تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 دی 1401 - 7:47
کد خبر : 120273

متحد اروپایی پوتین لو رفت

متحد اروپایی پوتین لو رفت

آرمان شرق-گروه بین الملل:از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، اوربان بارها تلاش کرده است که از حمایت‌ های اتحادیه اروپا از کشور همسایه خود اوکراین و یا تحریم علیه روسیه جلوگیری کند. امری که سبب شده بسیاری محارستان را متحد اصلی اروپایی پوتین قلمداد کنند.

متحد اروپایی پوتین لو رفت

آرمان امروز- رضا پورحسین: حمله و تجاوز روسیه به خاک اوکراین بی شک مهم ترین اتفاق سال اخیر میلادی در جهان است. اتفاقی که سبب شد تا قطب بندی ها در جهان تغییر کند و بسیاری بر این باور باشند که جهان را باید به قبل و بعد از این حمله تقسیم کرد. نزدیک شدن کشورهای عربی به روسیه و هم زمان ایجاد تنش میان آن ها و آمریکا شاید نمونه ای از این تغییر و تحولات پس از حمله بود که کم تر کسی آن را پیش بینی می کرد.
نکته قابل تامل این است که به نظر می رسد قلب اتحادیه اروپا نیز دستخوش چنین تغییراتی شده است. مشخصا تحرک راستگرایان پس از حمله روسیه به اوکراین در جای جای این قاره بیشتر شده و بر همین اساس حتی برخی دولت های راست در اروپا نیز برای کمک به اوکراین کارشکنی کرده اند که مهم ترین آن ها مجارستان است.
نخست‌وزیر راستگرا و ناسیونالیست مجارستان چندی پیش در یک بازی فوتبال، شالی با نقشه مجارستان بزرگ، متعلق به قرن نوزدهم، به گردن انداخت که بخش ‌هایی از اوکراین و کشورهای همجوار را نیز در بر می ‌گرفت. از سوی دیگر سال‌هاست که بین طرفین، بر سر اقلیت مجارستانی ساکن اوکراین مناقشه وجود دارد. همین امر سبب شد تا «اوربان» روابط حسنه خود با ولادیمیر پوتین را حفظ کند زیرا هم مجارستان به شدت به گاز روسیه وابسته است و هم شاید در بحبوحه جنگ تا حدودی به رویای مجارستان بزرگ نزدیک شوند.
نخست ‌وزیر مجارستان، بارها در حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین مانع ‌تراشی کرده و موضع ‌گیری ‌های تحریک ‌آمیزی در باره پایان جنگ دارد. کی‌یف تازه ‌ترین اظهارات ویکتور اوربان را دعوت به پذیرش شکست و تسلیم می ‌داند.
اوکراین در واکنش به سخنان نخست‌ وزیر مجارستان گفت که اظهارات ویکتور اوربان نشان ‌دهنده تحقیر بیمارگونه مردم اوکراین است که در برابر تجاوز روسیه مقاومت به خرج می‌ دهند و این یک کوته‌اندیشی سیاسی است.
این نخستین بار نیست که تنش در روابط اوکراین و مجارستان شکل می گیرد. مناسبات کی‌یف و بوداپست سال هاست که متشنج بوده و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد. دولت مجارستان به رهبری ویکتور اوربان از آغاز جنگ در اوکراین، بارها با اقدامات مشترک اتحادیه اروپا در حمایت از مردم و دولت اوکراین مخالفت کرده و در تازه ‌ترین موضع‌گیری نیز گفته که اگر آمریکا ارسال تسلیحات به کی‌یف را متوقف کند، جنگ شاید پایان گیرد. اوربان در مصاحبه‌ ای با یک نشریه مجارستانی عنوان کرده که توانایی اوکراین برای ادامه جنگ بستگی به ادامه حمایت ‌های مالی و نظامی ایالات متحده دارد.
به گفته وزارت خارجه اوکراین، اوربان با این اظهارات خواستار شکست و تسلیم اوکراین است اما این امر تنها خطر تجاوز روسیه به مجارستان را افزایش می‌دهد: رهبر مجارستان باید از خود بپرسد که آیا خواهان صلح است؟
از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، اوربان بارها تلاش کرده است که از حمایت‌ های اتحادیه اروپا از کشور همسایه خود اوکراین و یا تحریم علیه روسیه جلوگیری کند. امری که سبب شده بسیاری محارستان را متحد اصلی اروپایی پوتین قلمداد کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.