تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 23:35
کد خبر : 133160

واکنش یک اصولگرا به مواضع حجاریان در مصاحبه با روزنامه اعتماد

واکنش یک اصولگرا به مواضع حجاریان در مصاحبه با روزنامه اعتماد

آرمان شرق-گروه سیاست:مشخص نیست الیاس حضرتی مدیرمسئول اعتماد با انتشار مصاحبه‌ حجاریان به دنبال چه چیزی است؟ از او پرسید آیا با چنین مصاحبه‌هایی دنبال ضربه زدن به اندک اعتبار اصلاحات و پایگاه اجتماعی آن است؟ در حالی که او بارها در جلسات با رئیس جمهور، برای وی و دولت مستقر آرزوی توفیق کرده است!

واکنش یک اصولگرا به مواضع حجاریان در مصاحبه با روزنامه اعتما

 ایرنا – روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای با بیان اینکه سعید حجاریان در جدیدترین موضع‌گیری خود جمهوری اسلامی را نماینده یک اسلام شاذ دانسته است، گفت: در قالب این جمله و ادبیات به اندیشه‌های امام (ره) و رئیس جمهور منتخب ملت توهین شده و در واقع رأی میلیون‌ها نفر به سخره گرفته شده است.

عبدالله گنجی با اشاره به مصاحبه اخیر سعید حجاریان از تئوری‌پردازان جریان اصلاحات با روزنامه اعتماد و توهین به رئیس جمهور در این گفت‌وگو، اظهار داشت: من وقتی محتوای این مصاحبه را دیدم، اول از مدیرمسئول روزنامه اعتماد تعجب کردم که اجازه انتشار چنین مطالبی را داده است. و هنگام مطالعه متن مصاحبه‌ از منظر جهت‌گیری محتوایی آن متوجه می‌شویم که در مسیر انقلاب اسلامی به تجدیدنظرطلبی رسیده و حرف جدیدی هم نیست. در واقع آقای حجاریان حدود ۲۴ سال است که مدل‌های جدیدی را به‌جای جمهوری اسلامی معرفی کرده که خبرنگار اعتماد در همین مصاحبه آنها را یادآوری کرده است؛ مشروطه‌خواهی، جمهوری‌خواهی، دموکراسی‌خواهی و ….

وی ادامه داد: نظام مورد نظر حجاریان مبتنی بر اندیشه کلاسیک غرب است و ارتباطی با آرا و اندیشه‌ای که حضرت امام (ره) با استفاده از آنها انقلاب کردند، ندارد. در مجموع، حرف‌های این شخص در آن چارچوب حرف‌های تازه‌ای نیست.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: اگر بخواهیم این اظهارات را در بستر زمان معنا کنیم، دو نکته ناراحت‌کننده در آن نهفته است؛ نخست اینکه آقای حجاریان با این گفت‌وگو شرایطی را فراهم می‌کند که اگر بیشتر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات شرکت کنند، نتوانند یا به کسانی که دنبال تحریم انتخابات هستند، بپیوندند.

گنجی با بیان اینکه امسال سال انتخابات است و دولت سیزدهم مسیر قابل دفاعی را شروع کرده که تک‌تک موفقیت‌ها را در منطقه و در رابطه با غرب می‌بینیم، ادامه داد: در مطالب مطرح شده از سوی حجاریان توهین به رئیس جمهور و نظام وجود دارد و او در این مصاحبه، جمهوری اسلامی را نماینده یک اسلام شاذ دانسته و در قالب این جمله و ادبیاتی که دارد، به امام (ره) توهین کرده است.

وی ادامه داد: حجاریان همچنین با توهین به رئیس جمهور به عنوان منتخب ملت و کارکرد او، در حقیقت اصل دموکراسی و انتخابات را مخدوش کرده و رأی میلیون‌ها نفر را به سخره می‌گیرد.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: می‌توان گفت حجاریان با دو دلیل این محتوا را در قالب مصاحبه انتشار داده‌ است؛ ابتدا به‌هم‌ریختن برنامه اصلاح‌طلبانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند و در چارچوب نظام و قوانین به اصلاحات فکر می‌کنند به طوری که آنها را به عنوان اصلاح‌طلبان در اغما، سرسپرده و حتی شاذ خطاب می‌کند.

گنجی دلیل دوم انجام این مصاحبه را با سیاست خارجی موفق دولت در حوزه همسایگان مرتبط دانست و توضیح داد: این دولت مسائل منطقه‌ای را حل کرده و اولویت اقتصادی آن همسایگان هستند. مسأله خود با عربستان را حل کرده و موضوع یمن و مصر را پیش برده است و در این دولت، مشکلات اعراب با سوریه به سامان رسیده است. از طرف دیگر در حال مذاکره جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و با غربی‌ها و آمریکایی‌ها هم بر سر مسأله هسته‌ای و هم موضوع زندانیان مذاکره می‌کنیم که نتیجه‌بخش بودن این فضای گسترده دیپلماسی برای حجاریان و همفکران و دوستان شکنجه‌آور است.

وی یادآور شد: کسانی این کار را کردند که متهم به نابلدی زبان دنیا شده بودند و این تناقض باید حل شود؛ امثال حجاریان که در جریان اصلاحات ۳ یا ۴ نفر بیشتر نیستند، به‌دنبال جایگزینی جمهوری اسلامی بوده و معتقد به نظام دینی نیستند و صدها بار به این موضوع معترف بوده‌اند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر و اینکه برخی اصلاح‌طلبان هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند، اظهار داشت: حجاریان احساس می‌کند که حل مسائل مردم مدل‌های جایگزین جمهوری اسلامی را از اذهان دور کرده است.

گنجی با تأکید بر اینکه امثال تفکر حجاریان نگران به سامان رسیدن وضع معیشت هستند، ادامه داد: آنها با این مطالب، هم کارآمدی دولت و هم اصل نظام را نشانه می‌گیرند و ادای اپوزیسیون را درمی‌آورند تا بخش دیگر اصلاح‌طلبان را هم با خود همراه کنند؛ زیرا می‌خواهند در انتخابات یک جریان همگن تحریم‌طلب را به نمایش بگذارند که خوشبختانه قانون انتخابات ما مبتنی بر جریانات سیاسی نیست.

وی در ادامه با طرح این سؤال که مشخص نیست الیاس حضرتی مدیرمسئول اعتماد با انتشار مصاحبه‌ حجاریان به دنبال چه چیزی است؟ از او پرسید آیا با چنین مصاحبه‌هایی دنبال ضربه زدن به اندک اعتبار اصلاحات و پایگاه اجتماعی آن است؟ در حالی که او بارها در جلسات با رئیس جمهور، برای وی و دولت مستقر آرزوی توفیق کرده است!

این فعال رسانه‌ای در پایان با اشاره به دسته‌بندی‌ها و توهین‌های حجاریان به جریان اصلاحات، از چهره‌های اصلی این جریان خواست که نسبت به این اظهارات که از جایگاه اصلاح‌طلبی بیان شده واکنش داشته باشند و به صراحت اعلام کنند که آیا این مواضع، موضع همه اصلاح‌طلبان است یا خیر؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.