تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 10:46
کد خبر : 112344

کار برجام تمام نشده است

کار برجام تمام نشده است

آرمان شرق-گروه بین الملل:ایران و آمریکا در حالی همچنان بنا را بر رویارویی گذاشته‌اند که هم ایالات‌متحده به برجام احتیاج دارد و هم جمهوری‌اسلامی برای گذر از برهه بحرانی توافق را باید مهم قلمداد کند. بنابراین لازم است‌ دو طرف روی مواضع خود تاکید نکنند  و به‌خاطر باز شدن گره هسته‌ای تا جایی‌که ممکن است کوتاه بیایند تا با رویکرد تعاملی بتوانند این مساله پر پیچ و خم حل شود

کار برجام تمام نشده است

روزنامه آرمانامروزنوشت: نشست شورای حکام در حالی از دیروز (دوشنبه) اغاز شده که متن پیشنهادی ایران به آمریکا، کاخسفید را به این تشخیص رسانده است که توافق احتمالی را به بعد از انتخابات کنگره موکول کند.

عبدالرضا فرجیراد در گفتوگو با «آرمانامروز» در اینرابطه اظهار داشت: قبل از شروع بهکار شورای حکام آقای گروسی در مصاحبهای درباره تحرکات ایران ابزار نارضایتی کرد که این میتواند نشانهای از این باشد که در موضوع هستهای، شرایط برای ایران دشوار شده است. همچنین باید متذکر شد که حرفهای گروسی بیانیه تروئیکای اروپا را تقویت کرد.  سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان در ادامه گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آشکارا از این ابراز نگرانی کرد که ایران اجازه دسترسی را به آژانس نمیدهد و به‌‌همین دلیل تشکیکهایی درباره فعالیت‌‌‌های هستهای بهوجود آمده است. بههمین دلیل توقع آنها از ایران شفافسازی است. البته من با این ذهنیت که کار برجام تمام شده است، موافق نیستم. در واقع آمریکا بعد از مطالعه متن ایران بهاین نتیجه رسید که توافق کار دارد و بهتر است، موضوع را به بعد از برگزاری انتخابات کنگره موکول کنند. او با اشاره به تلاشهای اسراییل تصریح کرد: لابی اسراییل به این دلخوش کرده است که جمهوریخواهان پس از انتخابات اکثریت کرسیها را در اختیار بگیرند که اگر این اتفاق بیفتد، کار برای ایرانستیزی سهلتر خواهد شد. چرا که جمهوریخواهان مخالفتی آشکار با برجام و هر نوع مذاکره یا توافقی با ایران دارند و در صورت پیروزی در انتخابات، حتما برجام را با امتیازهای کمتری به ایران امضاء خواهند کرد. تحلیلگر مسایل بینالمل افزود: ایران در موقعیتی بسیار خاص قرار دارد. یعنی تنگناهای اقتصادی فقط با توافق هستهای رفع شدنی هستند و اگر دولت نتواند شرایط را به خوبی مدیریت کند و امضای توافق به بعد از انتخابات ایالاتمتحده موکول شود‌‌، باید آماده دشواریهای زیادی شود. چرا که بدخواهان برجام در صورت توقف در توافق، همه تلاششان را به کار خواهند گرفت تا حتیالقدور امتیازهای کمتری بدهند که باید گفت، ۲ ماه دیگر وضعیت بهگونهای خواهد بود که ضدبرجامیها میتوانند نظراتشان را در روند مذاکرات اعمال کنند.

عبدالرضا فرجیراد در پایان گفت: پرونده هستهای پیچیدهترین موضوع نظام بینالملل است و به دلیل فرسایشی شدن مذاکرات، توافق مانعهای زیادی را پیشروی خود میبیند. ایران و آمریکا در حالی همچنان بنا را بر رویارویی گذاشتهاند که هم ایالاتمتحده به برجام احتیاج دارد و هم جمهوریاسلامی برای گذر از برهه بحرانی توافق را باید مهم قلمداد کند. بنابراین لازم است دو طرف روی مواضع خود تاکید نکنند  و بهخاطر باز شدن گره هستهای تا جاییکه ممکن است کوتاه بیایند تا با رویکرد تعاملی بتوانند این مساله پر پیچ و خم حل شود. چرا که میتوان گفت، ادامه جدل هستهای هم برای طرفین هزینهساز خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.