تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 - 8:08
کد خبر : 147021

پیام آمریکایی در دستان پیک هندی

پیام آمریکایی در دستان پیک هندی

آرمان شرق-گروه بین الملل:این صحبت ها به روشنی بیانگر این است که محور اصلی صحبت های مقام ایرانی و هندی پشت درهای بسته، تحولات منطقه بوده و با توجه به این که هندوستان روابط نزدیکی با آمریکا دارد، احتمالا پیامی برای تهران آورده است.

پیام آمریکایی در دستان پیک هندی

آرمان امروز گزارش می دهد؛

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: از چند روز پیش شنیده ها حاکی از این بود که وزیرخارجه هندوستان حامل پیامی از سوی غرب برای‌ ایران است که با حضور‌ در تهران و نشستی چند ساعته با وزیر خارجه، این گمانه زنی‌ ها بیشتر شد. گمانه زنی که در نشست خبری وزرای خارجه با اصحاب رسانه، رنگ و روی واقعیت گرفت.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این نشست با بیان این‌که تهران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند، به آمریکا، انگلیس و اسرائیل هشدار داد که جنگ علیه غزه و حملات علیه یمن را متوقف کنند.

امیرعبداللهیان گفت: به آمریکا و اسرائیل نیز هشدار می‌دهیم که هرچه زودتر جنگ در غزه را متوقف کنند.

وزیر خارجه افزود: از همین جا با صدای بلند به آقای بلینکن می‌گویم؛ آقای بلینکن بارها به شما گفته‌ایم که راه‌حل در جنگ نیست و ۱۰۰ روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی به شما اعلام کردیم که دست خود را به خون مردم بی‌گناه غزه آلوده نکنید و سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های مختلفی مواجه است و تاریخ آن به پایان آمده است. کاخ سفید نباید منافع ملی خود را به این رژیم آپارتاید گره بزند.

این دیپلمات جمهوری اسلامی همچنین با بیان اینکه «در دیدار امروز در ارتباط با آخرین تحولات اراضی اشغالی نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم»، گفت: در همین چارچوب بر توقف فوری جنگ در غزه و نسل‌کشی صورت گرفته در این منطقه تاکید کردیم.

او با بیان اینکه «ایران و هند بر جلوگیری از گسترش جنگ تاکید دارند»، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌ایم که باید از گسترش جنگ جلوگیری شود.

امیرعبداللهیان گفت: حدود ۲ هفته پیش یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت نجات ملی یمن به تهران سفر کرد و آن‌ها به ما اطمینان دادند که در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهد شد و بر این موضوع تاکید کردند که حفظ امنیت دریانوردی برای آنها دارای اهمیت است.

او ادامه داد: موضع یمنی‌ها این است که تا زمانی‌که جنایت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه ادامه داشته باشد، آن‌ها از تردد کشتی‌های رژیم صهیونیستی و یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند، جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها بر توقف جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید دارند.

وزیر خارجه همچنین بار دیگر با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی مبنی بر جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه گفت: در این مدت در پیام‌های مختلفی که از طریق سفارت سوئیس در تهران و یا کانال‌های دیپلماتیک دیگر به صورت رسمی داده‌ایم. بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تاکید کرده‌ایم و به آن‌ها هشدار داده‌ایم که آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش در منطقه را خلق کند و از دیگر سو صحبت از مبارزه با داعش کند.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: آمریکا نمی‌تواند با تمام توان در کنار اسرائیل قرار بگیرد و در کشتار ۲۴ هزار غیر نظامی فلسطینی مشارکت کند و سهیم باشد و در عین حال دیگران را به خویشتنداری و عدم اقدام دعوت کند. کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود مبنی بر عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران در این زمینه پیام دهد ولی همزمان به توسعه جنگ در دریای سرخ اقدام کند و به یمن حمله کند.

این صحبت ها به روشنی بیانگر این است که محور اصلی صحبت های مقام ایرانی و هندی پشت درهای بسته، تحولات منطقه بوده و با توجه به این که هندوستان روابط نزدیکی با آمریکا دارد، احتمالا پیامی برای تهران آورده است.

این گمانه زنی زمانی مهم تر شد که وزیر خارجه هندوستان گفت: همچنین در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ارتباط با تحولات در غزه و اراضی اشغالی نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم. ما بر توقف جنگ تاکید داریم.

وزیر خارجه هند همچنین گفت: باید ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه تسهیل شود و هند در این زمینه کمک‌هایی به مردم غزه داشته و به این موضوع ادامه می‌دهد. موضع دهلی‌نو حمایت از راهکار ۲ دولتی در فلسطین است و در همین چارچوب معتقدیم هر ۲ طرف باید از حرکات تحریک‌آمیز اجتناب کرده و به دیالوگ و دیپلماسی روی بیاورند.

وزیر خارجه هند در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود با اشاره به تحولات اخیر در دریای سرخ گفت: در مدت اخیر شاهد افزایش تهدیدات و تحرکات در این منطقه بودیم که این برای ما نگران‌کننده است. حملاتی را در نزدیکی هند شاهد بودیم که این برای ما نگران کننده است. این اتفاقات بر منافع و انرژی هند تاثیر گذاشته است. این تحولات به نفع هیچ کسی نیست و باید به آن رسیدگی شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.