تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1401 - 9:04
کد خبر : 120493

ماموریت غیرممکن؛ سلطان عمان وارد می‌شود

ماموریت غیرممکن؛ سلطان عمان وارد می‌شود

آرمان شرق-گروه بین الملل:آن چه که از این صحبت ها به وضوح مشخص است، اهمیت بحث برجام برای طرفین است. این موضوع زمانی اهمیت دوچندان پیدا می کند که عمان از سوی عالی ترین مقامات ایران به عنوان معدود کشورهای معتمد در منطقه و عامل اصلی شکل گیری برجام ۲۰۱۵ معرفی می شود.

ماموریت غیرممکن؛ سلطان عمان وارد می‌شود

آرمان امروز: سفر وزیر خارجه ایران به عمان و دیدار با پادشاه این کشور مهم ترین اتفاق برجامی روزهای اخیر به حساب می‌آید. سفری که به نظر می رسد در آن به موضوعات متعددی پرداخته شده است.
یکی از این موضوعات را می توان در نوشته امیر عبداللهیان مشاهده کرد. وزیر امور خارجه ایران گفت عمان، یکی از مراکز نقل و انتقال دارایی ارزی ایران از سایر بانک‌ها است.
حسین امیر عبداللهیان در صفحه توییتر خود در مورد دیدارش با سلطان عمان نوشت: در دیدارم با سلطان عمان، روابط فی ما بین ممتاز ارزیابی شد. در مورد مناسبات و وضعیت عربستان، بحرین، یمن، مصر و اوکراین گفت و گو شد. ابعاد مذاکرات وین مورد توجه ویژه سلطان بود. عمان علاوه بر تلاش برای وصول توافق وین، یکی از مراکز نقل و انتقال دارایی ارزی ایران از سایر بانک ها است.
آن چه که از این صحبت ها به وضوح مشخص است، اهمیت بحث برجام برای طرفین است. این موضوع زمانی اهمیت دوچندان پیدا می کند که عمان از سوی عالی ترین مقامات ایران به عنوان معدود کشورهای معتمد در منطقه و عامل اصلی شکل گیری برجام ۲۰۱۵ معرفی می شود.
از سوی دیگر موضع گیری های روس ها و آلمانی ها نیز در روزهای اخیر سبب شد تا گمانه زنی ها در خصوص برجام بیشتر شود.
وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: برجام هیچ جایگزین معقولی ندارد. ما بررسی هر گزینه غیرقابل قبول دیگری را غیرمسئولانه می‌ دانیم. رو کردن به این گزینه‌ ها موجب گسترش تنش‌ها، رقابت تسلیحاتی و درگیری همگانی با پیامدهایی بازگشت‌ ناپذیر می‌ شود.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد که این کشور برای عادی‌ سازی بلندمدت وضعیت پیرامون ایران، پیش‌ تر ابتکاری برای امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس ارائه کرده بود که در حال حاضر از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس در دست بررسی است.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که برخی شنیده ها نیز حاکی از این است که پرونده برجام در آمریکا به سطحی بالاتر برده شده و قرار است سران ارشد این کشور در خصوص آن تصمیم گیری کنند و دیگر وزارت خارجه آمریکا نقشی چندان در آن نخواهد داشت.
حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در خصوص این تحولات و ابعاد مختلف سفر وزیرخارجه ایران به عمان می گوید: در ظاهر وزیرخارجه ایران برای توسعه همکاری ها به عمان سفر کرده و پیغامی نیز از سوی رئیس جمهوری برای سلطان عمان برده است. در این سفر از سلطان عمان نیز دعوت شده تا به تهران آمده که این امر نیز مورد پذیرش قرار گرفته است. از سوی دیگر حجم مبادلات تجاری دو کشور تا پایان سال جاری شمسی به ۲ میلیارد دلار می رسد که نشان از توسعه همکاری ها دارد هرچند که در مقایسه با ظرفیت های دو کشور بسیار ناچیز است.
وی افزود: عمان از دیرباز روابط بسیار خوبی با ایران داشته و نقشی سنتی در مذاکرات ایران و آمریکا ایفا کرده است و بر همین اساس زمزمه هایی شنیده می شود که هدف اصلی از این سفر از سرگیری تلاش ها برای احیای برجام است. به نظر می رسد سلطان عمان ابتکاری برای احیای مذاکرات ایران و آمریکا دارد و باید منتظر ماند و مشاهده کرد این ابتکار دقیقا به چه شکلی خواهد بود. آن چه قطعی است در خصوص مذاکرات صحبت شده است و این نشان می دهد که طرف آمریکایی نیز در پشت پرده تمایل دارد تا مساله برجام حل و فصل شود.
بهشتی پور ادامه داد: هرچند برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اند که مذاکره اولویت آن ها نیست اما به ن ظر می رسد در ورای این صحبت ها خبر دیگری است. آن ها تا مدتی منتظر نتایج اعتراضات داخلی بودند و مشخصا امروز نیز تمایل دارند امتیازهای حداکثری از مذاکرات دریافت کنند.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در خصوص علل ایجاد دوباره اشتیاق برای از سرگیری مذاکرات می گوید: مشخصا مذاکره و روند دیپلماتیک برای طرفین می تواند مفید باشد. امروز دستاندرکاران دولت به این نتیجه رسیده اند که حتی خبر مذاکره می تواند برای وضعیت موجود آرامشبخش باشد و آن ها به این درک رسیده اند که مذاکره بحثی جناحی نیست و کسی نمی خواسته که سفره مردم را به مذاکرات گره بزند بلکه امری حیاتی است که باید پیگیری شود.
بازار ایران امروز به شدت تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته است و این امر برای ایران بسیار سخت است. درست است که بازار خود آمریکا نیز تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار می گیرد اما شدت این مقوله در سایر کشورها به اندازه ایران نیست و مسئولین مشخصا می خواهند با تداوم روند دیپلماتیک در این حوزه ثبات ایجاد کنند.
بهشتی پور تاکید کرد: آن چه که امروز بسیار حائز اهمیت است این است که دیگر با حرف نمی توان مشکلی را حل کرد و باید به صورت جدی وارد عمل شد و در عرصه دیپلماتیک تصمیمات جدی گرفته شود. ما باید به دنبال انجام اقداماتی حرکت کنیم که در میان مدت و بلندمدت نیز برای ایران ثبات ایجاد کند و کشور را از وشعیت موجود خارج کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.