تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 10:06
کد خبر : 141918

یک تیر و دو نشان ایران در قطر

یک تیر و دو نشان ایران در قطر

آرمان شرق-گروه بین الملل:قطر به تلاش‌های خود به منظور پایان بخشیدن به حملات جاری رژیم اسرائیل علیه غزه و پایان بخشیدن به جنگ ادامه خواهد داد.همچنین خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر در دیوان امیری دیدار و پیام شفاهی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را به وی ابلاغ کرده است.

یک تیر و دو نشان ایران در قطر

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته عازم قطر شد و با امیر این کشور دیدار کرد.

امیر قطر در جریان دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به گفت‌‌و‌گوهای خوب و مهم اخیر خود با  رئیسی در خصوص تحولات فلسطین اشاره کرد و ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، مشورت‌ها میان دو کشور ایران و قطر را مهم دانست و افزود: این مشورت ‌ها در چارچوب منافع دو کشور و مصالح کشورها و ملت ‌های منطقه از جمله در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ادامه خواهد یافت.

امیر قطر جنایات جاری اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی در غزه را از منظر همه ملت‌های جهان غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل دانست و تظاهرات ضداسرائیلی گسترده مردمی در کشورهای مختلف جهان از جمله در آمریکا را نشانه انزجار جهانی از این جنایات دانست.

وی افزود: قطر به تلاش‌های خود به منظور پایان بخشیدن به حملات جاری رژیم اسرائیل علیه غزه و پایان بخشیدن به جنگ ادامه خواهد داد.

همچنین خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر در دیوان امیری دیدار و پیام شفاهی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را به وی ابلاغ کرده است.

براساس این گزارش، این دومین سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به قطر طی دو هفته اخیر است.

محور اصلی این سفر  رایزنی در مورد آخرین تحولات غزه و فلسطین است.

امیرعبداللهیان در این سفر با وزیر امور خارجه قطر نیز دیدار و گفت ‌و گو کرد.

طبق شنیده ها وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  احتمالا بعد از قطر راهی ترکیه خواهد شد.

علی اصغر زرگر در رابطه با اهداف این سفر می گوید: این سفر احتمال دارد علاوه بر موضوع غزه و فلسطین پیرامون مسائل دیگری نیز باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که قطر همواره نقشی میانجی در خاورمیانه ایفا می کند و به همین علت هر گاه ارتباطی با قطر برقرار می شود، ممکن است این نقش نیز فعال شود.

زرگر ادامه داد: باید توجه داشت که قطر روابط خوب و تنگاتنگی با آمریکا دارد و با توجه به این که در روزهای اخیر خبرهای مذاکراتی نیز بار دیگر مطرح شد، این احتمال وجود دارد که رایزنی های برجامی نیز در این سفر صورت گرفته باشد.

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که جوزف بورل و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در این رابطه پالس هایی ارسال کردند.

در همین رابطه بورل گفت: ایران برای بررسی پرونده مذاکرات به زمان نیاز دارد اما دیگر شرکای برجام نگران این تاخیر هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اگرچه، کشور‌های منطقه و عربستان سعودی مستقیما پای میز مذاکرات نیستند اما نگرانی ‌های آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در رابطه با مذاکرات با طرف های غربی نکاتی را مطرح کرد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با خبر منتشر شده توسط برخی از رسانه‌ها مبنی بر لغو مذاکره ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد:

موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده به ویژه ابتکار سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است.

شرایط جاری و اهمیت موضوع فلسطین و تاثیری که ایجاد کرده ممکن است که در اولویت‌ها جابجایی ایجاد کرده باشد و این تحولات می ‌تواند در برخی از موضوعات تاثیرگذار باشد و تقدم و یا تاخری را ایجاد کند.

چندی پیش نیز وزیر مشاور در امور خارجی قطر گفت که مذاکرات ایران و آمریکا درباره توافق هسته‌ای روند آسانی نیست.

«محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان خاطرنشان کرد که قطر همچنان به ایفای نقش و یافتن زمینه مشترک در مذاکرات ایران و آمریکا پایبند است.

وی همچنین تأکید کرد: مذاکراتی که به آزادی پنج آمریکایی بازداشت شده در ایران انجامید نیز آسان نبود. این یک موضوع چند جزئی بود و مؤلفه مالی، سیاسی و امنیتی داشت، بنابراین آسان نبود.

الخلیفی در پاسخ به سوالی در مورد امکان گفت و گوهای بیشتر میان آمریکا و ایران با بیان اینکه فضای بی‌اعتمادی بین دو کشور حاکم است، گفت که موفقیت این توافق مبادله اسرا می ‌تواند زمینه را برای ایجاد فضای بهتر و مثبت‌ تر بین دو طرف فراهم کند.

این مقام ارشد قطری در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به تحولات فلسطین تصریح کرد: ما معتقدیم که از هر راهی و در هر توافق احتمالی باید حقوق فلسطینی‌ ها محقق شود.

وی همچنین گفت که قطر به علت سابقه ‌ای که در میانجی ‌گری دارد، اعتماد کشورها را برای ایفای نقش در حل و فصل منازعه ‌ها جلب کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.