تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 7:34
کد خبر : 133754

پشت پرده حمله اسرائیل علیه جنین

پشت پرده حمله اسرائیل علیه جنین

آرمان شرق-گروه بین الملل:اسرائیل در برابر مقاومت فلسطینیان بر دامنه تهاجمات خود علیه سرزمین‌های اشغالی افزوده است. اسرائیل در ساعات گذشته یکی از بزرگترین حملات خود را به کرانه باختری اشغالی انجام داده که در جریان آن دست کم ده فلسطینی در اردوگاه آوارگان جنین جان شان را از دست داده و دست کم ۱۰۰ نفر مجروح شده اند.

پشت پرده حمله اسرائیل علیه جنین

برخی معتقدند مقاومت در جنین به شهر‌های دیگر گسترش خواهد یافت و قدرت تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری به تدریج تضعیف خواهد شد. به نظر می‌رسد این شروع یک تغییر رفتار از سوی مردم فلسطین است این یک واکنش عادی از سوی آنان است و اشغال کرانه باختری مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

اسرائیل در برابر مقاومت فلسطینیان بر دامنه تهاجمات خود علیه سرزمین‌های اشغالی افزوده است. اسرائیل در ساعات گذشته یکی از بزرگترین حملات خود را به کرانه باختری اشغالی انجام داده که در جریان آن دست کم ده فلسطینی در اردوگاه آوارگان جنین جان شان را از دست داده و دست کم ۱۰۰ نفر مجروح شده اند.

به گزارش فرارو به نقل از الجزیره و میدل ایست آی، آخرین عملیات که روز دوشنبه در جریان بود تشدید تنش قابل توجهی را نشان می‌دهد و پس از حمله دو هفته پیش در جنین انجام شده حمله‌ای که به جان باختن هفت فلسطینی انجامید و یکی از بزرگترین عملیات صورت گرفته توسط اسرائیل در سالیان اخیر بود.

تازه‌ترین حمله به جنین تا چه اندازه مرگبار بوده است؟

تازه‌ترین تهاجم علیه جنین یکشنبه شب با دست کم ۱۰ حمله هوایی در آن منطقه پرتراکم انجام شد منطقه‌ای که ۱۴۰۰۰ آواره فلسطینی را در کمتر از نیم کیلومتر مربع در خود جای داده است. این حمله شامل حملات پهپادی و موشکی بود که به ساختمان‌ها و زیر ساخت‌ها آسیب رساند. پیش از آن در تاریخ ۲۱ ژوئن نیز اسرائیل حمله‌ای پهپادی در نزدیکی جنین انجام داد که منجر به کشته شدن چندین نفر و خشم مبارزان فلسطینی شد.

این اقدامی بی سابقه بود چرا که اسرائیل از سال ۲۰۰۶ میلادی به این سو حملات پهپادی در مناطق اشغالی کرانه باختری انجام نداده بود. پس از انجام این حملات نیرو‌های اسرائیلی اردوگاه آوارگان فلسطینی را با استفاده از ده‌ها خودروی زرهی به طول کامل تحت محاصره درآورند تا برای یک عملیات نظامی گسترده زمینی آماده شوند که خسارات زیادی به خانه‌ها و جاده‌ها وارد کرد.

حدود ۱۵۰ خودروی زرهی و حدود ۱۰۰۰ سرباز از نیرو‌های ویژه، ارتش، اطلاعات، پلیس و پلیس مرزی اسرائیل در این عملیات شرکت داشتند. ورودی‌های شهر با استفاده از تراکتور بسته شد که به سربازان اسرائیلی در ورود به جنین کمک کرد. پس از آن که نیرو‌های اسرائیلی وارد اردوگاه شده و با مبارزان مقاومت فلسطین مواجه شدند درگیری‌های مسلحانه آغاز شد.

ساکنان گزارش دادند که گلوله‌ها به خانه‌های شان شلیک شده و “کمال ابوالروب” معاون فرماندار جنین به “الجزیره” گفت که ارتش اسرائیل برق، ارتباط تلفنی و آب را به عنوان “مجازات دسته جمعی” برای همه ساکنان جنین قطع کرده است.

اسرائیل چه کسانی را هدف قرار می‌دهد؟

اردوگاه آوارگان جنین  به محل زندگی مبارزان فلسطینی تبدیل شده است به ویژه در سال گذشته، زیرا اسرائیل حملات خود را در کرانه باختری اشغالی گسترش می‌دهد.

این جنگجویان شامل صد‌ها نفر هستند که زیر پرچم “گردان‌های جنین” یک گروه تازه پدید آمده متشکل از جنگجویان چند جناح مسلح هستند. گمان می‌رود گروه‌های جهاد اسلامی فلسطین، فتح و حماس نیز در جنین فعال باشند. تعداد فزاینده‌ای از جوانان فلسطینی در مواجهه با عملیات نظامی فزاینده اسرائیل و تلاش برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری علیه اسرائیل اسلحه به دست گرفته اند. جنین در کنار غزه به نماد اصلی مقاومت فلسطین تبدیل شده است. گردان‌های جنین تنها یکی از گروه‌هایی هستند که به تازگی ظهور کرده اند رخدادی که نشان دهنده افزایش سرخوردگی از تشکیلات خودگردان فلسطین و ناامیدی ایجاد شده در میان فلسطینیان به دلیل اشغال مداوم از سوی اسرائیل است.

یکی از اهداف اصلی حملات اسرائیل به کرانه باختری طی دو سال گذشته سرکوب گروه‌های جدید به عنوان بخشی از عملیات “موج را بشکن” بوده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده که تازه‌ترین حمله اش علیه جنین به یک مرکز تولید تسلیحات و انبار مواد منفجره بوده و نیرو‌های ارتش اسرائیل توانسته اند یک موشک انداز دست ساز را ضبط کنند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفته که عملیات برای درهم شکستن این ذهنیت انجام شد که می‌توان اردوگاه را به پناهگاهی به مثابه “لانه زنبور” مبارزان فلسطینی تبدیل کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که ارتش بر این باور است که مقیاس فزاینده عملیات “اصطکاک را به حداقل خواهد رساند” و نشان داد که تاکتیک‌های مشابه ممکن است هم چنان ادامه یابد، زیرا نیرو‌های اسرائیلی با مقاومت فزاینده‌ای در حوزه میدانی مواجه شده اند.

در حمله ماه گذشته به جنین چندین سرباز اسرائیلی مجروح شدند و خودرو‌های ارتش توسط مواد منفجره دست ساز به شدت آسیب دیدند، زیرا به نظر می‌رسید ارتش اسرائیل غافلگیر شده بود. سپس ارتش اسرائیل از بالگرد‌های جنگی برای پشتیبانی از نیرو‌ها و خودرو‌های روی زمین استفاده کرد اقدامی که در ۲۰ سال گذشته در کرانه باختری اشغالی رخ نداده بود.

پشت حمله بزرگ اسرائیل به جنین چیست؟/ خوانده شد

تشدید خشونت

حمله روز دوشنبه در حالی صورت می‌گیرد که خشونت و تنش در اسرائیل و فلسطین هم چنان در حال افزایش است. حملات ارتش اسرائیل به جنین و دیگر شهر‌های فلسطینی نشین بیش از یک سال است که به امری عادی تبدیل شده و فلسطینیان به طور دوره‌ای به آن پاسخ می‌دهند. پس از حمله قبلی به جنین دو مرد مسلح فلسطینی چهار شهرک نشین اسرائیلی را پیش از آن که خودشان کشته شوند به قتل رساندند.

به دنبال آن مجموعه حملات و یورش‌های خشونت آمیز توسط شهرک نشینان اسرائیلی صورت گرفت که به روستا‌های فلسطینی یورش برده و خانه‌ها و خودرو‌های آنان را به آتش کشیدند. اسرائیل سپس طرح‌هایی را برای ساخت هزاران خانه جدید در شهرک‌های کرانه باختری اشغالی تصویب کرد که طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است.

تحلیلگران گفته اند که تشدید تنش در جنین ممکن است بخشی از تلاش “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل برای آرام کردن وزرای راست افراطی در دولت خود باشد، زیرا او کماکان با فشار داخلی مواجه است. سازمان ملل از اسرائیل خواسته است که این طرح‌ها را متوقف کند و از خشونت خودداری ورزد.

سازمان ملل استفاده اسرائیل از “سلاح نظامی پیشرفته” را به شدت مورد انتقاد قرار داد و هشدار داده که خشونت در سرزمین‌های اشغالی “خطر خارج شدن از کنترل” را دارد. ایالات متحده نیز نسبت به شهرک سازی‌ها و درگیری‌ها ابراز نگرانی کرده است. اتاق عملیات مشترک جناح‌های مقاومت فلسطین یک گروه متشکل از احزاب سیاسی در غزه روز دوشنبه از همه فلسطینیان خواست تا در اطراف جنین تجمع کنند و احتمال واکنش قوی‌تر فلسطینیان به تقویت عملیات اسرائیل را افزایش داد.

چرا این حمله در حال حاضر و در چنین ابعادی صورت می‌گیرد؟

به گزارش فرارو، “طارق زیاد” روزنامه نگار اهل جنین معتقد است تهاجم کنونی اسرائیل متفاوت از عملیات آن رژیم در سال ۲۰۰۲ میلادی در جریان انتفاضه دوم است. او می‌گوید: “در سال ۲۰۰۲ میلادی اسرائیل می‌دانست که تهاجم منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود و در آن زمان می‌خواست تشکیلات خودگردان را از بین ببرد، زیرا معتقد بود که یاسر عرفات بخشی از مقاومت است”. به گفته “زیاد” اسرائیل دیگر علاقه‌ای به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین ندارد.

در عوض او می‌گوید انگیزه پشت حمله اخیر بیش‌تر هدف قرار دادن مقاومت مسلحانه رو به رشد در جنین مانند “گردان‌های جنین” است.

پشت حمله بزرگ اسرائیل به جنین چیست؟/ خوانده شد

ارسال پیام به گروه‌های مقاومت

“سری ابونصر الدین” نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید که نیرو‌های اسرائیلی باعث تخریب گسترده‌ای شدند و زیرساخت‌های اردوگاه‌ها از جمله برق، آب و خطوط تلفن را هدف قرار دادند.

نصرالدین که در محله‌ای نزدیک به جنین زندگی می‌کند می‌گوید حمله روز دوشنبه خانه‌هایی را هدف قرار داد که برای اسکان اعضای گردان‌های جنین استفاده می‌شد. نیرو‌های اسرائیلی با استفاده از برخی تاکتیک‌های مورد استفاده در سال ۲۰۰۲ میلادی اردوگاه آوارگان جنین را مورد حمله قرار دادند. نصرالدین می‌گوید یکی از دلایل اصلی این حمله هدف قرار دادن گروه‌های مقاومت است که اسرائیل آنان را به انجام چندین حمله متهم می‌کند.

او می‌افزاید: “دلیل دیگر ارسال پیام به مردم در مورد اسکان اعضای گردان و همبستگی با آنان است. اشغالگران می‌خواهند نشان دهند که این ویرانی سرنوشت هر کسی خواهد بود که از مقاومت حمایت کند. دلایل سیاسی نیز در پشت این حمله وجود دارد که بخشی از آن علنی شده و بخشی دیگر را باید از لابلای خطوط بخوانید“.

کارشناسان می‌گویند که روز‌های آینده بسیار حیاتی هستند و مشخص خواهند کرد که واکنش چه از داخل فلسطین و چه از سوی لبنان تا چه اندازه شدید خواهد بود. تاکنون واکنشی از سوی غزه و لبنان صورت نگرفته است. نصرالدین معتقد است که تهاجم امروز می‌تواند واکنش فلسطینیان را در کرانه باختری چه به صورت سازماندهی شده و چه به صورت پراکنده توسط افراد در شکل انفرادی در کرانه باختری و هدف قرار دادن شهرک نشینان برانگیزد. حمله نظامی به جنین برای بیش از ۱۲ ساعت ادامه داشته است و هیچ نشانه‌ای از پایان آن به این زودی‌ها وجود ندارد.

شاهدان عینی و خبرنگاران محلی وضعیت میدانی را یکی از بدترین وضعیت‌هایی که از زمان تهاجم سال ۲۰۰۲ مشاهده شده توصیف کرده‌اند. بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش برخی پیش بینی می‌کنند که این رویداد‌ها می‌توانند به طور بالقوه ادامه یابد و حتی به شهر‌های دیگر نیز سرایت کنند. برخی معتقدند مقاومت در جنین به شهر‌های دیگر گسترش خواهد یافت و قدرت تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری به تدریج تضعیف خواهد شد. به نظر می‌رسد این شروع یک تغییر رفتار از سوی مردم فلسطین است این یک واکنش عادی از سوی آنان است و اشغال کرانه باختری مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.