هنر کار شناس روابط عمومی بودن
آرمان شرق-گروه ارتباطات:تا امروز در مورد سختی ها و مشکلات روابط عمومیها و حتی شیرینیهای کار کردن در روابط عمومی سخن بسیار گفته شده است و آسیبشناسیها و تحلیلهای بسیاری در این زمینه ارائه شده است، اما چرا همواره نظرات در مورد روابط عمومیها با تضادهای فراوانی روبهروست.
هنر کار شناس روابط عمومی بودن
افشین نوری
تا امروز در مورد سختی ها و مشکلات روابط عمومیها و حتی شیرینیهای کار کردن در روابط عمومی سخن بسیار گفته شده است و آسیبشناسیها و تحلیلهای بسیاری در این زمینه ارائه شده است، اما چرا همواره نظرات در مورد روابط عمومیها با تضادهای فراوانی روبهروست، مخصوصا آنجا که بحث اعتقاد مدیران عالی سازمانی به روابط عمومی پیش میآید و همواره دو نظر روبهروی هم قرار دارند و آن این است که یک مدیرعامل یا جمع مدیران عالی رتبه سازمان به روابط عمومی اعتقاد دارند یا اعتقاد ندارند. به نظر میرسد آنگونه هم همه نظرات سیاه و سفید و صفر و صد باشند نیست و گاهی حتی کسانی که به روابط عمومی اعتقادی نداشتهاند در برهههای زمانی خاص اتفاقاً به سراغ روابط عمومی رفته و از این حرفه کمک گرفتهاند و بالعکس. این موضوع هم گاهی صادق است که مدیرانی که اعتقاد زیادی به روابط عمومی داشتهاند در جایی که باید از روابط عمومی مشورت میگرفتند به یکباره فراموش کرده و خود به جای روابط عمومی تصمیمگیری نموده و عمل کردهاند. البته اینجا به نتیجه کاری نداریم و موضوع اصلی جایگاه روابط عمومی است جایگاهی که نه در حرف بلکه به صورت عملی و حرفهای همواره نشان داده که نقش پررنگ و به سزایی حتی در موفقیت و عدم موفقیت کلی یک سازمان ایفا کند. این جایگاه که از قضا در بسیاری از جاها جایگاه ویژهای هم هست در طول دوران مختلف همواره دستخوش تغییراتی بوده اما آنچه امروز میبینیم و برآیند این تحولات به ما نشان میدهد این است که روابط عمومی روند روبه رشد و توسعه خود را همواره ادامه داده و اکنون جزو حرفهها و فعالیتهای به روز در دنیاست که به سرعت خود را با تغییرات و پیشرفتها وفق داده و هیچگاه عقب نمانده است، البته اینجاست که هنر فعالان این حوزه خود را نشان میدهد و حرفهایهای روابط عمومی راهشان از غیر حرفهای ها و تحمیلی ها جدا میشود؛ چرا که باید کسی که شغل روابط عمومی را انتخاب کرده خود را به سرعت با این تغییرات وفق دهد و خود را آماده تحولات بداند تا از قافله رشد روابط عمومی عقب نماند. در این گفتار سعی بر این است که از زوایای مختلفی کارشناس بودن در روابط عمومی و حرفهای بودن را مورد بررسی قرار دهیم تا شاید برای مدیران عالی که همواره با روابط عمومیها سر و کار دارند موضوع اندکی شفافتر شود و فعالیت این حرفه برایشان قابل درک بیشتری واقع شود.
اشاره به نکته روزآمد بودن و تطابق با تحولات روز دنیا بودن در ابتدای موضوع به این دلیل بود که شاید یکی از مهمترین نکته ها برای یک کارشناس حرفهای روابط عمومی می باشد تا هنر خود را به بهترین نحو در این حرفه به کار گیرد. در اینجا قصد نداریم که وظایف روابط عمومیها را دوباره یادآور شویم اما اشاره به مهمترینهای این وظایف و نحوه مواجهه با آن خود باعث شناخت بیشتری از روابط عمومی خواهد شد. صدالبته برای یک روابط عمومی کارآمد و موفق چه بخواهیم مدیری موفق باشیم یا کارشناسی موفق؛ عشق و علاقه به حرفه روابط عمومی اولویت اول به حساب میآید و بدون علاقه و عشق به شغل و حرفه روابط عمومی شما هرگز نمیتوانید به یک مدیر موفق، کارشناس موفق و در مجموع روابط عمومی موفقی باشید. در سازمانها همواره علاوه بر نگاه مدیریت عالی سازمان، سایر مدیران و کارکنان هم دیدگاههایی در مورد روابط عمومیها دارند و این دیدگاه ها با کارکرد مثبت روابط عمومی و عشق و علاقهای که کارکنان و کارشناسان هر روابط عمومی از خود نسبت به حرفهشان نشان میدهند تبدیل به دیدگاه های مثبتی خواهد شد و جواب سوالی که سایر کارکنان از خود در خصوص کار و فعالیت روابط عمومی میپرسند در عمل داده خواهد شد و مطمئنا بدون عشق و علاقه به حرفه روابط عمومی، جایگاه آن را در سازمان در حد یک واحد معمولی، بی تفاوت و کنار افتاده تنزل خواهد یافت. در نکته بعدی بایستی به تخصصی بودن کارهای مختلفی که در حوزه روابط عمومی انجام میپذیرد بپردازیم و اینکه هر کارشناس روابط عمومی چه در حوزه تبلیغات، طراحی، روابط عمومی الکترونیک و چه در حوزه ارتباطاتی روابط عمومی اعم از ارتباطات درون سازمانی یا بیرون سازمانی می بایستی کاملا حرفه ای و مسلط به کار خود باشد و آموزشهای لازم را دیده و همواره نیز در حال آموزش دیدن باشد، علی الخصوص امروزه که روابط عمومی الکترونیک با ظهور شبکههای اجتماعی و رسانه های قدرتمند آنلاین به خط مقدم سازمان ها تبدیل شده است. قصد نقض موضوع برون سپاری را نداریم اما بسیاری از کارهایی که برون سپاری می شوند در خود روابط عمومیها به راحتی قابل انجام هستند به شرطی که کارشناسان دقیقا به وظایف خود آشنا شوند و به آن ها همواره وظایفشان یادآوری شود تا خدای نکرده برون سپاری همه امور، کارشناسان را به کاربرهای معمولی که برای انجام هر کاری فقط باید یک تماس بگیرند تبدیل نشوند. تماس با طراح بیرون، تماس با کارشناسان بیرونی سایت، تماس با کسی که خبر بنویسد، تماس با سازنده کلیپ، تماس با کارشناس شبکه اجتماعی و … که حرفهای بودن کارشناسان و هنر آنان در شناخت شغل و حرفه خود باعث می شود بسیاری از حجم این تماسها کاسته شود، کارها چابکتر و با سرعت بیشتر انجام و نتایج هم در بسیاری از اوقات بهتر هستند چرا که شناختی که ما از سازمان خود، انتظارات، وظایف و عملکردها و خواستههایش داریم هیچکدام از کارشناسان بیرون ندارند و از اینرو باز هم این کارشناسان داخل روابط عمومی هستند که می توانند با هنر خود، خواسته های سازمان را به بهترین نحو ممکن عملی نمایند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰