بایدها و نبایدهای نکو

جام بگیر

آخرین استقلالی که قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرد، تیم فرهاد مجیدی بود که با شایستگی هرچه تمام‌تر به این مهم دست یافت. اما تیم فرهاد فوتبال جذابی را ارائه نمی‌داد و بردهای ناپلئونی و تکیه بر اصل گل نخوردن، این تیم را به قهرمانی رساند. مسلما هواداران استقلال نمی‌توانند از تیمی که بدون شکست قهرمان شد به بدی یاد کنند پس نکونام اگر قصد داشته باشد که متد همیشگی تیم‌های تحت هدایتش را پیاده کند، باید به جام برسد. همه می‌دانند که روش مربی‌گری نکو، وامدار استاد مورد علاقه‌اش یعنی کارلوس کی‌روش است؛ اما او برای موفق شدن باید برخلاف مرد پرتغالی یک عنوان مهم هم به‌دست بیاورد. درواقع طرفداران استقلال درصورتی می‌توانند فوتبال دفاعی را تاب بیاورند که تیمشان قهرمان شود وگرنه از تیم ساپینتو جذاب‌تر در لیگ فصل گذشته وجود نداشت که به جز سوپرکاپ، جام دیگری را فتح نکرد و دست آخر هم از ایران رفت. پس از فتح سه‌گانه فصل اخیر توسط پرسپولیس، استقلالی‌ها هرطور شده است امسال قهرمانی می‌خواهند.

  داد زدن ممنوع

نیمکت تیم‌های نکونام طی سال‌های اخیر پرحاشیه‌ترین کادر مربیان ایران را تشکیل می‌دادند. او و دستیارانش در اکثر بازی‌ها فارغ از اهمیت آن، با رقبا درگیر می‌شدند. هرچند که برخی هواداران کم سن و سال‌تر استقلال با تاثیر از فضای مجازی مخرب هواداری به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی این اقدام نکو را ستایش می‌کنند؛ اما جواد با تجربه سال‌ها حضور در لالیگا باید به نیمکت تیم بزرگ استقلال اعتبار ببخشد و از تنش دوری کند. هرچند که اگر نام‌هایی مثل مهدی هاشمی‌نسب در کادر دستیاران او باشد، چنین توقعی در نطفه خفه می‌شود.

  دربی‌باز باش

برای هواداران استقلال بردن پرسپولیس از هرچیزی واجب‌تر‌ است. البته نکونام در قامت بازیکن به جز تساوی، نتیجه دیگری در دربی تجربه نکرده، اما به‌عنوان سرمربی بارها مقابل پرسپولیس ایستاده و این تیم را شکست هم داده است. باید دید نکونام می‌تواند به طلسم پیروز نشدن استقلال در دربی‌ها که دیگر دارد ۷ساله می‌شود پایان دهد یا خیر؟

  قهر نکن

استقلالی‌ها طی فصول اخیر از عدم ثبات رنج زیادی برده‌اند و برخلاف پرسپولیس که در ۷سال اخیر تنها سه سرمربی را تجربه کرده، نیمکت استقلال رسما محله برو و بیا بوده است. این مورد، پاشنه آشیل آبی‌ها طی سال‌های اخیر بوده و بخشی از آن هم به قهر مربیانی نظیر آندره استراماچونی، فرهاد مجیدی و… در واکنش به شرایط بد تیم بوده است. در سابقه نکونام هم از این قبیل واکنش‌های ناگهانی دیده می‌شود که آخرین آن هم ترک اردوی فولاد خوزستان درست شب بازی حساس با الهلال بود که انتقاد‌های زیادی را هم به همراه داشت. او حتی در زمان بازی هم یک‌بار استقلالی‌ها را شب دربی آچمز کرد و سر از کویت درآورد که آن ‌هم باعث بروز تنش‌های زیادی شد. نکونام‌ باید بداند در استقلال حق قهر کردن ندارد؛ چراکه احتمال دارد پس از این تصمیم، دیگر رنگ‌ نیمکت آبی را نبیند.