تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 8:40
کد خبر : 138529

هشدار کرونا! ماسک‌ها را آماده کنیم؟

هشدار کرونا! ماسک‌ها را آماده کنیم؟

آرمان شرق-گروه جامعه:خطر جدی و خاصی مبتلایان به این ویروس را تهدید نمی کند. مگر آنکه بیماری های زمینه ای داشته باشند که آن وقت باید تحت نظر پزشک قرار گیرند. در این رابطه به همه عزیزانی که به سفر اربعین و کشور عراق رفته‌اند و در حال بازگشت هستند، توصیه می‌شود که ۳ تا ۵ روز بعد از بازگشت از دید و بازدید و خروج از خانه خودداری کنند.

هشدار کرونا! ماسک‌ها را آماده کنیم؟

«آرمان امروز» در گفتوگو با مینو محرز درباره فعالیت جدید سویه «پیرولا»

 

آرمان امروز- حمید رضا خالدی: دنیا در شرایطی جشن و پایان کرونا را حدود دو ماه پیش اعلام کرد که سویه جدید کووید (BA.2.86) با «پیرولا» در اواخر جولای ظاهر شد و زنگ هشدارها را برای ادامه این روند به صدا درآورد. بسیاری از کارشناسان و وزارت بهداشت کشورمان بارها اعلام کرده بودند که کرونا تمام نمی‌شود و به‌عنوان یک بیماری بومی نظیر آنفلوآنزا ادامه خواهد یافت، با این حال به نظر می‌رسد آزمایش‌های اولیه این ترس‌ها و همچنین نگرانی‌ها در مورد توانایی این سویه برای گسترش گسترده را کاهش می‌دهند.

تا کنون این سویه جدید حداقل در ۹ کشور نظیر انگلیستان، ایالات متحده و اسکاتلند گسترش یافته و دانمارک بیشترین تعداد مبتلایان را در ایران دارد و احتمالا در جاهای دیگر نیز حضور دارد. با این حال امری که می‌‌تواند از حساسیت آن بکاهد، سویه پیرولا، مانند سویه دلتا قدرتمند و مرگبار نیست، اما پیرولا بیش از ۳۰ جهش دارد که به گفته «اسکات رابرتز»، متخصص بیماری‌های عفونی پزشکی دانشگاه «ییل» از این نظر قابل توجه است. با این حال، این گونه ممکن است توانایی بیشتری برای ایجاد عفونت در افرادی که قبلا به کووید۱۹ مبتلا شده بودند، داشته‌ باشد ولی شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این سویه باعث بیماری شدیدتر در افراد می‌شود. «اندرو پکوز»، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشگاه جانز هاپکینز در این باره گفت: این یک نگرانی در حال افزایش است اما به نظر نمی‌رسد که تفاوت زیادی با آنچه در ایالات متحده طی سه تا چهار ماه گذشته در جریان بوده، داشته باشد. بنابراین من فکر می‌کنم این وضعیت همان چیزی است که نگرانی من را در مورد سویه جدید کرونا در این برهه از زمان کاهش می‌دهد.

موج اولیه شیوع سویه «پیرولا»

در این میان کشورهای مختلف راهکارهای گوناگونی را در مواجهه با ویروس جدید در پیش گرفته اند. انگلیس پس از شناسایی سویه جدید کرونا BA.2.86 . برنامه‌های واکسیناسیون پاییزی آنفلوآنزا و کووید۱۹ را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه آغاز خواهد کرد. همچنین وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی انگلیس گفت که برنامه‌های واکسیناسیون سالانه برای گروه‌های مسن‌تر و در معرض خطر چند هفته زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده شروع می‌شود. این سویه کرونا برای اولین بار در تاریخ ۱۸ اوت در انگلیس شناسایی شد و واکسیناسیون نیز از تاریخ ۱۱ سپتامبر (شش روز دیگر) آغاز خواهد شد و افرادی که در معرض خطر هستند ابتدا واکسن را دریافت خواهند کرد. همچنین در ایالات متحده نیز انتظار می‌رود که واکسن‌های به‌روز شده کووید۱۹ ماه آینده در دسترس قرار گیرند. بنابر گزارش آناتولی، پزشکان آمریکایی می‌گویند دزهای به‌روزشده واکسن کرونا تا اواسط ماه سپتامبر در این کشور در دسترس قرار می‌گیرند و تاکید دارند که واکسیناسیون علیه کووید۱۹ ایمن‌ترین راه برای اجتناب از بستری شدن در بیمارستان، تجربه پیامدهای سلامت طولانی‌مدت و مرگ و میر ناشی از این بیماری است و به همین دلیل است که مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر را تشویق می‌کنیم تا دزهای یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند.

سویه جدید به ایران آمده؟

متخصصان، گلودرد، آبریزش یا انسداد بینی، سرفه (با خلط یا بدون خلط) و سردرد را به‌عنوان ویژگی‌های معمول سویه جدید ذکر کرده‌اند و در حال حاضر مشخص نیست که آیا علائمی ایجاد می‌کند که با سایر سویه‌های کووید متفاوت باشد یا خیر؟ با این حال دکتر مینو محرز،  متخصص بیماری‌های عفونی اما معتقد است که هنوز نمی توان با قاطعیت در مورد تاثیر واکسن‌های تهیه شده قبلی روی سویه جدید اظهار نظر کرد و در این رابطه به «آرمان امروز» می‌گوید: «همان‌طور که می دانید سویه جدید هم اینک بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده و باعث نگرانی آنها شده است. در کشور ما نیز این سویه در ابتدا با علائمی مانند تب و لرز و سرفه و اسهال دیده می‌شد که گروهی از پزشکان آن را نشانه هایی از بیماری‌های دیگر می‌دانستند، اما به تدریج و با افزایش آمار، علائم ابتلا به بیماری های ریوی گسترش پیدا کرد. یعنی گروهی از شهروندان به خاطر ابتلا به ویروس جدید و درگیر شدن ریه آنها، مجبور به بستری شدن در بیمارستان ها شدند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن های تولید شده می توانند در کاهش ابتلا و تشدید سویه جدید موثر باشند نیز می‌گوید: واکسن هایی که تاکنون تولید شده همه بر پایه سویه اول ویروس وهان بوده است درحالیکه ساختار ویروس جدید کاملا با آن متفاوت است. بنابراین واکسن های قدیمی نمی تواند نقشی در کاهش آمار مبتلایان و یا جلوگیری از تشدید بیماری داشته باشد. البته برخی کشور ها واکسن هایی نیز تولید کرده اند که بر روی هر دو سویه موثر است ولی هنوز این واکسن ها به ایران نرسیده است. بهترین روش همان شیوه‌ای است که از ابتدای شیوع کوید توصیه می‌شد. یعنی زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها و… به بیانی با وجودی‌که چند وقت قبل در کشور جشن پایان استفاده از ماسک گرفته شد، به نظر می‌رسد باید دوباره استفاده از آن آغاز شود.»

این متخصص بیماری های عفونی همچنین با اشاره به اینکه گرچه سرعت انتشار این سویه جدید بسیار بالاست اما، میزان خطر آن چندان زیاد نیست می‌گوید: «خطر جدی و خاصی مبتلایان به این ویروس را تهدید نمی کند. مگر آنکه بیماری های زمینه ای داشته باشند که آن وقت باید تحت نظر پزشک قرار گیرند. در این رابطه به همه عزیزانی که به سفر اربعین و کشور عراق رفته‌اند و در حال بازگشت هستند، توصیه می‌شود که ۳ تا ۵ روز بعد از بازگشت از دید و بازدید و خروج از خانه خودداری کنند. چون ممکن است مبتلا به این ویروس شده باشند و بقیه اعضای خانو اده و فامیل و همکاران را نیز مبتلا کنند. با تمام این تفاصیل پیش بینی ما این است که به خاطر تردد این هموطنان باید منتظر موج جدیدی از آخرین ویروس یاد شده باشیم. بنابراین به نظر می‌سد دولت باید دوباره مردم را تشویق به ماسک زدن کند و در صورت تشدید شرایط حتی شاید لازم باشد که ماسک زدن را بار دیگر اجباری نماید!.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.