تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 7:27
کد خبر : 143263

«محمدرضا باهنر» : ردصلاحیت منتقدان، مهندسی انتخابات است

«محمدرضا باهنر» : ردصلاحیت منتقدان، مهندسی انتخابات است

آرمان شرق-گروه سیاست:افرادی که در نظام خدمت کردند حتی اگر اصلاح طلب باشند، یا جریان اصولگرایی و یا شخص باهنر را قبول ندارد و بر دولت آقای رئیسی نقد دارد این گناه نیست و این اتفاقا فعالیت سیاسی و سرزنده بودن است. اینکه یک نفر با دولت مشکل داشته باشد و صلاحیتش رد شود هیچ منطقی ندارد، این خودش نوعی مهندسی انتخابات است. خواهشم از هیات‌های نظارت بر انتخابات و شورای محترم نگهبان این است که ما هرچه تعداد افرادی که خود را عرضه کردند برای نامزدی را بیشتر کنیم مشارکت مردم نیز افزایش خواهد داشت.

«محمدرضا باهنر» : ردصلاحیت منتقدان، مهندسی انتخابات است

آرمان امروز: «محمدرضا باهنر»، سیاستمدار و نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی که به احتمال زیاد یکی از سرلیست‌های انتخابات ۱۱ اسفند خواهد بود بیش از سایر چهره‌ها در تحرکات انتخاباتی فعال است و به‌نوعی با مصاحبه‌های خود جریانی را هدایت می‌کند. با توجه به مواضعی که او در ماه‌های اخیر می‌گیرد می‌توانیم باهنر را از جمله سیاتمداران میانه‌رو نام برد. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در صدر لیستی قرار خواهد گرفت که از ائتلاف اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو نزدیک به «علی لاریجانی» شکل خواهد گرفت. واکنش‌ها به ردصلاحیت برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و منتقدان توسط هیات اجرایی همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین این واکنش‌ها باهنر معتقد است که این رد‌صلاحیت‌ها در ادامه مهندسی انتخابات انجام شده است.

او در مصاحبه‌ای که با باشگاه خبرنگاران داشت با تاکید بر اهیمت مشارکت در پاسخ به این سوال که جریان اصولگرا را برای انتخابات مجلس دوازدهم توضیح دهید؟ می‌گوید: «انتخابات این دوره ویژگی‌های اختصاصی و عمومی خاصی دارد، مهمترین مسئله انتخابات این دوره میزان مشارکت است. با توجه به مسائلی که در کشور وجود داشته و دارد و مسائلی که سال قبل در اغتشاشات شاهدش بودیم، این بار مقام معظم رهبری برخلاف عرف‌های پیشین که معمولا زود به انتخابات ورود نمی‌کردند، یک سال قبل از انتخابات این مسئله را مطرح و چهار واژه کلیدی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات را عنوان کردند و از دست اندرکاران انتخابات این مطالبه را داشتند که کار را مقداری مدیریت و تلاش کنند که کار جلو رود. از همان زمان ما در جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری روی این چهار واژه تاکید کردیم و در جلسات خصوصی و عمومی شورای مرکزی روی این مباحث بحث کردیم، زیرا این مطالبه جدی مقام معظم رهبری بوده و پشت آن نیز منطق خاصی نهفته است. ما در این دوره موضوع مشارکت برایمان از اهمیت بسزایی برخوردار است و حتی با برخی از دوستان هم اختلاف نظراتی در این زمینه داشته‌ایم، اما شخصا معتقدم که در این دوره موضوع میزان مشارکت مهم‌تر از نوع انتخاب است و اینکه مشارکت در یک محدوده کمی باشد حتی اگر ما نیز انتخاب شویم برایمان چندان لذت بخش نیست. اگر بتوانیم تلاش کنیم در یک رقابت سنگین، رای بیاوریم ارزشمند است؛ اگر دو حالت را برای آینده تصور کنم، یکی اینکه ۱۵ درصد مردم تهران در انتخابات شرکت کنند و من نفر اول بشوم و یا اینکه مردم تهران ۳۰ درصدشان پای صندوق‌ها بیایند درحالی که من اصلا رای نیاورم بنده حالت دوم را ترجیح می‌دهم که انتخابات پرشور، رقابتی و جدی باشد.»

او ادامه داد: «من در همین جا یک نقد سیاسی را مطرح کنم؛ همین چند روز قبل با خبر شدیم که بلاخره هیات‌های اجرایی کار خود را تمام کردند و نتایج هم اعلام شد این درحالی بود که برخی از چهره‌های سرشناس تایید صلاحیت نشدند. خواهشم از هیات‌های نظارت این است که توجه داشته باشند، اگر کسی واقعا روشن شد که ضد نظام و برانداز است بله در این صورت هیچکس معتقد به تایید صلاحیت وی نیست، اما افرادی که در نظام خدمت کردند حتی اگر اصلاح طلب باشند، یا جریان اصولگرایی و یا شخص باهنر را قبول ندارد و بر دولت آقای رئیسی نقد دارد این گناه نیست و این اتفاقا فعالیت سیاسی و سرزنده بودن است. اینکه یک نفر با دولت مشکل داشته باشد و صلاحیتش رد شود هیچ منطقی ندارد، این خودش نوعی مهندسی انتخابات است. خواهشم از هیات‌های نظارت بر انتخابات و شورای محترم نگهبان این است که ما هرچه تعداد افرادی که خود را عرضه کردند برای نامزدی را بیشتر کنیم مشارکت مردم نیز افزایش خواهد داشت. ما باید تلاش کنیم تا موانع مشاکت مردم را کاهش و انگیزه‌های مشارکت مردم را افزایش دهیم. الان که زمان اقدامات هیات‌های نظارت و در نهایت شورای محترم نگهبان است باید تلاش کنند حداقلِ ردصلاحیت‌ها را انجام دهند. البته من منظورم افراد فتنه‌گر و یا مخالف نظام نیست زیرا طبیعی است که این افراد صلاحیت پست‌های حساس را ندارند، اما سایر افرادی که این مشکلات را ندارند و پرونده‌شان سفید است حتی اگر اصلاح طلب باشد دلیلی برای رد صلاحیت وجود ندارد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.