تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 - 18:03
کد خبر : 148351

اخبار داغ تایید و رد صلاحیت ها/۳ روز فرصت اعتراض جدید

اخبار داغ تایید و رد صلاحیت ها/۳ روز فرصت اعتراض جدید

آرمان شرق-گروه سیاست:به استناد بند (ج) ماده ۶۳ قانون انتخابات و در راستای رعایت حقوق داوطلبان مجلس شورای اسلامی، داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها در هیأت مرکزی نظارت، مورد تأیید قرار گرفته لیکن در شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها تایید نشده یا احراز نشده است، می‌توانند به مدت ۳ روز از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ تا ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۸:۰۰ ت اعتراض خود را به صورت مستدل ثبت نمایند.

اخبار داغ تایید و رد صلاحیت ها/۳ روز فرصت اعتراض جدید

سخنگوی شورای نگهبان: ۱۴ هزار و ۹۱۲ تن برای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند

وی افزود: همانطور که عرض کردم، حدود ۱۵ هزار تن از داوطلبان در این مقطع صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار گرفت که اگر عدد دقیق آن را بخواهم عرض کنم، ۱۴ هزار و ۹۱۲ نفر کسانی هستند که صلاحیت‌شان مورد تأیید شورای نگهبان یا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان، اظهار کرد: فکر می‌کنم معادل هر کرسی بیش از ۵۱ نفر می‌توانند با یکدیگر رقابت داشته باشند که عدد آن به صورت درصدی بیش از ۷۳ درصد است.

طحان‌نظیف با اشاره به جزئیات بیشتر این موضوع، گفت: از لحاظ جنسیت می‌توانم بگویم که ۶ برابر تعداد نمایندگان مجلس، ما داوطلب زن در این انتخابات داریم که می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند.

وی افزود: به لحاظ رده سنی نیز اگر بخواهم از جوان‌ترها یعنی دهه هفتادی‌ها شروع کنم، بیش از ۴۰۰ نفر ما دهه هفتادی داریم که صلاحیت آن‌ها مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است یا بیش از ۵ هزار نفر دهه شصتی ما تأیید صلاحیت شده در این انتخابات داریم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از اقشار و اصناف مختلف در انتخابات حضور دارند، گفت: بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن از اساتید دانشگاه را داریم که در این مرحله مورد تأیید قرار گرفته‌اند، از پزشکان و کادر درمان حدود ۲۵۰ نفر صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار گرفته است؛ از میان روحانیون و حوزویان بیش از ۲۰۰ تن، از میان فرهنگیان بیش از ۱۷۰۰ تن و از جامعه حقوقی بیش از ۴۰۰ تن را داشته‌ایم که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتند.

طحان‌نظیف عنوان کرد: از رویکردهای مختلف سیاسی نیز داوطلبانی هستند که می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند، لذا بستر مشارکت و زمینه مشارکت همه فعالان، گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب سیاسی فراهم است تا ان‌شاءلله با انتخاب مردم آنچه که شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران در یک انتخابات پرشور و رقابتی رقم بخورد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه عده‌ای هستند که هنوز تأیید صلاحیت نشده‌اند، آیا فرصت اعتراض مجدد دارند، گفت: براساس قانون انتخابات این مرحله به عنوان مرحله نهایی بود یعنی کسانی که در مرحله قبل تأیید صلاحیت نشده‌اند، شورای نگهبان به عنوان مرجع نهایی این فرصت را داشت تا بررسی کند و امروز نیز اعلام شد، اما اگر عده‌ای به هر دلیلی در مقاطع قبلی تأیید بودند و در این مقطع عدم تأیید آن‌ها اعلام شده است، قانون برای آن‌ها یک مهلت دفاع و شنیدن سخنانشان را پیش‌بینی کرده است.

کدام نمایندگان فعلی و ادوار مجلس تایید یا رد صلاحیت شده‌اند؟

کدام نمایندگان فعلی و ادوار مجلس تایید یا رد صلاحیت شده‌اند؟

 حیات؛  شب گذشته هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اتمام مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بیش از ۷۳ درصد از داوطلبان تایید صلاحیت شدند.

براساس اعلام شورای نگهبان، تعداد نامزدهای این انتخابات به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافت.

از بین ۲۶ نماینده فعلی مجلس که صلاحیت آنها رد شده بود، احمد دنیامالی نماینده بندر انزلی، کمال علیپور خنکداری نماینده قائمشهر و رضا حاجی پور نماینده آمل تایید صلاحیت شدند و شهریار حیدری و جلال رشیدی کوچی نتوانستند نظر شورای نگهبان را به خود جلب کنند.

همچنین طبق پیگیری‌های انجام شده آقایان علی کریمی فیروزجایی، قاسم ساعدی، غلامرضا تاجگردون و سید نظام الدین موسوی که پیش‌تر تایید صلاحیت شده بودند در این مرحله توسط شورای نگهبان احراز صلاحیتشان مجددا مورد بررسی قرار گرفته شده بود که آقایان کریمی و ساعدی نتوانستند مجددا تایید صلاحیت شوند.

در بین نمایندگان شاخص ادوار نیز غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نتواست تایید صلاحیت خود را از سوی شورای نگهبان کسب کند. همچنین صلاحیت جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه در مجالس هفتم، هشتم و نهم توسط شورای نگهبان برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس تایید شده است.

اطلاعیه جدید شورای نگهبان درباره تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات

شورای نگهبان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آن‌ها در هیأت مرکزی نظارت، مورد تأیید قرار گرفته ولی در شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها تایید و یا احراز نشده است، می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند.

ایسکانیوز، شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای زمان و نحوه ارائه شکایت آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته را اعلام کرد.

متن اطلاعیه شماره ۱ شورای نگهبان به شرح زیر است:

به اطلاع داوطلبان محترم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند:

به استناد بند (ج) ماده ۶۳ قانون انتخابات و در راستای رعایت حقوق داوطلبان مجلس شورای اسلامی، داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها در هیأت مرکزی نظارت، مورد تأیید قرار گرفته لیکن در شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها تایید نشده یا احراز نشده است، می‌توانند به مدت ۳ روز از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ تا ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۸:۰۰ ت اعتراض خود را به صورت مستدل ثبت نمایند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.