تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 7:47
کد خبر : 143266

آنچه از موشک‌های جدید سپاه باید بدانیم

آنچه از موشک‌های جدید سپاه باید بدانیم

آرمان شرق-گروه سیاست:فتاح ۲ موشک هایپرسونیکی از انواع موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سرجنگی با قابلیت گلاید و کروز است و در تسلیحات HGV و HCM دسته‌بندی می‌شود. ایران با موشک هایپرسونیک فتاح ۲ به پنجمین کشور دارنده این فناوری بدل شد.

آنچه از موشک‌های جدید سپاه باید بدانیم

آرمان امروز: همزمان با حضور رهبر انقلاب اسلامی در نمایشگاه تازه‌ترین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران، از موشک کروز هایپرسونیک «فتاح ۲»، سامانه پدافندی متحرک «مهران» و سامانه ارتقا یافته «۹ دی» و همچنین پهپاد «شاهد ۱۴۷» رونمایی شد. فتاح ۲ موشک هایپرسونیکی از انواع موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سرجنگی با قابلیت گلاید و کروز است و در تسلیحات HGV و HCM دسته‌بندی می‌شود. ایران با موشک هایپرسونیک فتاح ۲ به پنجمین کشور دارنده این فناوری بدل شد.

تسلیحات Hypersonic glide vehicles (HGV) نوعی از موشک‌های هایپرسونیک است که با یک موشک تا ارتفاع بالا (بیرون جو) هدایت می‌شود و پس از بازگشت به داخل جو تا رسیدن به هدف خود مانور می‌دهد. پرتابه‌های HGV به‌جای ارتفاع‌گرفتن همانند شیوه پرتابه‌های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به همراه امکان تغییر مسیر مکرر به سمت هدف طی مسیر کرده و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آن‌ها دچار مشکل و احتمال غافلگیرکردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می‌شود. تسلیحات hypersonic cruise missile (HCM) نیز از دیگر انواع موشک‌های هایپرسونیک است که با یک موشک به سرعت مافوق صوت می‌رسد و پس از آن با استفاده از موتور تنفس طبیعی اسکرم‌جت به حرکت خود ادامه می‌دهند.

مزیت استفاده از این نوع، استفاده از موشک‌های کوچک‌تر برای پرتاب به سوی اهداف هستند که به هزینه کمتر و سهولت پرتاب منجر می‌شود. سامانه پدافندی متحرک «مهران» دیگر دستاورد در این نمایشگاه است که می‌تواند با انواع اهداف هوایی درگیر شود و برد آن ۳۲۰ کیلومتر است. رادار، موشک و پست فرماندهی این سامانه روی یک خودرو قرار دارد و هر سامانه نیز مجهز به ۴ فروند موشک مهران – ۱ با برد ۳۲۰ کیلومتر است. پهپاد شاهد ۱۴۷ که تازه‌ترین دستاورد پهپادی هوافضای سپاه است یک هواپیمای پهن‌پیکر با طول بال ۲۶ متر است که می‌تواند تا ارتفاع ۶۰ هزار پا پرواز کند و تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در محدوده شناسایی خود قرار دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.