تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 - 0:57
کد خبر : 146267

طالبان چه ارتباطی با حمله تروریستی کرمان دارد؟

طالبان چه ارتباطی با حمله تروریستی کرمان دارد؟

آرمان شرق- گروه بین الملل:نوشته های روزنامه جمهوری اسلامی در کنار توئیت احمد مسعود و گفته های رئیس سابق امنیت ملی افغانستان این شائبه را ایجاد کرده است که شاید بار دیگر گروه طالبان که سابقه ای طولانی در دشمنی با ملت ایران دارد، پشت پرده این حمله تروریستی باشد.شائبه ای که می تواند یکی از سناریوهای احتمالی باشد و باید مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.

طالبان چه ارتباطی با حمله تروریستی کرمان دارد؟

«آرمان امروز» بررسی کرد؛

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان روز پنجشنبه اعلام کرد که در بین کشته شدگان کرمان ۱۲ تن شامل هفت زن از اتباع افغانستان هستند.

وزارت امور خارجه طالبان در بیانیه کوتاهی از تروریستی خواندن این حمله پرهیز اما با این حال آن را نقد کرد. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان روز چهار‌شنبه در صفحه ایکس خود نوشت که این گروه مراتب عمیق همدردی و تسلیت خویش را با دولت و مردم ایران و به ویژه با خانواده‌های قربانیان این رویدادها، ابراز می ‌دارد.

یکی از تهدیدهایی که گروه طالبان از زمان بازگشت به قدرت در کابل با آن رو به رو هستند شاخه موسوم به خراسانِ گروه داعش است که بارها به بمب ‌گذاری و حملات انتحاری در کابل و دیگر شهرهای افغانستان، بویژه علیه اقلیت شیعه ساکن در این کشور دست زده است.

این دسته از مخالفان امارت اسلامی به جای مقابله با طالبان، اغلب بر اهداف ضعیف‌ متمرکز شده‌ و عمدتا در جریان عملیاتی مساجد شیعیان و معابد سیک‌ها را هدف قرار می‌ دهند.

محمدرضا بهرامی، سفیر سابق ایران در کابل معتقد است که عدم استفاده از‌ واژه «تروریستی» در محکومیت حادثه کرمان توسط وزارت‌ خارجه طالبان واجد معانی خاص خود است.

با این وجود گمانه زنی ها حاکی از این است که گروه هایی از درون افغانستان می توانند به این حمله تروریستی ارتباط داشته باشند.

این شائبه زمانی تقویت شد که احمد مسعود پسر «احمد شاه مسعود» قهرمان ملی افغانستان طی پیامی در شبکه‌ اجتماعی ایکس اظهار کرد: متاسفم از این ‌که می‌بینم امروز ملت بزرگ ایران مورد حمله‌ تروریستی دشمنان اسلام قرار گرفته‌ اند.

وی افزود: درد و داغ ناشی از شهادت ده ‌ها تن از شهروندان بی‌ گناه کشور دوست و برادر ایران در پی دو انفجار توسط دشمنان انسانیت را درد خویش دانسته و عرض تسلیت دارم.

احمد مسعود ادامه داد: برای مجروحین از بارگاه خداوند متعال شفای عاجل استدعا دارم و برای خانواده ‌های قربانیان و ملت بزرگ ایران صبر و استقامت آرزو دارم.

وی ادامه داد: پدیده شوم تروریسم از سالها بدین ‌سو دامن‌ گیر منطقه‌ شده و همواره از مردم ما قربانی می‌ گیرد. ما به عنوان مردمی که بیش از نیم‌قرن در آتش تروریسم سوخته‌ ایم و متاسفانه امروز کشور ما تبدیل به لانه‌ امن تروریست‌های منطقه ای و بین‌المللی شده‌ است، درد امروز ملت بزرگ ایران را بیشتر از هر شخص دیگری درک می‌کنیم.

احمد مسعود تاکید کرد: ما در کنار مردم دوست و شریف ایران در مبارزه‌ مشترک برای رسیدن به امنیت و آرامش در برابر ایدئولوژی‌های افراطی و بیگانه از فرهنگ، دین و تمدن مشترک‌ مان می‌ایستیم.

اشاره احمد مسعود به گروه های تروریستی حاضر در افغانستان ذیل پیام تسلیت برای حادثه تروریستی کرمان نقطه جالب توجه این پیام است زیرا او چندی پیش نیز چنین اشاره ای داشت.

از سوی دیگر همین چند هفته پیش بود که رییس سابق امنیت ملی افغانستان در واکنش به حمله جیش ‌العدل به فرماندهی پلیس ایران در شهرستان راسک گفته طالبان با پشتیبانی همین گروه در سال ۱۴۰۰ ولایت نیمروز را تصرف کرده بود.

اظهاراتی که بار دیگر بر همکاری این گروه تروریستی با طالبان تاکید کرد و نشان داد طالبان در پشت پرده ناامنی ها در شرق کشور است.

در همین رابطه؛ روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: جنایت تروریستی راسک را نباید حادثه‌ ای معمولی تلقی کرد. این جنایت، ابعاد مهمی دارد که یکی از آن ها چنگ و دندان نشان دادن یک گروهک تروریستی سابقه‌ دار است. ابعاد دیگری هم وجود دارند که پشت صحنه این بازی گروهکی را شکل داده ‌اند. غفلت از این ابعاد پنهان که به نظر می‌ رسد عمداً مورد غفلت قرار می‌گیرند از اهمیت زیادی برخوردارند. روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: همزمانی وقوع جنایت تروریستی علیه مقر فرماندهی انتظامی شهرستان راسک با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را باید یکی از مولفه‌های اصلی این جنایت دانست. سران رژیم صهیونیستی در دو ماه و نیم گذشته که مشغول نسل‌کشی در غزه بودند بارها جمهوری اسلامی ایران را تهدید کردند.

این روزنامه ادامه داد: اجرایی کردن این تهدید لازم نیست با عملیات مستقیم باشد، انجام این عملیات تروریستی می‌تواند یکی از مصادیق تهدید صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. عناصر وابسته‌ای همچون مولوی محمد فتحی نقشبندی که ارتباطات گسترده‌اش با گروه‌های برانداز کاملاً مشخص و حتی آشکار است، در راسک سابقه خرابکاری دارد و پرونده قطور او نشان می‌ دهد وی در اقدامات جنایتکارانه‌ ای از قبیل آن چه در مقر فرماندهی انتظامی راسک رخ داده نقش دارد. او با تروریست‌های طالبان هم روابط نزدیک دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی تصریح کرد: حضور عناصر گروهک موسوم به جیش‌ العدل در اردوگاه‌ های آموزشی متعلق به طالبان در افغانستان که افراد مطلع افغانستانی از آن خبر می ‌دهند، تردیدی باقی نمی‌ گذارد که این گروهک با فرمان حکومت خودخوانده طالبان عمل می‌ کند.

این نوشته های روزنامه جمهوری اسلامی در کنار توئیت احمد مسعود و گفته های رئیس سابق امنیت ملی افغانستان این شائبه را ایجاد کرده است که شاید بار دیگر گروه طالبان که سابقه ای طولانی در دشمنی با ملت ایران دارد، پشت پرده این حمله تروریستی باشد.

شائبه ای که می تواند یکی از سناریوهای احتمالی باشد و باید مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.