخی گزارش‌ها، شماری از ساکنان شمال غزه به تازگی حین ترک مناطق شمالی و عزیمت به سمت جنوب هدف حملات اسرائیل قرار گرفته و جان باخته ‌اند. در این میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید که بنیامین نتانیاهو دیگر مسئولی نیست که بتوان با او گفت‌وگو کرد.

اردوغان با اشاره به آنچه اسرائیل در غزه انجام داده، تاکید کرد که هرگونه تماس و ارتباط با نخست وزیر کنونی اسرائیل را به کلی قطع و نام وی را از ذهن خود پاک کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه عنوان کرد که نتانیاهو با واکنش مردم اسرائیل مواجه شده و حمایت شهروندان خود را از دست داده است.

وی بر اهمیت اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که قرار است با محوریت جنگ غزه این ماه در ریاض برگزار شود، تاکید کرد و خواستار برقراری فوری آتش ‌بس در جنگ جاری میان اسرائیل و حماس شد.

رجب طیب اردوغان سپس ضمن انتقاد از رویه «عجیب و ناسازگار» اتحادیه اروپا در بحران جاری گفت که اتحادیه اروپا رویکرد عادلانه‌ای نداشته است. وی تاکید کرد که جهان باید فریاد کودکان فلسطینی را بشنود و وظیفه ماست که دست یاری خود را به سوی آن مردم بی‌گناه و مظلوم دراز کنیم. با این وجود ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پاسخ به تلاش حزب‌‌الله برای شلیک از خاک لبنان به سمت اسرائیل، مواضع این نیروها را هدف قرار داده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «ارتش اسرائیل در ساعات گذشته به دو جوخه در خاک لبنان که قصد شلیک به خاک اسرائیل را داشتند، حمله کرد و همچنین یک پست دیده بانی سازمان حزب الله را منهدم کرد.»

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که به شلیک خمپاره از سوی لبنان به سمت مناطق شمالی اسرائیل که خساراتی به همراه نداشته، پاسخ داده است.

حسن هانی زاده، سفیر پیشین ایران در لبناندر رابطه با چگونگی پایان این جنگ می گوید: اگر کشورهای اسلامی و عربی در چهارچوب دو نهاد مهم منطقه‌ ای همچون سازمان همکاری‌های اسلامی که دربرگیرنده ۵۷ کشور و اتحادیه عرب که دربرگیرنده ۲۲ کشور است، گرد هم آیند، می توانند تصمیمات مهمی بگیرند. ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نزدیک به ۷۰ درصد از انرژی جهان را در اختیار دارند و می ‌توانند با استفاده از این ابزار به کمک مظلوم غزه بشتابند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا، بیان کرد: یکی از این راهکارها برگزاری یک نشست فوق العاده با حضور سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و صدور بیانیه و قطعنامه شدید علیه اسرائیل و تصمیم‌گیری برای بستن شیرهای نفت و گاز بر روی  اسرائیل و هم‌پیمانان آن بوده که یک راهکار کاملاً عملیاتی و غیر تهاجمی است و می ‌توانند یک عامل بازدارنده باشد.

وی افزود: تعطیلی مراکز صنعتی و اقتصادی، تعطیلی فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی و لغو همه پروازها، فرار اسرائیلی ها از شهرک‌های اطراف کرانه غربی و نوار غزه و توقف فعالیت دستگاه‌های آب شیرین کن در شهر حیفا نشان می‌دهد که دولت اسرائیل قادر نخواهد بود برای مدت طولانی در برابر رزمندگان فلسطینی مقاومت کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.