تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آبان 1402 - 13:56
کد خبر : 143010

میز مذاکره ایران و آمریکا؛ از مسقط تا ژنو

میز مذاکره ایران و آمریکا؛ از مسقط تا ژنو

آرمان شرق-گروه بین الملل:مسقط نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ که در نهایت منجر به توافق شد، داشت. ایران می‌خواست که از این توافق منتفع شود و به بندهای آن پایبند است اما ترامپ از آن خارج شد. علیرغم این مسائل ایران میز مذاکرات را ترک نکرد و بار دیگر به آن بازگشت و سلطنت عمان همچنان تلاش می‌کند که طرف مقابل به مذاکرات بازگردد.

میز مذاکره ایران و آمریکا؛ از مسقط تا ژنو

«آرمان امروز» تحولات اخیر پیرامون برجام را بررسی کرد؛

آرمان امروز-رضا پورحسین: دولت آمریکا، معافیت از تحریم‌های ایران را برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید کرد که به عراق اجازه می‌ دهد به خرید برق از ایران ادامه و تهران نیز قادر خواهد بود به‌طور محدود به میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده خود در عراق دسترسی پیدا کند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تمدید معافیت تحریمی ایران را برای یک دوره ۱۲۰ روزه امضا کرد که به کنگره ارسال شده است.

میلر افزود: در تمامی این معافیت‌ها قرار بوده است که هیچ بخشی از این پول‌ها به ایران نرسد. پول‌ها در حساب‌های بانکی محدود شده باقی می‌مانند تا تنها برای مصارفی مانند غذا، دارو و اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار بگیرند.

این موضوع با چند سیاست‌ ما منطبق بوده است، یکی این که تلاش کنیم اهرم فشار ایران بر عراق را کاهش دهیم و دیگر این که  وابستگی عراق به ایران در زمینه انرژی را کاهش دهیم.

ما برخی سیاست‌هایی داشته‌ایم که روی آن‌ها کار کرده‌ایم تا از استقلال عراق در زمینه انرژی اطمینان بیابیم اما در این میان، آن‌ها به خرید برق از ایران ادامه می‌دهند. بنابراین، ما هم مانند دولت ترامپ معافیت‌هایی صادر کردیم تا  این پول‌ها به حساب‌های بانکی محدودشده منتقل شوند و برای مصارف بشردوستانه و دیگر امور غیرتحریمی مورد استفاده قرار بگیرند.

در حال حاضر، حدود ۱۰ میلیارد دلار وجوه حاصل از خرید برق ایران در حساب‌های امانی در عراق نگهداری می‌شود و این معافیت به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون ترس از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران ادامه دهد.

همچنین این معافیت چهار ماهه مقرراتی را حفظ خواهد کرد که بر اساس آن، بخش‌هایی از درآمدهای برق می‌تواند به حساب‌هایی در عمان منتقل و سپس به یورو یا سایر ارزهای رایج مبادله‌شده برای ایران برای خرید محصولات غیرتحریمی تبدیل شود.

مقامات رسمی آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که آنتونی بلینکن به این دلیل که دولت در واشنگتن نمی‌خواهد دسترسی عراق را به یک منبع حیاتی انرژی قطع کند، این معافیت را امضا کرده است.

همزمان با این تحولات، سفیر جمهوری اسلامی در مسقط با ارتشبد «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر مکتب سلطانی عمان دیدار و رایزنی کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط جمهوری اسلامی و سلطنت عمان تبادل نظر کردند.

سفیر جمهوری اسلامی با اشاره به روابط محکم و ریشه‌دار تهران و مسقط گفت که سیاست خارجی عمان در سطح جهان متعادل است.

وی گفت: مسقط نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ که در نهایت منجر به توافق شد، داشت. ایران می‌خواست که از این توافق منتفع شود و به بندهای آن پایبند است اما ترامپ از آن خارج شد. علیرغم این مسائل ایران میز مذاکرات را ترک نکرد و بار دیگر به آن بازگشت و سلطنت عمان همچنان تلاش می‌کند که طرف مقابل به مذاکرات بازگردد.

نجفی در ادامه تاکید کرد: سلطنت عمان در بازگشت روابط ایران و عربستان نیز نقش مهم و برجسته‌ای داشت و نشست‌های اولیه متعددی میان دو کشور در خاک خود برگزار کرد و در نهایت بیانیه مشترکی برای از سرگیری روابط و بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور طی دو ماه در پکن امضا شد.

در همین مقطع زمانی بود که خبر آمد وزیر خارجه جمهوری اسلامی عازم ژنو شده تا گفت و گوهایی در راستای مسائل غزه داشته باشد.

سفری که به نظر می رسد با اهداف دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است. در میانه این گمانه زنی ها بود که یک رسانه اعلامکرد قرار است مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا در ژنو مذاکره مستقیم داشته باشند هرچند که یک رسانه دیگر آن را تکذیب کرد.

با این وجود این شائبه همچنان باقی است و این احتمال وجود دارد که مذاکراتی پشت پرده صورت گرفته باشد.

آن چه که اعلام شده این است که مذاکرات مستقیم صحت ندارد اما این احتمال بسیار قوی است که پیام هایی از طریق واسطه ها میان ایران و آمریکا رد و بدل شده باشد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: تحریم‌ ها موضوعی است که بیشتر از ۲۰ سال ایران را گرفتار کرده و تنها راه خلاصی از آن گفت ‌و گو و مذاکره است. جنگ و تنش‌ زایی هیچ منافع اقتصادی برای مردم ایران ندارد ما باید به دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه و غرب باشیم.

دقیقا به همین علت است که امروز باید به چراغ سبزهای اروپا و آمریکا توجه کرد و در مسیر توافق با آن ها گام برداشت.

وی افزود: نباید روند گفت ‌و گوها با غرب در پی موضوعات مختلف به خطر بیفتد. این گفت‌وگوها باید به صورتی ادامه پیدا کند که هم برنامه هسته‌ای ایران از حالت امنیتی به عادی دربیاید و هم با آمریکا به توافق برسیم.

به هر حال اکنون در خصوص مسائل اقتصادی با تحریم‌های آمریکا مواجهیم و نه سازمان ملل و باید چه در مسقط و چه در ژنو به دنبال یک توافق باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.