تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 10:16
کد خبر : 133871

مسیر تهران شمال دوساعته شد/ دستور عملیات ساخت قطعه سوم آزادراه تهران -شمال

مسیر تهران شمال دوساعته شد/ دستور عملیات ساخت قطعه سوم آزادراه تهران -شمال

آرمان شرق-گروه اقتصاد:کوتاه شدن حدود ۶۵ کیلومتر از طول مسیر نسبت به جاده موجود کرج – چالوس، کاهش زمان سفر چهارساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی به یک ساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی، مسیری ایمن و سریع برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده ها و واستهلاک خودروها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی از جمله مزیت هایی این طرح آزادراهی کشور اعلام شده است.

مسیر تهران شمال دوساعته شد/ دستور عملیات ساخت قطعه سوم آزادراه تهران -شمال

 ایرنا- باند رفت قطعه ۲ آزادراه تهران شمال در حالی امروز با حضور و سخنرانی رئیس جمهور به بهره برداری رسید که این قطعه به دلیلی پیچیدگی‌های خاص در احداث، به عنوان نماد کار فناورانه مهندسان و کارگران ایرانی شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آزادراه تهران شمال که قطعه یک آن در ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ افتتاح شده بود، یکی از مهمترین پروژه‌های حمل و نقلی و زیرساختی کشور است که در دولت‌های گذشته کمتر نسبت به تکمیل آن اهتمام شده بود با این حال در دولت سیزدهم در روز جاری با حضور رئیس جمهور باند رفت قطعه ۲ این آزادراه که ۶ کیلومتر آن شامل تونل البرز در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسیده بود، تکمیل شد و کل ۲۲ کیلومتر این باند در مسیر رفت زیر بار ترافیکی رفته است.

به گفته برخی مسئولان بنیاد مستضعفان که سهم ۵۰ درصدی در کنار سهم ۵۰ درصدی دیگر دولت را در سرمایه گذاری برای ساخت این آزادراه در اختیار دارد، باند برگشت نیز ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین یکی از مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم گفته است باند برگشت قطعه ۲ آزادراه تهران شمال در صورت تأمین اعتبار تا پایان ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران شمال این پروژه را از آن رو نماد خودباوری و اتکا به دانش مهندسان و تکنولوژی شرکت‌های پیمانکار ایرانی دانسته که گفته می شود ۱۰۰ درصد این پروژه بسیار سخت و پیچیده به دلیل شرایط خاص توپوگرافی آن، به دست ایرانی ها طراحی و اجرا شده است. به گونه ای که وقتی یکی از مسئولان ارشد ارمنستان از این پروژه بازدید کرده بود، از تکنولوژی بالای در اختیار مهندسان و کارگران ایرانی برای ساخت این پروژه ابراز شگفتی کرده بودند.

دستور عملیات ساخت قطعه سوم آزادراه تهران -شمال

نوشهر- ایرنا- رئیس جمهور دقایق پیش با کلنگ زنی قطعه سوم آزادراه تهران – شمال واقع در حوزه استحفاظی مازندران در روز پنجشنبه به یکی از مطالبات دیرینه اهالی، مسافران و گردشگران و کاربران جاده ای این محور آزادراهی کشور پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی ساعتی قبل قطعه دوم آزادراه تهران – شمال واقع در حوزه استحفاظی استان البرز را به بهره برداری رساند و سپس برای کلنگ زنی قطعه سوم این آزادراه وارد استان مازندران شده است.

در آیین کلنگ زنی قطعه سوم آزادراه تهران – شمال شماری از مسوولان کشوری و استانداران استان های مازندران و البرز و مدیران کل نهادهای اجرایی این دو استان حضور دارند.

رئیس جمهور دولت مردمی سیزدهم در بدو ورود به قطعه سوم آزادراه تهران – شمال از سوی استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران کل و مسوولان شهرستانی مورد استقبال قرار گرفته است.

با افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران – شمال واقع در حوزه استحفاظی استان البرز به طول ۲۲ کیلومتر به عنوان اولین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲ مسیر استان البرز به مازندران برقرار می‌شود.

قطعه سوم آزادراه تهران – شمال از پل زنگوله شروع می شود تا منطقه دوآب در حوزه استحفاظی استان مازندران ادامه دارد که به گفته استاندار مازندران این قطعه با مشارکت چینی‌ها ساخته خواهد شد.

در قرارداد بین ایران و چین آمده است تا ۸۰ درصد این پروژه توسط پیمانکاران و مهندسان ایرانی استفاده خواهد شد.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران قطعه سوم آزادراه تهران – شمال را یکی از ابر پروژه های راهداری کشور برشمرد و گفت : قطعه سوم در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی خاص مهندسی بسیار مهم است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی طرح ملی آزاد راه تهران – شمال از سال۱۳۷۶ به طول۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه آغاز شد، تاکنون قطعه چهار آن حدفاصل مرزن آباد- چالوس به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۲ و قطعه نخست آن هم به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل تقاطع بزرگرراه آزادگان و بزرگرراه شهید همت تا سه راهی شهرستانک سال ۱۳۹۹ به بهره برداری و زیر بار ترافیک رفت.

قطعه دوم این طرح ملی هم به طول ۲۲ کیلومتر منطقه شهرستانک تا پل زنگوله را در بر می گیرد که امروز بهره برداری شد و تنها قطعه سوم این مسیر ارتباطی به طول ۳۲ کیلومتر است که منطقه پل زنگوله تا دوراهی دشت نظیر استان مازندران را به هم پیوند می دهند.

کوتاه شدن حدود ۶۵ کیلومتر از طول مسیر نسبت به جاده موجود کرج – چالوس، کاهش زمان سفر چهارساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی به یک ساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی، مسیری ایمن و سریع برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده ها و واستهلاک خودروها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی از جمله مزیت هایی این طرح آزادراهی کشور اعلام شده است.

طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.