تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 شهریور 1401 - 9:29
کد خبر : 111861

شکست سکوت؛ خیلی زود یا خیلی دیر

شکست سکوت؛ خیلی زود یا خیلی دیر

آرمان شرق-گروه سیاست:اینکه چهره‌هایی بعد از مسئولیت شروع به‌ نگارش خاطره می‌‌کنند، اقدامی است که اگر درست روایت شود،‌ می‌تواند در بالا بردن اطلاعات عمومی مردم اثرگذار باشد. تصمیم روحانی با بازگویی ناگفته‌های دوارن ریاست‌جمهوری می‌تواند به برخی مانع‌تراشی‌ها اشاره کند تا مردم بدانند در  ممکت چه خبر  بوده است.

 

آرمان شرق-گروه سیاست:اینکه چهره‌هایی بعد از مسئولیت شروع به‌ نگارش خاطره می‌‌کنند، اقدامی است که اگر درست روایت شود،‌ می‌تواند در بالا بردن اطلاعات عمومی مردم اثرگذار باشد. تصمیم روحانی با بازگویی ناگفته‌های دوارن ریاست‌جمهوری می‌تواند به برخی مانع‌تراشی‌ها اشاره کند تا مردم بدانند در  ممکت چه خبر  بوده است.

شکست سکوت؛ خیلی زود یا خیلی دیر

ٰروزنامه آرمان امروز نوشت:انتشار خاطرات روزهای دولت‌داری حسن‌روحانی،‌ این روزها بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای‌مجازی داشته است. البته عده‌ای بر این باور هستند که حسن‌روحانی باید بلافاصله بعد از پاستور شروع به انتشار خاطراتش می‌کرد و شکستن سکوت را در این مقطع منطقی نمی‌دانند.
«آرمان‌امروز» در گفت‌وگو با صادق زیباکلام، محمدجواد حق‌شناس و مصطفی‌درایتی دو تن از چهره‌های اصلاح‌طلب به بررسی انتشار خاطرات رئیس‌‌جمهوری سابق پرداخته است:
خاطرات روحانی باعث ‌قضاوت درست می‌شود
محمدحق‌شناس،‌ در گفت‌وگو با آرمان‌امروز با اشاره به انتشار خاطرات حسن‌روحانی اظهار داشت : اینکه چهره‌های موثر بعد از ترک مسئولیت اقدام به انتشار خاطره‌های‌شان می‌کنند، به‌قائده حرکتی خوب و تاثیرگذار است. چرا که این کار می‌تواند آگاهی جامعه را نسبت به تحولات بالا ببرد. مخصوصا چهره‌ای چون حسن‌روحانی که سابقه ریاست‌‌کمسیون امنیت‌ملی و نایب‌رئیسی مجلس و همچنین رئیس‌شورای عالی امنیت ملی و البته دو دوره ریاست‌جمهوری را دارد،‌ می‌تواند بسیاری از شبهه‌‌ها را پاسخ بدهد.
فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب در ادامه اظهاراتش گفت: اگر امثال روحانی تاریخ را بازگو نکنند و به‌مردم اطلاع ندهند که در دوره مسئولیت‌شان چه اتفاق‌‌هایی افتاده است، باعث می‌شود سفارشی‌نویسان تاریخ را با کلی تحریف و دروغ بنویسند و افکار عمومی را از واقعیت منحرف کند. با این توضیح که انحراف افکار عمومی از واقعیت موجب قضاوت‌های غیرصحیح شده و در نتیجه، هرج و مرج رواج خواهد یافت.
عضو حزب‌ اعتمادملی در پاسخ به این پرسش که «روحانی چرا با تاخیری یک‌ساله خاطراتش را بازگو می‌کند» گفت: حسن‌روحانی سیاست‌مداری است که به مختصات سیاست ‌آشنایی زیادی دارد. اگر بلافاصله بعد از پایان‌ دولت دوازدهم و آغاز به‌کار دولت رئیسی شروع به بازگوی مسایل پنهان دولتش می‌کرد،‌ امکان داشت،‌ جریان پروپاگاندایی که حمایت از دولت سیزدهم را در هر شرایطی در دستور کار داشتند، ایشان را متهم به تلاش برای تخریب دولت مستقر متهم کنند.
محمدجواد حق‌شناس در پایان گفت: اکنون که یک‌سال از خروج روحانی از پاستور و عمر دولت رئیسی می‌‌گذرد،‌ مردم فهمیدند شعارهای زمان انتخابات وعده‌های پوشالی بود و همچنین وقتی تورم حتی مرز ۲۰۰ درصد را هم گذشته است، جامعه با شنیدن آنچه قبلا اتفاق افتاده است، می‌تواند قضاوتی عادلانه‌تر نسبت به هشت سال پاستورنشینی حسن روحانی داشته باشند.
دولت رئیسی، روحانی را در جامعه تبرئه کرد
مصطفی‌درایتی،‌ در گفت‌وگو با آرمان‌امروز درباره انتشار خاطرات حسن‌روحانی می‌گوید: اینکه چهره‌هایی بعد از مسئولیت شروع به‌ نگارش خاطره می‌‌کنند، اقدامی است که اگر درست روایت شود،‌ می‌تواند در بالا بردن اطلاعات عمومی مردم اثرگذار باشد. تصمیم روحانی با بازگویی ناگفته‌های دوارن ریاست‌جمهوری می‌تواند به برخی مانع‌تراشی‌ها اشاره کند تا مردم بدانند در  ممکت چه خبر  بوده است.
این چهره اصلاح‌طلب در ادامه گفت: مردم ایران که نگاه‌هایی مختلف و متناقض به جریان‌های سیاسی دارند. اکنون که یک‌‌سال از دولت روحانی گذشته است، با انتشار این خاطره‌ها می‌توانند قضاوتی صحیح و عادلانه و به‌دور از علقه‌های سیاسی داشته باشند.
او افزود: حسن‌روحانی یکی از باسابقه‌ترین رجل سیاسی نظام به‌حساب می‌آید و به‌همین دلیل خاطراتش را می‌توان سند دانست. اما ای‌کاش ایشان بلافاصله بعد از پایان دولتش اقدام به نوشتن خاطرات می‌کرد تا مردم زودتر با چند و چون شرایط کشور آگاه شوند.
مصطفی‌درایتی در پایان گفت: اتفاقی که از نظر من خوب است‌،‌ این است که افتضاحاتی که رئیسی و همکارانش در این یک‌سال به‌بار آورده‌اند، باعث شد مردم بدانند،‌ اگر روحانی نتوانست موفقیت ۴ سال اولش را تکرار کند،‌ دلیلش عوامل بیرونی بود. به‌همین دلیل انتشار خاطره در این روزها تاثیرگذار می‌دانم.
برای شکستن سکوت کمی دیر است!
در حالی که به تازگی روحانی از خاطرات دوران ریاست جمهوری خود افشاگری کرده است، واکنش استاد علوم سیاسی دانشگاه هم به این مسئله به نوع خود جالب است. صادق زیباکلام در انتخابات سال ۹۶ حامی روحانی بود. صادق زیباکلام پیرامون اینکه حسن روحانی بالاخره سکوت خود را شکست، گفت: من نه حذف ارز ترجیحی کار دارم و نه ادامه یارانه، برای من موضوع دردآور تری وجود دارد و آن هم شکست این سکوت پس از این مدت طولانی است.
وی افزود: روحانی نزدیک به پنج سال سکوت کرد، در دولت دوم تدبیر و امید فقط از او سکوت دیدیم و حالا هم در یکسال اول دولت رئیسی باز هم شاهد این موضوع از سوی حسن روحانی بودیم.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: برایم به شدت تاسف آور است که حسن روحانی جرات، جسارت و شهامت پرده برداری از واقعیات را هیچ گاه پیدا نکرد.
زیباکلام در پایان گفت: باید به روحانی بگوییم دیر است، برای اینکه سکوت خود را بشکنی بعد از ۵ سال بسیار دیر است.
The One for Men Dolce & Gabbana

The One for Men Dolce & Gabbana

یه دورهمی تابستونی تو ویلاباغ های کردان | رزرو در جاجیگا

یه دورهمی تابستونی تو ویلاباغ های کردان | رزرو در جاجیگا

چه جوری همسرم رو جذب کنم؟؟ از مشاور کمک بگیر

چه جوری همسرم رو جذب کنم؟؟ از مشاور کمک بگیر

هانگیری، معاون اول روحانی، رئیس جمهور دولت دوازدهم در گفت و گویی به اختلاس ها و فسادهای اقتصادی و تجاری عظیمی اشاره کرده که در نوع خود قابل تامل بوده و بازتاب و واکنش هایش سیاری را به همراه داشته است. با این وجود این سخنان به همان نسبت، باعث طرح انتقادهای وسیعی نیز ازسوی اقشار مختلف جامعه شده است. انتقادهایی که اساس آن با طرح این سوال اساسی برای تمامی دولت ها و مدیران ارشد آغاز می شود: آقایان، اگر از وجود چنین اختلاس ها و فسادهای مالی آگاه بوده اید، چرا تاکنون سکوت کرده اید؟!
اختلاس چیزی جدای از کلاه برداری است و در طی آن شخص یا اشخاص که عموما کارکنان دولت یا وابستگان آن­ها هستند در یک تصمیم برنامه ریزی شده، در خفا اقدام به حقه بازی و برداشتن اموال دولتی یا غیردولتی می کنند.
اظهارات بحث برانگیز
جهانگیری در بخشی از سخنانش گفته است :در دولت دهم، قرار بود طی دو مرحله ۳۵۰ میلیون دلار از مرز آذربایجان به‌صورت پالت اسکناس به کشور بیاورند. بعد در تهران ۳۱ میلیون دلار نیامد و سرنوشتش معلوم نشد. اسکناس‌ها را برداشته بودند و کسی هم مسئولیتش را قبول نکرد.
وی همچنین با ذکر اینکه این‌ها را مردم باید بدانند گفته است: بعد از برجام ذخایر اسکناس کاغذی دلار در کشور به بالاترین سطح رسید. وقتی تحریم شروع شد، این اسکناس‌ها را برای وقتی ذخیره کردیم که همه مرزها را به روی ما ببندند که با اسکناس و نقدی خرید کنیم.
معاون اول روحانی با تاکیدبراینکه حضور مجلس یازدهم به‌غیراز شوک برای اقتصاد هیچ‌چیز نداشته است آورده است: در مورد ارز فشار آوردند. برای بورس جلسه می‌گذاشتند و وزرا را هم دعوت می‌کردند. بعد چند روز وضعیت بورس صعودی شد و این‌ها خوشحال شدند و گفتند که حاصل جلساتشان بوده ولی بازهم که بورس نزولی شد، خیلی بی‌سروصدا جلساتشان را جمع کردند. متأسفانه این مجلس حتی درک درستی نکرد که همه این فشارها و رفتارها در دورانی انجام می‌دهد که جنگ اقتصادی ادامه دارد و دولت به معنای واقعی تنهای تنهاست.
وی به جلسات خصوصی خودش با رهبری هم اشاره می‌کند: ماه رمضان، بعد از برپایی نماز خدمت ایشان موضوعات را عرض کردم. ایشان گفتند، اشکال شما این است که چرا دیر تصمیم‌گیری می‌کنید. مدتی بعد در مورد برخی کارهای مجلس نامه‌ای خدمت ایشان نوشتم و گفتم کارهای آن‌ها ممکن است اوضاع را بهم بریزد. شاید درزمانی کمتر از ۲ ساعت پاسخ دادند و نوشتند مطالب مهمی است و باید توجه شود. بعداز این مجلس قانون بودجه را تصویب کرد.
این مدیر ارشد دولت یازدهم و دوازدهم با طرح این موضوع که حاصل تحریم، فساد است گفت: حجم تجارت ایران ۷۰ میلیارد دلار است. ۲۰ درصد این رقم در جیب کسانی می‌رود که در داخل کشور دنبال تحریم هستند. همین‌ها گروهی را در امارات بسیج می‌کنند که به ایران سرویس بدهند و درازای آن چندین برابر معمول مطالبه مالی کنند. گروه سومی در چین شرکت تأسیس می‌کنند و فقط قصدشان این است که مشتری ایرانی داشته باشند که در دوران تحریم، آن‌ها را سرکیسه کنند. مشخص است که کانال‌های ارتباطی آن‌ها کجاست؟ پشتوانه آن‌ها قدرت سیاسی در داخل ایران است. این‌ها با تحریم کاسبی می‌کنند. کاری هم به وضعیت مردم ندارند.»
جهانگیری باز هم نقبی به عملکرد دولت احمدی نژاد کرده و گفته است:هنوز ارزهایی که در دولت احمدی‌نژاد هدر رفت، شناسایی نشده است. در موضوع فساد خیلی‌ها دستگیر شدند که مربوط به دولت ایشان بودند. یک‌بار به آقای رئیسی گفتم، از زمانی که رهبری فرمان مبارزه با فساد را در سال ۸۰ داده‌اند، فساد زیاد یا کم شده است؟ وقتی‌که برخوردها دوگانه باشد، همین می‌شود. حالا هم از دل مبارزه با فساد فقط فساد بیرون می‌آید.
اختلاس های پرفراز و نشیب
تاریخ ایران نیز مانند همه کشورها پراست از انواع اختلاس های رنگارنگ و بزرگی که بسیاری از آنها هیچ وقت به سرانجام نرسیده است.
این اختلاس ها در سالهای اخیر، اما آنچنان رشد نجومی پیدا کرده که صفرهای آن دیگردر یک صفحه نیز نمی گنجد. درحالیکه براساس آمار رسمی کل اختلاس های صورت گرفته در دهه ۹۰ ، ۸۰ هزار میلیارد بوده است، امروز تنها در یک پرونده، صحبت از اختلاس ۹۳ هزار میلیاردی مدیران فولاد مبارکه است و یا در سال گذشته پرونده ای در بانک مرکزی مطرح شد که حکایت از اختلاس ۳۰ هزار میلیون دلاری داشت و یا همین ادعای جهانگیری که در سخنان خود مدعی شده است که ۳۵۰ میلیون دلاردر دولت دهم ، ناپدید شده است. پرونده هایی که بسیاری از انها هیچ گاه به سرانجام نرسیده و یا نتایج آن هرگز مشخص نشده است.
رتبه ایران در جهان
سازمان شفافیت بین‌الملل از سال ۲۰۰۴ به این سو، همه ساله گزارشی درباره فساد مالی در کشورهای مختلف جهان منتشر می‌کند.
رده‌بندی کشورها از منظر فساد مالی بر اساس دادن امتیاز بین یک تا ۱۰۰ به کشورها است. در این بین کشوری که از امتیاز کمتری برخوردار باشد، از منظر مالی فاسدتر از کشورهایی است که امتیازات بیشتری کسب می‌کنند. برهمین مبنا کشوری که کمتر از ۵۰ امتیاز کسب کند، بر اساس ارزیابی سازمان شفافیت بین‌الملل در شمار کشورهای فاسد قرار می‌گیرد.
طبق گزارش سال ۲۰۲۱ این سازمان، ایران در میان ۱۸۰ کشور، از لحاظ گستردگی فساد مالی در جایگاه ۱۵۰ و هم‌ردیف با کشورهای گینه، گواتمالا و تاجیکستان قرار گرفته است.
در میان کشورهای همسایه ایران و منطقه، تنها وضعیت کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، سوریه و یمن بدتر از ایران است.
چرا حالا؟
اما همچنان افکار عمومی به دنبال پاسخی برای سوالات و ابهامات خود است. اینکه اگر مسئولان از وجود چنین اختلاس ها و فسادهای مالی آگاه بوده اید، چرا سکوت می کنند و سالها بعد به یکباره تب افشاگری آنها بالا می زند؟!
و ازآن مهمتر اینکه چرا در دوره مدیریتی خود، اقدامی برای پیگیری قضایی این پرونده ها نکرده اند یا اگر کرده اند، نتیجه آن چه بوده است؟
دکتر مهدی تقوی راد، وکیل پایه یک دادگستری و رئیس کمیته آزمون مدرسه عالی حقوق ، در گفت و گو با آرمان امروز با انتقاد از عملکرد مدیران در مورد افشاگری هایی که می کنند با ذکر اینکه انتشار چنین اخباری ، آنهم بعد از اتمام دوره مدیریتی ، باعث تقویت حس یاس و ایجاد ناامیدی در جامعه می شود و تضعیف اعتماد هموطنان به نظام می شود گفت: در جاییکه رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده اند که در مورد مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و در حالیکه دولت و مجلس اهرمهای فراوانی برای مبارزه با فساد و رصد عملکرد مدیران دارند، جای این سوال وجود دارد که چرا مدیران و وزرا با وجود اطلاع از اختلاس های متعدد در جامعه، روزه سکوت می گیرند و تقیه می کنند؟چرا معلوم نیست که مسیر هزینه کرد سازمان های مالی و اقتصادی و وزارت خانه ها چگونه است و پول هایی که گم می شود ، چه سرنوشتی پیدا می کند؟
وی افزود: چرا وقتی هم که پرونده های کلان اقتصادی در دستگاه قضا بررسی می شود بعضا نتایج آن انگونه که باید و شاید اطلاع رسانی نمی شود؟ چرا اسم این افراد باید به صورت مخفف اعلام شود؟!
این وکیل پایه یک دادگستری با ذکر اینکه مردم ما بیش از آنکه از تحریم ها و گرانی ها و… ناراحت باشند، از بی عدالتی و اختلاس ها و رانت ها گله مند هستند گفت: چنین برخوردهای چند گانه ای از سوی مسئولان باعث می شود تا احساس ناکارآمدی دولت ها و نظام در بین مردم بیشتر تداعی کند که این اصلا به نفع کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست!
تقوی راد در ادامه با تاکید براینکه مسئولانی که از این پرونده ها اطلاع داشته اند باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند گفت: به هر حال مسئولان وظایفی در قبال مردم دارند که یکی از آنها دفاع از حقوق آنهاست. بنابراین وقتیکه مسئولی با وجودیکه از اختلاسی آگاه است، سکوت می کند ، از وظیفه خود تخطی کرده و باید خودش هم جوابگو باشد!
وی تصریح کرد: از سویی مگر می شود مسئولی در جایگاه معاون اولی رئیس جمهورنداند که مثلا ۳۵۰ میلیون دلار گم شده کجا رفته و چه کسانی در آن دخیل بوده اند؟ پس چرا نباید در مورد این پرونده ها و دست اندرکاران آن سکوت کنند یا با ترس و ارز صحبت نمایند؟! اینها مواردی است که همه مسئولان باید به آن توجه داشته باشند و از آن مهمتر اینکه دستگاه های قضایی و نظارتی و امنیتی نیز باید سازوکاری برای آن تدبیر کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.