تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 7:39
کد خبر : 141648

نیاز کشور به مسکن ؛ ۶ میلیون یا بیشتر؟

نیاز کشور به مسکن ؛ ۶ میلیون یا بیشتر؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:حدود ۲۰ میلیون نفر حاشیه نشینی و اسکان های غیر رسمی داشته ایم که نه تنها کم نشده اند، بلکه افزایش نیز داشته است. حتی آن نیازی که اعلام می شود نیز ۶ میلیون نیست و بیش از این میزان است و این تعداد به سمت مسکن غیر متعارف می روند. اگر به نیازها توجه کنیم بسیار بیش از ۶ میلیون است.

نیاز کشور به مسکن ؛ ۶ میلیون یا بیشتر؟

محمود اولاد، کارشناس مسکن:

 

آرمان امروزگروه اقتصادی: بر اساس صحبت های رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حدود شش میلیون خانواده متقاضی خانه دار شدن هستند که به گفته او برای چهارمیلیون نفر از آنها برنامه ریزی شده است. محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اهداف دولت و مجلس در این زمینه گفته: قوانین خوبی در حوزه مسکن داریم ازجمله؛ قانون جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون ساماندهی زمین و اجاره مسکن که با رویکرد کمک به صاحب خانه شدن هموطنان تصویب شده است. صنعت ساختمان موضوعی است که مجلس و دولت به آن اهتمام ویژه ای دارند و با همین رویکرد سه قانون را در مجلس یازدهم تصویب و در اختیار دولت قرار داده‌ایم.

محمود اولاد، کارشناس مسکن در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز با اشاره به این آمار گفت: چنین آماری دقیق نیست. ابتدا باید بین تقاضا و نیاز تمایز ایجاد کنیم. همچنین بین اینکه واحد مسکونی در تعریف ما چیست نیست تفاوت وجود دارد. تقاضا این است که در قیمت های داده شده، فرد هم تمایل برای خرید مسکن داشته باشد وهم قادر باشد آن مسکن را خریداری کند. اینکه پول ما به خرید مسکن نرسد، اما تمایل به خرید آن داشته باشیم، نیاز است و تقاضا نیست و قادر به تامین آن نخواهیم بود و نباید آن را در آمار تقاضای مسکن وارد کرد.

این کارشناس مسکن افزود: در طرح مسکن ملی تا کنون حدود ۶ میلیون نفر بر اساس آمار رسمی ثبت نام کرده اند و به نظر می رسد استناد رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز به این آمار باشد. اما با تحلیل آمارها متوجه خواهیم شد که این تعداد جزو تقاضا محسوب نمی شوند و تنها نیاز به مسکن دارند. چون از این تعداد وقتی تقاضا شده آورده اولیه را بیاورید تنها حدود ۵۰۰ هزارنفر توانسته‌اند آورده را بیاورند. اما از این ۶ میلیون اکثریت نیازمند مسکن هستند.  تقاضای ما با توجه قیمت های موجود بسیار پایین تر از این است.

او با طرح این پرسش که پس باقی این تعداد نیاز حوزه مسکن به کدام سمت می رود گفت: این ها سمت بازار مسکن غیر متعارف می روند.

حدود ۲۰ میلیون نفر حاشیه نشینی و اسکان های غیر رسمی داشته ایم که نه تنها کم نشده اند، بلکه افزایش نیز داشته است. حتی آن نیازی که اعلام می شود نیز ۶ میلیون نیست و بیش از این میزان است و این تعداد به سمت مسکن غیر متعارف می روند. اگر به نیازها توجه کنیم بسیار بیش از ۶ میلیون است.

این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ریزی برای تامین چهارمیلیون مسکن امکان پذیر است گفت: ما تجربه مسکن مهر داشتیم که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود و بعد از ۱۶ سال از مسکن مهر هنوز ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد باقی مانده است، چگونه می توان در طی ۲ سال چهارمیلوین ساخته شود. بعد از ۲ سال از وعده ساخت چهارمیلیون مسکن تنها ۱۴۴ واحد آمده شده است. این حرف‌ها تنها شعار است و در عمل امکان‌پذیر نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.