تاریخ انتشار : شنبه 11 فروردین 1403 - 20:28
کد خبر : 150800

فاضل لنکرانی: نمی‌شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است/طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است

فاضل لنکرانی: نمی‌شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است/طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است

آرمان شرق-گروه سیاست: همینطور در مورد اقتصاد اسلامی که بگوئیم اسلام تمام ریزه‌ کاریهای اقتصاد را مطرح می‌کند، اصلاً در زمان حدوث اسلام مسائلی که الان با آن مواجهیم مثل تورم و بورس وجود نداشته است. بله یک قوانین کلی دراسلام هست که باید مورد توجه قرار گیرد مثل اینکه در اقتصاد ربا نباشد، در معاملات دقیق عمل کنید که در آن غَرر و جهالت نباشد، اکل مال به باطل نباشد؛ اما با وجود این همه مسائل اقتصادی جدید نمی‌توان گفت امروز بشر از علم اقتصاد بی‌نیاز است.

فاضل لنکرانی: نمی‌شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است/طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است

شفقنا: آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی گفت: نمی شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است، این فکر ناصحیحی است.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با شهردار قم آقای دکتر سقاییان نژاد، با اشاره به اهمیت شهر قم گفت: در فقه ما ضوابطی برای ساخت شهر و ساختمان تعیین شده که باید رعایت شود اما همانطور که بسیاری از بزرگان ما می‌گویند ما چیزی به نام شهر اسلامی نداریم. اسلام نمی‌گوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد، اینها را باید به مقتضا و شرایط هر زمانی ساخت.یک زمان در کل این شهر فقط یک پارک وجود داشت اما الان شنیدم در بلوار مرجعیت، ۴۰۰ هکتار فضای سبز درست کرده اید. طبیعی است وقتی شهر از جهت نفوس، خیابان‌ها و تردد مردم و مسافرین توسعه پیدا کند پارک‌های فراوان لازم دارد. آیا اسلام می‌گوید که در پارک چه درختی بکارید؟ ابداً، اسلام کلیاتی را می‌گوید که در هر امری با تدبیر جلو بروید. اسلام چرا اینقدر علم را ترویج می‌کند؟ صنعت شهرسازی یک علم است که مبانی‌ ای دارد هر چند برخی از این مبانی‌ از غرب آمده باشد، چنانچه با مبانی دینی ما سازگار باشد از آن باید استفاده کرد. مثلا برای خروج فاضلاب شهری آنها نشستند فکر کردند، نمی شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است، این فکر ناصحیحی است.از من زیاد پرسیده‌اند که طب اسلامی داریم یا نه؟جواب من این است که ما طب اسلامی نداریم بلکه یک دستورات کلی برای حفظ سلامت جسم و روح داریم؛ اما هیچ فقیه و اسلام شناسی نمی گوید اسلام برای صد نوع سرطانی که امروز به وجود آمده دارو داده، در بعضی از موارد به مقتضای اشخاص و زمان و مکان ائمه علیهم السلام یک دستوراتی داده اند اما نمی‌شود آنچه به آن مریض فرموده اند را برای کل انسان ها تجویزکنیم.

باید نظریات دانشمندان علم اقتصاد را که در میدان اجراء چکش کاری شده و بدست ما رسیده، با مبانی ارزشی اسلام واحکام فقهی تطبیق داد واستفاده کرد و مراقب مواردی که برای تسلط بر بشر تنظیم شده هم بود.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: همینطور در مورد اقتصاد اسلامی که بگوئیم اسلام تمام ریزه‌ کاریهای اقتصاد را مطرح می‌کند، اصلاً در زمان حدوث اسلام مسائلی که الان با آن مواجهیم مثل تورم و بورس وجود نداشته است. بله یک قوانین کلی دراسلام هست که باید مورد توجه قرار گیرد مثل اینکه در اقتصاد ربا نباشد، در معاملات دقیق عمل کنید که در آن غَرر و جهالت نباشد، اکل مال به باطل نباشد؛ اما با وجود این همه مسائل اقتصادی جدید نمی‌توان گفت امروز بشر از علم اقتصاد بی‌نیاز است. همه بشر خصوصاً مسلمان‌ها در شرایط کنونی دنیا بیشتر به علم اقتصاد نیاز دارند. باید نظریات دانشمندان علم اقتصاد را که در میدان اجراء چکش کاری شده و بدست ما رسیده، با مبانی ارزشی اسلام واحکام فقهی تطبیق داد و استفاده کرد و مراقب مواردی که برای تسلط بر بشر تنظیم شده هم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.