تاریخ انتشار : جمعه 2 تیر 1402 - 21:20
کد خبر : 133062

واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبر واگذار شدن اختیارات این وزارتخانه در حوزه صوت و تصویر به صدا و سیما:صحیح نیست

وظیفه نظارت بر شبکه نمایش خانگی به عهده کدام نهاد است: وزارت ارشاد یا صدا وسیما؟!/ موج مخالفت با واگذاری احتمالی به صدا وسیما

وظیفه نظارت بر شبکه نمایش خانگی به عهده کدام نهاد است: وزارت ارشاد یا صدا وسیما؟!/ موج مخالفت با واگذاری احتمالی به صدا وسیما

آرمان شرق-گروه جامعه:آنچه در افکار عمومی و برخی از رسانه‌ها در این باره منتشر شده درست نیست چرا که بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. بخش دیگر آن هم وزارتخانه نماینده دارد و بنا داریم حوزه حکمرانی فرهنگی به صورت واحد در یکجا کار تنظیم گری را انجام دهد.

وظیفه نظارت بر شبکه نمایش خانگی به عهده کدام نهاد است: وزارت ارشاد یا صدا وسیما؟!/ موج مخالفت با واگذاری احتمالی به صدا وسیما

نظارت بر شبکه نمایش خانگی به طور رسمی به صدا و سیما واگذار شد

به گزارش فارس، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سه‌شنبه که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، به بحث درباره سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر پرداخت و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند.

بر اساس این ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.

همچنین بند دیگری از این الزامات که اصول و سیاست‌های ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را به شکلی دقیق‌تر مشخص می‌کند، به تصویب رسید.

در این جلسه مقرر شد در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه با عنایت به سیاست‌ها و اصول تعیین شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از سوی مسئولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

بر اساس مصوبه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد.

در جلسه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همچنین ماده واحد تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش کشور که در جلسات قبلی شورا مطرح و بررسی شده بود، به تصویب نهایی رسید تا بر اساس آن موضوع مهم سنجش و ارزشیابی آموزش در کشور ساماندهی شود.

به گزارش فارس همچنین رئیس جدید فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران که در جلسه قبلی از سوی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد تایید قرار گرفته بود، در جلسه امروز پس از تایید و ابلاغ حکم از سوی رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، منصوب شد. بر این اساس دکتر مجید شاه‌حسینی به عنوان رئیس و ۱۰ نفر از فرهیختگان و شخصیت‌های برتر هنری نیز به عنوان اعضای این فرهنگستان معرفی شدند.

واکنش وزیر ارشاد: صحیح نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به خبر واگذار شدن اختیارات این وزارتخانه در حوزه صوت و تصویر به صدا و سیما ضمن بیان جزئیات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنچه در افکار عمومی و برخی رسانه‌ها منتشر شده درست نیست چراکه بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است.

محمدمهدی اسماعیلی

به گزارش همشهری آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ساماندهی صوت و تصویر در فضای مجازی و اینکه گفته می‌شود مدیریت آن به صدا و سیما واگذار شده است، اظهار داشت: از اواخر دولت قبل تصمیمی گرفته شد که طبق آن تمام اختیارات صوت و تصویر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صدا و سیما منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از زمانی که در دولت سیزدهم در جایگاه وزیر مشغول به فعالیت شدم به این موضوع نگاه متفاوتی را داشتم و جلسات متعددی در این باره برگزار شد و تصمیمی که روز گذشته در شورای انقلاب فرهنگی گرفته شد، دقیق اطلاع‌رسانی نشده است.

اصل ماجرا چیست؟

وی با اشاره به خبر دقیق شورا در این خصوص توضیح داد: بر اساس مصوبه شورا، تمام فعالیت‌ها و مجوزهایی که صوت و تصویر فراگیر صادر می‌کرد، از این به بعد این مجوزها را خارج از صوت و فراگیر و بدون استثنا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: یعنی تمام مجوزهایی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر هر آنچه به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، سینما، موسیقی، تئاتر، بازی و سرگرمی،‌ تبلیغات وغیره بوده، بر عهده این وزارتخانه است.

۲ موضوع مستثنا شده

اسماعیلی با بیان اینکه ۲ موضوع از این قاعده استثنا شده است، تصریح کرد: نخستین موضوع مربوط به پخش زنده تلویزیونی و اینترنتی است و دومی نیز به سریال‌های خانگی مربوط است که صوت و تصویر فراگیر آن را بر عهده گرفت.

وی افزود: البته درباره سریال‌ها مقرر شد ۲ نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورا حضور داشته باشند و این رویه تا زمانی است که کار جدید آغاز شده به ساماندهی لازم برسد.

تشکیل کارگروه سه‌جانبه برای آیین‌نامه جدید مدیریت صوت و تصویر فراگیر

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: بر اساس مصوبه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد کارگروهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، آیین‌نامه جدید مدیریت صوت و تصویر فراگیر را آماده و به تصویب شورای عالی برسانند تا پس از آن ابلاغ شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از اختیارات در حوزه صوت و تصویر فراگیر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده است، خاطرنشان کرد: آنچه در افکار عمومی و برخی از رسانه‌ها در این باره منتشر شده درست نیست چرا که بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. بخش دیگر آن هم وزارتخانه نماینده دارد و بنا داریم حوزه حکمرانی فرهنگی به صورت واحد در یکجا کار تنظیم گری را انجام دهد.

افزایش فشار روانی به هنرمندان و تاکید بر صدور مجوزهای متعدد و سانسورهای بیشتر آثار نمایش خانگی و سینمایی، تنها بحران‌های حوزه‌ی فرهنگ را پر رنگ‌تر می‌کند و باعث خواهد شد: شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران تقویت شوند، مهاجرت سینماگران و تولید فیلم‌های خارج از قاعده افزایش یابد، فرصت‌های اقتصادی سینمای ایران از میان برود، بیکاری و فشار اقتصادی هنرمندان افزایش یافته و در نهایت مخاطبان ناامید و ناراضی شوند.

به گزارش جماران؛ خانه سینما درباره مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نمایش خانگی بیانیه‌ای را صادر و از مسئولان درخواست کرد در این مورد تجدیدنظر کنند.

متن این بیانیه به نقل از رسول صدرعاملی سخنگوی هیات مدیره‌ خانه سینما به این شرح است:

جامعه‌ اصناف سینمای ایران براساس وظایف ذاتی و قانونی خود و برای شکل‌گیری مناسبات و مقررات کسب و کار مرتبط با اعضایش، اخبار تازه منتشر شده از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت در حوزه نمایش خانگی و مباحث مطرح شده در مورد صدور مجوزهای سینمایی را مایوس کننده و مخالف پیشرفت اقتصاد هنرصنعت سینما می‌داند و انتظار دارد تا مقامات و نهادهای مسئول اصرار بر بنیان‌های دیرین و منسوخ را کنار گذاشته و بر اساس طراحی شیوه‌های نوین تنظیم‌گری، متناسب با مقتضیات معاصر و عرف پذیرفته شده جامعه، اقدام کنند.

افزایش فشار روانی به هنرمندان و تاکید بر صدور مجوزهای متعدد و سانسورهای بیشتر آثار نمایش خانگی و سینمایی، تنها بحران‌های حوزه‌ی فرهنگ را پر رنگ‌تر می‌کند و باعث خواهد شد: شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران تقویت شوند، مهاجرت سینماگران و تولید فیلم‌های خارج از قاعده افزایش یابد، فرصت‌های اقتصادی سینمای ایران از میان برود، بیکاری و فشار اقتصادی هنرمندان افزایش یافته و در نهایت مخاطبان ناامید و ناراضی شوند.

خانه سینمای ایران می‌خواهد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و هر نهاد مرتبط دیگر، ضمن تجدیدنظر و تصحیح مصوبات مربوطه برای تصمیم‌گیری در مورد مدیریت بر وضعیت هنرصنعت سینما و نمایش خانگی به دست‌اندرکاران متخصص حرفه‌ای و هنرمندان رجوع کند.

می‌گویند یا هنرمندان دوباره به تلویزیون برگردند یا حسابشان با کرام‌الکاتبینه

پرویز پرستویی هنرمند شناخته شده نسبت به واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا وسیما واکنش تندی نشان داد.

می‌گویند یا هنرمندان دوباره به تلویزیون برگردند یا حسابشان با کرام‌الکاتبینهپرویز پرستویی بازیگر پیشکسوت سینما که در سال‌های اخیر در چند سریال شبکه نمایش خانگی ایفای نقش کرده است، درباره خبر منتشر شده نوشت: پایان نمایش خانگی، نمایش خانگی هم دست صدا و سیما افتاد واین یعنی سونامی ممنوع الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی های مردم!!!

او در ادامه نوشت: «یادمه بعد از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۲ رئیس صدا و سیما، آقای پیمان جبلی به خاطر برنامه های نوروزی که برای مردم تدارک دیده بودند فرمودند: «خدارو شکر جلوی مردم روسفید شدیم» البته نمیدونم این روسپیدی برای کدام برنامه ها بود؟ شاید به خاطر حضور آقای مهران رجبی بود که یک تنه جور همه مجری هارو کشید. یه دسته کلید داده بودند بهش و گفته بودند: «آقا جون این شما و این تلویزیون ،ایشون هم که دلسوز فرهنک و مردم ،حتی در ایام عید  خونه هم نرفت» والان هم با این اتفاق لابد اظهار خوشحالی خواهند کرد که دیگه پیروز میدان شدیم همه چی دست خودمونه، بالاخره شنبه به نوروز افتاد. دیگه ریش و قیچی دست خودمونه. حالا همه هنرمندانی که با تلویزیون قطع ارتباط کردند باید برای ساخت نمایش خانگی از ما مجوز بگیرند ،ماهم که قرار نیست به رقیب هامون مجوز بدیم. قداره رو میزنیم سر گذر ، میگیم هرکی جرات داره بیاداز اینجا ردشه. خلاصه کاری میکنیم که یا دوباره برگردند تلویزیون مثل بچه های حرف گوش کن، سرشون و بندازن پایین کارشون بکنند،یا اینکه حسابشون با کرام والکاتبینه»

پرویز پرستویی نوشته است: «جسارتا بنده کوچکترین که از۱۴ سال پیش با تلویزیون خدا حافظی کردم ودیگه هم نخواهم برگشت ،از دید بنده بعضی موقع ها مرغ یه پا داره…میمونه حضور در نمایش خانگی که اگه کارمناسبی بود که در شآن مردم باشه کار میکنم وگرنه میرم سینما یا تئاتر ، اگر هیچ کدوم اینا هم نشد ،بقیه اش و بعدا میگم…خلاصه که چی فکر می‌کردیم، چی شد»

جبلی و جلیلی مجوز نمایش خانگی بنام «جبلی_جلیلی_نت» بگیرند/ ایام حال دادن به صداوسیما مستدام!

محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت:آقایان محترم شورای انقلاب فرهنگی نگران مدیران صداوسیما هم نباشند. آقایان جبلی و جلیلی می روند مجوز یک شبکه نمایش خانگی بنام جبلی_جلیلی_نت می‌گیرند و همین کارهای درخشان الان را آنجا نمایش می‌دهند.

جبلی و جلیلی مجوز  نمایش خانگی بنام «جبلی_جلیلی_نت» بگیرند/ ایام حال دادن به صداوسیما مستدام!محمد مهاجری فعال رسانه ای اصول گرا یادداشتی را درباره واگذاری مسئولیت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت  که به نکات مختلفی در آن  اشاره کرد .

به گزارش سینما اعتماد  متن کامل یادداشت را می خوانید:

از: مااصولگراها

به: رئیس معزز شورای انقلاب فرهنگی جناب آقای رئیسی

موضوع: نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی

مقرر کرده‌اید که نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی را صداوسیما بر عهده گیرد.
تکلیف مالایطاق فرموده‌اید.

اولا که صداوسیما رقیب شبکه نمایش خانگی است و قطعا در این زمینه همیشه و هرجا آن شبکه را قوی تر ببیند کمر به قتلش می بندد.

دوم اینکه صداوسیمای گنده‌ای که سرو ته خودش را نمی تواند جمع کند، همین الان هم کارآمد نیست چه برسد به اینکه از پس چنین مسئولیتی برآید.

سوم اینکه نظارت را قاعدتا به دستگاهی می سپارند که اشراف کامل و سواد کافی و توان لازم را داشته باشد. وفعلا به گواهی اهالی فرهنگ و هنر، این موجود را توانایی چنین نظارتی نیست.

اگر آقایان شورای انقلاب فرهنگی می‌خواهند کار شایسته انجام دهند باید کل صداوسیما را هم بدهند به شبکه نمایش خانگی. در آن صورت خودش خرجش را در میآورد و بودجه بیت المال ضایع نمی شود. ضمنا اگر بخواهد در رقابت با شبکه نمایش خانگی موفق شود این سریالهای آبکی فعلی تبدیل به کارهای فاخر می شود و اگر نتوانست رقابت کند از میدان بیرون می رود و بودجه اش هم صرف کارهای خداپسندانه می شود.

آقایان محترم شورای انقلاب فرهنگی نگران مدیران صداوسیما هم نباشند. آقایان جبلی و جلیلی می روند مجوز یک شبکه نمایش خانگی بنام جبلی_جلیلی_نت می‌گیرند و همین کارهای درخشان الان را آنجا نمایش می‌دهند. حتی می‌توانند هرچه دلشان خواست لاف بیایند که سریالهای ما مثلا ۹۶.۲ درصد بیننده دارد! آنجا کنتور دارد و مچ شأن را می گیرد و تعداد واقعی بیننده ها لو می رود.

ایام حال دادن به صدا و سیما مستدام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.