تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آبان 1402 - 7:28
کد خبر : 143205

واقعیت ژئوپلیتیک جنگ غزه

واقعیت ژئوپلیتیک جنگ غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل:به نظر می رسد در آینده وضع اسراییل در داخل با توجه به گروگانها و در غزه با توجه به اینکه اکثریت جمعیت در جنوب هستند درگیری با مشکلات بیشتری مواجه شود. در صورتی که دولت در اسراییل عوض شود و مساله دو کشور جدی شود طرف مقابل اسراییل بعضی برگ‌های برنده فوق را از دست می دهد و جناح تندروی داخلی اسراییل هم بازنده خواهد بود.

واقعیت ژئوپلیتیک جنگ غزه

عبدالرضا فرجی راد

 

آرمان امروز : به رغم پیشروی های نسبی که اسراییل در شمال غزه داشته ولی هم اسراییل و هم متحدین غربی آن ها در مقابل رقیب خود شامل جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت بازنده بوده اند. این مولفه چند دلیل دارد. نخست، قدرت شکست ناپذیری اسراییل کاملا شکسته شد. اگر بعد از جنگ سی و سه روزه تردیدهایی بوجود آمده بود ولی این بار قطعی شد. به طور کلی جبهه مقاومت به رغم ضرباتی که حماس خورده یک هماهنگی از خود نشان داده و در منطقه خود نمایی کرده است. حزب الله در لبنان موقعیتش بیشتر تثبیت شده است. حوثی ها نشان دادند که جاندار و شجاع هستند.فقط عربستان را نمی بینند.

حشد الشعبی نشان دادند که در اختیار دولت عراق نیست. هنوز برای امریکا خطر جدی هستند.در چند حمله خود به نیروهای امریکا در عراق و سوریه هر دفعه ۴۰ الی ۵۰ زخمی از طرف مقابل بر جای گذاشتند. طرف مقابل اسراییل و امریکا رابطه عرب ها و اسراییل را خراب کرد و افکار عمومی عرب را علیه اسراییل و امریکا بسیج نمود. مساله فراموش شده فلسطین را احیا نمود همچنین تا حدودی جمهوری آذربایجان حواسش  را در مقابل ایران جمع کرد. روابط ترکیه و اسراییل توسط رقیب تخریب شد. همچنین حقوق بشر در غزب و بویژه اروپا زیر سوال رفت. آبروی امریکا در جهان و بویژه بایدن که وضع بدی نداشت، به باد رفت به شکلی که محبوبیت بایدن در امریکا پایین آمد و احتمال باخت در انتخابات بیشتر شد. برای اولین بار در بین جوانان امریکایی محبوبیت فلسطینیان بیشتر از اسراییل شد.

رفتن نتانیاهو و دولت اورتودکسش قطعی شد. در جنگ اوکراین یکدفعه ورق به نفع روسیه برگشت و به احتمال قوی روسها همین زمینهایی که دارند را حفظ می کنند. کریدور امریکایی اسراییلی هند تا مدیترانه به هم خورد و اوضاع به نفع جناح شرقی یعنی چین،ایران،روسیه و ترکیه رقم خورد. ضعف امریکا در ناتوانی در درگیری در چند جبهه با پیغام و پسغام های متعدد انفعالی که ما دنبال جنگ با ایران و جبهه مقاومت نیستیم وزن ژئوپلیتیکی طرف مقابل را بالا برد. ایران زیر تفاهم با آژانس اتمی مبنی بر نظارت بیشتر زده و گروسی به این مساله اقرار کرد. با توجه به سرگرم بودن اسراییل و امریکا در غزه و مشکلات ناشی از آن، توجه به غنی سازی کمتر و کار ایران راحت تر شده است.

البته باید توجه داشت که این گزاره ها بدون توجه به مسائل انسانی و اخلاقی که در چنین مواقعی هر کشوری دنبال منافع خودش هست دیده شده است. به نظر می رسد در آینده وضع اسراییل در داخل با توجه به گروگانها و در غزه با توجه به اینکه اکثریت جمعیت در جنوب هستند درگیری با مشکلات بیشتری مواجه شود. در صورتی که دولت در اسراییل عوض شود و مساله دو کشور جدی شود طرف مقابل اسراییل بعضی برگ‌های برنده فوق را از دست می دهد و جناح تندروی داخلی اسراییل هم بازنده خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.