تاریخ انتشار : جمعه 10 بهمن 1399 - 17:08
کد خبر : 60871

کدام نهاد ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار خارج از شمول می گیرد؟

کدام نهاد ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار خارج از شمول می گیرد؟

ارمان شرق- یک استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: بخشی از استخدام‌های بی‌رویه، اعطای برخی پروژه‌ها به واسطه رابطه و حقوق‌های نجومی از تمرکز بر اعتبارات خارج از شمول در بودجه تأمین می‌شود.

وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان این‌که یکی از اصول مهم در فرآیند بودجه‌ریزی هر کشوری شفافیت است، گفت: بودجه کشور از ۲ بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی تشکیل شده است و تاکنون مجلس و دستگاه‌های نظارتی تنها به ۳۰ درصد بودجه کشور ورود می‌کردند.
وی با اشاره به ضرورت کاهش اعتبارات خارج از شمول در بودجه کشور افزود: برای سال ۱۴۰۰ اعتبار خارج از شمول برای دانشگاه‌های علوم پزشکی حدوداً ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ این یعنی یک هشتم بودجه عمومی کشور، مستثنی از هرگونه حسابرسی مالی بودجه‌ای هزینه می‌شود که این رقم بسیار زیاد و قابل توجه است. البته اعتبارات خارج از شمول هر یک از دستگاه‌ها مستحق بازبینی است.
استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: وجود این اعتبارات علاوه بر اینکه نظارت‌ها را تضعیف می‌کند، شفافیت بودجه را نیز زیر سوال می‌برد. اعتبارات خارج از شمول در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد و هدف آن بازگذاشتن دست مدیران برای هزینه‌کرد ضروری است. به نظر می‌رسد، هرگونه استثنا از نظارت در بودجه و یا هزینه‌کرد در قالب اعتبارات خارج از شمول باید به حداقل برسد و دستگاه‌های نظارتی نیز توان ورود به این مسائل را داشته باشند.
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: بخشی از استخدام‌های بی‌رویه، اعطای برخی پروژه‌ها به واسطه رابطه و حقوق‌های نجومی از تمرکز بر اعتبارات خارج از شمول در بودجه تأمین می‌شود. البته وجود اعتبارات خارج از شمول برای انجام اقدامات فوری و ضروری توسط مدیران لازم است، اما باید سهم آن در بودجه بسیار ناچیز باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.