تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 9:28
کد خبر : 141766

دوازده نکته ای که باید درباره شخصیت شناسی بدانید!

دوازده نکته ای که باید درباره شخصیت شناسی بدانید!

آرمان شرق-گروه جامعه:شخصیت شناسی موضوع بسیار جالبی است که در مباحث علم روانشناسی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌است. شخصیت هر فرد دقیقاً مانند ویژگی‌های ظاهری او با دیگران متفاوت است و درواقع شخصیت است که تفاوت بین انسان‌ها را معنا می‌بخشد.

شخصیت شناسی موضوع بسیار جالبی است که در مباحث علم روانشناسی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌است. شخصیت هر فرد دقیقاً مانند ویژگی‌های ظاهری او با دیگران متفاوت است و درواقع شخصیت است که تفاوت بین انسان‌ها را معنا می‌بخشد. شخصیت مجموعه‌ای از ویژگی‌های درونی است که مسیر زندگی افراد را مشخص می‌کند. نکته اینجاست که چه فاکتورهایی بر ویژگی‌های شخصیتی افراد در طول زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا چگونه می‌توان با تغییر برخی از ویژگی‌ها، در مسیر زندگی تحولات مثبت و سازنده‌ای ایجاد کرد. در ادامه ۱۲ نکته‌ی جالب را درمورد شخصیت شناسی بیان می‌کنیم.

اهمیت روانشناسی شخصیت در چیست؟

اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که افراد می‌توانند با شناخت نوع شخصیت خود، نقاط قوت و ضعفشان را بشناسند و مسیر زندگی خود را به سمت بهتری سوق دهند. علاوه‌برآن شناخت شخصیت اطرافیان نیز سبب می‌شود که افراد به درک بهتری از یکدیگر برسند.

طبیعتاً شما با دید خاص خود به مسائل مختلف نگاه می‌کنید و یا در رابطه با موضوعات مختلف، طرز فکر و احساس مخصوص به خود را دارید. این در حالی است که ممکن است دیگران در برخورد با موضوع مشابه، طرز فکر، نگرش و احساس متفاوتی داشته باشند. همین موضوع در شخصیت شناسی یا روانشناسی شخصیت سبب می‌شود که شما در برخورد با دیگران آن‌ها را درک کرده و به احساساتشان احترام بگذارید. این موضوع به شکل‌گیری روابط دوستانه و افزایش صمیمیت در رابطه‌ها نیز کمک می‌کند.

نکات جالب درباره‌ی شخصیت شناسی

روانشناسی شخصیت یک موضوع جذاب و درعین‌حال پیچیده است. روانشناسان تاکنون توانسته‌اند با آنالیز رفتارها و بررسی شخصیت‌های مختلف در افراد متفاوت، به نکات جالبی در خصوص روانشناسی شخصیت برسند که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  1. حالت نشستن و تماس چشمی

افرادی که هنگام نشستن به صندلی خود تکیه داده و یا پاهای خود را روی همین می‌اندازند و یا با شما تماس چشمی برقرار می‌کنند، اعتمادبه‌نفس بالایی داشته و به خود اطمینان دارند. این افراد دارای شخصیت اجتماعی و برونگرا بوده و می‌توانند به‌راحتی و بدون واهمه با سایر افراد مکالمه داشته باشند.

  1. وقت‌شناسی

وقت شناسی یکی از فاکتورهای مهم در روانشناسی شخصیت است. افرادی که به‌موقع در قرارهای خود حضور می‌یابند و و یا به‌صورت دقیق برای زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند، نظم ذهنی بالایی دارند. افراد وقت‌شناس معمولاً دوستان خود را از بین افرادی انتخاب می‌کنند که خوش قول و دقیق و منظم باشند.

  1. رفتارهای کلی

در برخی مواقع رفتارهایی از قبیل چک کردن مداوم گوشی همراه یا جویدن ناخن به‌عنوان رفتارهای اضطرابی شناخته می‌شوند و بیانگر استرس در افراد هستند، اما گاهی ممکن است افراد به دلیل مشغله زیاد مجبور به چک کردن مداوم گوشی همراه باشند که این موضوع نشان‌دهنده استرس نیست. بنابراین شخصیت شناسی افراد از روی رفتار آن‌ها تنها زمانی امکان‌پذیر است که افراد دائماً یک رفتار خاص را نشان دهند.

  1. تأثیر بیماری در صفات شخصیتی

برخی از ویژگی‌های شخصیتی در اثر ابتلا به بیماری‌های خاص ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال افرادی که دارای بیماری‌های عصبی و یا بیماری‌های قلبی هستند، معمولاً مضطرب یا پرخاشگر می‌شوند.

  1. وظیفه‌شناسی

معمولاً افرادی که وظایف خود را به‌موقع و به‌درستی انجام می‌دهند، انسان‌های باوجدانی هستند و شما می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

  1. ثبات احساسی

برای این‌که بتوانید شخصیت افراد را بشناسید، باید به ویژگی‌های رفتاری آن‌ها در موقعیت‌های مختلف و در مقابل محرک‌های متفاوت توجه کنید. میزان تحمل افراد در برابر عوامل تنش‌زا یا محرک‌های استرس متفاوت است و تا زمانی که افراد بتوانند در رویارویی با چنین عواملی رفتارهای ضد و نقیض نشان نداده و خود را کنترل کنند یا به عبارتی رفتار عادی داشته باشند، دارای ثبات احساسی هستند. این دسته از افراد معمولاً منطقی فکر می‌کنند.

  1. اولویت‌های فردی

شخصیت هر انسان می‌تواند بر اولویت‌های فردی او در زندگی اثر بگذارد. به‌عنوان مثال افرادی که محافظه‌کار هستند، نظم بالاتری دارند؛ درحالی‌که افراد لیبرال می‌توانند همدلی بالاتری داشته باشند.

  1. نحوه دست دادن

اگر هنگام برخورد با دیگران با آن‌ها دست بدهید، می‌توانید به شخصیت آن‌ها پی ببرید .روانشناسان در بررسی مباحث شخصیت شناسی به این نتیجه رسیدند که افراد خجالتی دارای اعتمادبه‌نفس کم، درونگرا و روان‌رنجور به‌آرامی دست می‌دهند. در مقابل افرادی که محکم‌تر و به گرمی با شما دست می‌دهند، اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته و شخصیت اجتماعی دارند.

  1. نحوه غذا خوردن

نحوه غذا خوردن نیز شخصیت افراد را نشان می‌دهد. آن دسته از افرادی که به‌آرامی غذا می‌خورند و یا در انتخاب نوع غذا وسواس دارند، بهتر می‌توانند زندگی خود را کنترل کرده و محتاطانه عمل می‌کنن. در مقابل افرادی که به‌سرعت غذا می‌خورند یا به غذا ناخنک می‌زنند، افراد مضطرب، ناشکیبا و جاه‌طلب هستند.

  1. نحوه خرید کردن

افرادی که قبل از خرید تمامی موارد انتخابی را بررسی می‌کنند، از تفکر شناختی بالاتری برخوردار بوده و جزئی‌نگر هستند؛ درحالی‌که برخی افراد اصلاً به جزییات توجه ندارند و ترجیح می‌دهند به‌سرعت انتخاب و خرید کنند. این افراد در زندگی نیز کلی‌نگر هستند.

  1. تیپ افراد

آن دسته از افرادی که همیشه لباس‌های مرتب و اتوکشیده می‌پوشند، از نظم خاصی در زندگی برخوردار هستند و سعی می‌کنند در هر چیزی به کیفیت توجه داشته باشند. در مقابل افرادی که به ظاهر خود اهمیت چندانی نمی‌دهند، وجود نظم در روال زندگی برایشان اهمیت زیادی ندارد.

  1. گشودگی

گشودگی یک فاکتور مهم در شخصیت شناسی است. افرادی که از پیشرفت دیگران خوشحال می‌شوند، در مقابله با پدیده‌ها و تجربیات جدید، علاقه و شیفتگی بسیاری نشان می‌دهند، از جنبه گشودگی برخوردار بوده و از زندگی نهایت لذت را می‌برند.

مشاوره روانشناسی

برای این‌که بتوانید با شخصیت خود آشنا شده نقاط ضعف و قوتتان را بشناسید و براساس آن کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید، می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی کمک بگیرید. در این راستا اپلیکیشن «ازپزشک» با مشاوره آنلاین همراه با تماس صوتی و تصویری، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. ازپزشک با مشاوران متخصص و باتجربه از طریق ویزیت آنلاین به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های شخصیتی منفی خود را بشناسید و هر مشکلی که در رابطه با سلامت روان یا شخصیت دارید را برطرف سازید. تنها کافی است از طریق این اپلیکیشن، جلسات مشاوره آنلاین را رزرو کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به شخصیت شناسی و چند نکته جالب در خصوص آن صحبت کردیم. افراد مختلف شخصیت‌های متفاوتی دارند و به‌واسطه آن رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که بیشتر افراد نسبت‌به ویژگی‌های شخصیتی خود اطلاع ندارند و می‌توانند برای درک بهتر رفتارهای درونی خود از خدمات مشاوره آنلاین ازپزشک استفاده کنند و شخصیت متعالی خود را بسازند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.