تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 - 8:11
کد خبر : 142534

نتانیاهو آتش بس ۵ روزه را رد کرد/شاید سه روزه ؛ یا چهار ساعته در هر روز؟

نتانیاهو آتش بس ۵ روزه را رد کرد/شاید سه روزه ؛ یا چهار ساعته در هر روز؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:به گفته منابع آگاه، بنیامین نتانیاهو توافق آتش‌بس پنج روزه در غزه را در ازای آزادی برخی از گروگان‌هایی که در این منطقه نگهداری می‌شدند، رد کرد.خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام مصری، یک مقام سازمان ملل و یک دیپلمات غربی نوشت که مذاکرات برای دستیابی به وقفه بشردوستانه سه روزه در غزه، در ازای آزادی حدود ۱۲ نفر از گروگان‌هایی که در دست حماس هستند، در جریان است.

نتانیاهو آتش بس ۵ روزه را رد کرد/شاید سه روزه ؛ یا چهار ساعته در هر روز؟

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: به گفته منابع آگاه، بنیامین نتانیاهو توافق آتش‌بس پنج روزه در غزه را در ازای آزادی برخی از گروگان‌هایی که در این منطقه نگهداری می‌شدند، رد کرد.

به گزارش «انتخاب»، این منابع گفتند که نخست وزیر اسرائیل بلافاصله پس از آن که حماس در ۷ اکتبر حمله بی سابقه ای به خاک اسرائیل را انجام دادند، این توافق را به طور کامل در مذاکرات رد کرد.

مذاکرات پس از آغاز حمله زمینی اسرائیل در ۲۷ اکتبر از سر گرفته شد، اما همان منابع گفتند که نتانیاهو به موضع سختگیرانه خود در مورد پیشنهادهایی که شامل آتش بس در مدت زمان های مختلف در ازای تعداد متفاوتی از گروگان ها می شود، ادامه داده است.

برخی دیگر اشاره کردند که مذاکراتی که قبل از تهاجم زمینی صورت گرفت، شامل تعداد بسیار بیشتری از گروگان ها بود و حماس پیشنهاد آزادی ده ها تبعه خارجی اسیر در غزه را داده بود.

از دفتر نخست وزیر اسرائیل خواسته شد تا در مورد مذاکرات مربوط به گروگان گیری اظهارنظر کند اما تا عصر پنجشنبه هیچ پاسخی نداده بود.

یک منبع آگاه از مذاکرات، که پس از تهاجم زمینی اسرائیل کند شد، گفت: موضوع اصلی گفتگوها، درخواست طرف اسرائیلی از حماس برای ارائه لیست کاملی بود که نام و جزئیات هر یک از افراد بازداشتی در غزه را مشخص کند.  طرف اسرائیلی تمایلی به توقف بمباران بدون دریافت این لیست نداشت.

حماس پاسخ داد که قادر به ارائه لیست بدون وقفه در جنگ نیست، چراکه تخمین زده می شود ۲۴۰ گروگان توسط تعدادی از گروه های مختلف در نقاط مختلف غزه نگهداری می شود.  این نشان می‌دهد که حتی رهبران حماس به طور قطع نمی‌دانند چه تعداد از افراد اسیر شده اند و محل نگهداری آنها کجاست یا تعداد کسانی که از بمباران‌ها جان سالم به در برده‌اند، چه تعداد هستند.

منبع دیگری گفت که حماس در ابتدا خواستار تبادل اسرا، سوخت و سایر تدارکات در ازای گروگان ها بود، اما این خواسته ها صرفاً به نفع توقف حملات هوایی کنار گذاشته شد.

این منبع گفت: «هر بار تقاضای متقابل اسرائیل سخت‌تر می‌شد».

این مذاکرات همچنین شکاف‌هایی را در داخل اسرائیل به منصه ظهور رساند و ستیزه جویان در ارتش، راست‌گرایان دولتی و به‌ویژه نتانیاهو را در برابر سازمان اطلاعاتی موساد، که نهاد اصلی مذاکره کننده است، و برخی از ژنرال‌ها قرار داد.

پیش‌نویس آتش‌بس سه روزه جنگ غزه

یورونیوز: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام مصری، یک مقام سازمان ملل و یک دیپلمات غربی نوشت که مذاکرات برای دستیابی به وقفه بشردوستانه سه روزه در غزه، در ازای آزادی حدود ۱۲ نفر از گروگان‌هایی که در دست حماس هستند، در جریان است. به گفته این مقامات ناشناس، این امر با میانجیگری قطر، مصر و ایالات متحده در حال انجام است.

یکی از مقامات مصری خاطرنشان ساخت که جزئیات این توافق احتمالی همین هفته در قاهره با رئیس سازمان سیا آمریکا و یک هیات اسرائیلی مورد بحث قرار گرفت. این مقام گفت که میانجی‌ها هم اکنون در حال نهایی کردن پیش‌نویس توافق هستند.یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفت که دولت بایدن هیچ چارچوب زمانی خاصی را برای توقف عملیات نظامی اسرائیل مطرح نکرده است، اما به اسرائیل پیشنهاد کرده است که مدت زمان وقفه در حملات را متناسب با تعداد نفراتی که قرار است از دست حماس آزاد شوند، تعیین کند.

به گفته این مقام مسئول، اگر بر سر تعداد روزهای این وقفه بشردوستانه و تعداد گروگان‌هایی که باید آزاد شوند توافق شود و همه چیز نیز به درستی پیش برود، می‌توان از همین سازوکار برای وقفه‌ها و آزادی‌های بیشتر بهره برد.

به گفته این مقامات، بر اساس متن پیشنهادی توافق آتش‌بس، حماس ده‌ها گروگان غیرنظامی که بیشتر آن‌ها دارای پاسپورت خارجی هستند را می‌بایست آزاد کند و فهرست کاملی از گروگان‌ها را در اختیار میانجیگران قرار دهد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اجازه ملاقات با گروگان‌ها را خواهد داشت.

آتش‌بس چند ساعته در غزه تایید شد

آتش‌بس چند ساعته در غزه تایید شدکاخ سفید اعلام کرد رژیم صهیونیستی آتش‌بس چهار ساعته در هر روز را در شمال نوار غزه اعمال می‌کند.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید گفته تل‌آویو واشنگتن را مطلع کرده که در زمان این آتش‌بس که از امروز آغاز می‌شود، عملیات نظامی در شمال غزه انجام نمی‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.