تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 10:16
کد خبر : 146593

عربستان؛ جدیدترین واسطه ایران و آمریکا

عربستان؛ جدیدترین واسطه ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل: لازم است که در یک دیپلماسی محرمانه با عربستان ضمن مطرح‌ سازی نقاط مشترک در مواردی چون نفوذ در برخی کشورهای عربی و مواردی از این قبیل در یک اقدام موازی نسبت به شدت حمایت از غزه و نیز دامنه حضور در منطقه، مذاکره شود.در صورت ایجاد چنین گفت ‌و گو و میانجیگری و از سرگیری مذاکرات، ایران به یک پیروزی دیگر در عرصه دیپلماتیک دست خواهد یافت.

عربستان؛ جدیدترین واسطه ایران و آمریکا

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: رسانه ها از محتوای تازه ‌ترین پیام آمریکا به ایران خبر دادند. در این پیام که از طریق منابع واسطه ای و چند روز پیش به دست تهران رسیده است، شاهد عقب‌نشینی آشکار در برخی حوزه ‌ها هستیم.

عبدالقادر فایز، خبرنگار الجزیره در این رابطه نوشت، آیا پیام آمریکا که منابع غیررسمی می‌ گویند چند روز پیش و با واسطه به ایران رسیده، برای مهار تهران و حفظ موضع فعلی ایران برای عدم ‌گسترش دایره جنگ، کافی است؟ منابع غیر‌رسمی گفته‌اند که محتوای این پیام چارچوبی چندگانه دارد و همزمان شامل عقب ‌نشینی، تشویق، بازدارندگی و هشدار است.

بر همین اساس گمانه زنی ها حاکی از این است که  اطلاعاتی مربوط به روند جنگ اسرائیل علیه غزه و آینده این جنگ و اعلام اینکه واشنگتن معتقد است، نتانیاهو تنها کسی است که می‌ خواهد دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد، در این پیغام بوده است.

همچنین عنوان شده که واشنگتن چندان به نتانیاهو تکیه ندارد و او را بخشی از راه ‌حل سیاسی این مناقشه نمی ‌داند.

از سوی دیگر دولت واشنگتن برای پذیرش بقای حماس، و حفظ برخی از قابلیت‌ های این گروه در غزه به عنوان بخشی از هر راه ‌حل سیاسی پس از پایان جنگ، آمادگی دارد.

همچنین گفته می شود در این پیغام به صراحت گفته شده که بیان خطرات و نتایج محتمل حوادث دریای سرخ و باب المندب به واسطه سیاست ‌هایی که انصارالله یمن اتخاذ کرده، مورد اشاره قرار گرفته است.

همچنین شائبه دیگری ایجاد شده مبنی بر این که بعد از حمله اخیر کرمان، برخی از افراد در ایران علنا نظریه‌هایی مطرح کرده ‌اند مبنی بر اینکه یکی از راه‌های اجتناب از جنگ، ورود به آن است اما ارزیابی شخصی روزنامه الجزیره این بوده است که ایران به صورت مستقیم وارد جنگ نمی‌ شود و به اقدامات خود تحت همان حدود استراتژیک معین ادامه می ‌دهد.

تحلیلگران بر این باورند که حتی اگر تهران به مناسب بودن اقدامی به عنوان یک عامل بازدارنده علیه اسرائیل فکر کند، اقدامی در همین محدوده خواهد بود.

اینکه ایران چگونه خواهد توانست این کار را انجام دهد و این دو بازدارندگی در برابر اسرائیل و فراتر نرفتن اقداماتش از سقف استراتژیکی تعیین شده را با هم جمع کند، مشخص نیست. این کار دشوار و پیچیده ‌ای است و شامل محاسبات داخلی، منطقه ‌ای و بین ‌المللی زیادی است.

نکته قابل تامل این بود که شنیده ها حاکی از این است که پیام رسانی دیپلمات های سعودی میان ایران و آمریکا در بحبوحه بالا گرفتن جنگ غزه شکل گرفته است.

اتفاقی که در دهه های اخیرکم سابقه بوده و در این عرصه بیشتر قطر و عمان فعال بوده اند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به منطقه خاورمیانه پس از بازدید از قطر، امارات عربی متحده و عربستان سعودی، دوشنبه شب وارد اسرائیل شد.

بلینکن که هدف از سفر وی تلاش برای کاستن از احتمال گسترش تنش ‌جاری در غزه به دیگر نقاط منطقه، به خصوص جلوگیری از شعله ‌ور شدن آتش جنگ در مرز‌های لبنان و نیز تاکید بر محافظت از غیرنظامیان فلسطینی عنوان شده، به نظر می رسد که در روز سه‌شنبه گفت و گوهای طولانی با مقامات اسرائیلی داشته است.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در همین راستا علاوه بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، با وزرای دفاع و امور خارجه و نیز اعضای کابینه جنگ این کشور دیدار و گفت و گو کند.

گفت و گوی جداگانه با بنی‌ گانتس، چهره اپوزیسیون و یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل نیز از دیگر برنامه‌های سفر آنتونی‌ بلینکن به اسرائیل اعلام شده است.

علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: عربستان به این نتیجه رسیده است که به جای باج دادن بیشتر به آمریکا باید سطح مشکلات خود را با ایران کاهش دهد.

شروع چنین میانجیگری در همان آغاز نشان دادن تمایل ایران و آمریکا برای تنش زدایی است و این دستیابی به هدفی مثبت برای ایران است.

هر چند لازم است که ایران نیز در این مورد از انعطاف‌های لازم بهره گیرد؛ چرا که حجم مشکلات بین دو کشور بسیار زیاد است و به آرامش، انعطاف و دیپلماسی فعال از دو طرف نیاز دارد که این در مرحله اول مستلزم پایان یافتن مناقشات دو طرف در باره موضوع منطقه است.

وی افزود: لازم است که در یک دیپلماسی محرمانه با عربستان ضمن مطرح‌ سازی نقاط مشترک در مواردی چون نفوذ در برخی کشورهای عربی و مواردی از این قبیل در یک اقدام موازی نسبت به شدت حمایت از غزه و نیز دامنه حضور در منطقه، مذاکره شود.

در صورت ایجاد چنین گفت ‌و گو و میانجیگری و از سرگیری مذاکرات، ایران به یک پیروزی دیگر در عرصه دیپلماتیک دست خواهد یافت.

این مساله حتی می‌تواند به حفظ موقعیت ایران و پایان یافتن فشارهای کشورهای خارجی در این باره بینجامد. در نهایت این مساله موجب کاستن موج فشار از روی ایران و بازگشت آن به سوی مذاکره با آمریکا خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.