تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 8:55
کد خبر : 148489

شانس دخیل نبود گل‌های بیشتری از قطر می‌خوردیم

شانس دخیل نبود گل‌های بیشتری از قطر می‌خوردیم

آرمان شرق-گروه ورزش: یکی از ایراداتی که نه فقط من بلکه خیلی‌های دیگر هم اشاره می‌کردند، عملکرد پر اشتباه خط دفاعی ما بود و بعد از یکی، دو بازی سایر کارشناسان هم به آن اشاره کردند اما بعضی از نفرات کادر فنی می‌گفتند این حرف‌ها از روی خصومت و غرض‌ورزی است!

شانس دخیل نبود گل‌های بیشتری از قطر می‌خوردیم

 

اعتماد: تیم ملی فوتبال کشورمان در نیمه نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا به قطر باخت تا حسرت حضور در فینال و قهرمانی در این بازی‌ها از نیم قرن هم عبور کند. شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از پیروزی در برابر ژاپن شانس زیادی داشتند تا با غلبه بر میزبان در یک بازی آسان‌تر در فینال به مصاف اردن بروند و در نهایت به قهرمانی برسند چرا که در تاریخ بارها و بارها در تقابل با قطر و اردن برنده از میدان خارج شده‌ایم‌ اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد تا رویاهای فوتبال دوستان بر باد برود! با ابراهیم‌ قاسمپور یکی از مربیان و کارشناسان قدیمی فوتبال در خصوص علت شکست در مقابل قطر و عدم صعود به فینال بازی‌ها تماس گرفتیم و آنچه را که او گفت ما هم به رشته تحریر در آوردیم و در زیر می‌خوانید.

عملکرد تیم ملی در مقابل قطر چطور بود؟

وقتی تیمی در یک بازی می‌بازد یعنی خوب بازی نکرده است. البته فوتبال بدی بازی نکردند و موقعیت‌های زیادی هم داشتند اما قطر هم موقعیت داشت و هم بهتر از موقعیت‌هایش استفاده کرد. در هر صورت وقتی نتیجه حاصل نشود ایرادات و مشکلات رو می‌شود وقتی نتایج خوب باشد هیچ به مشکلات فکر نمی‌کند و مشکلات پشت موفقیت‌ها پنهان می‌شود؛ فوتبال ما هم همین طور. در مجموع در این تورنمنت خیلی شاداب و خوب نبودیم.

تیم ملی در نیمه بازی مقابل ژاپن خوب کار کرد و به نظر می‌رسید در بازی با قطر هم بیشتر با همان تاکتیک ارسال توپ‌های بلند به دروازه حریف نزدیک شویم. چرا این تاکتیک مقابل قطر جواب نداد؟

مشکل ما این بود که تیم ثبات نداشت و از ابتدای بازی‌ها فراز و نشیب ما زیاد بود. مثلا جلوی هنگ‌کنگ بد بازی کردیم و بعد جلوی امارات یک نیمه خوب بازی کردیم یا مقابل ژاپن هم یک نیمه خیلی خوب بازی کردیم. البته هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و تفکرات خاص خودش را می‌طلبد. در بازی با ژاپن با وجود غیبت طارمی از توپ‌های بلند استفاده می‌کردیم و در برگشت خط هافبک‌ ما توپ‌ها را جمع می‌کرد و توانستیم خط هافبک ژاپن را از کار بیندازیم و آن بازی موفق بودیم. اما اشتباه ما این بود در مقابل قطر هم با همان سبک بازی کردیم و قطری‌ها هم بازی ما با ژاپن را آنالیز کرده بودند و با وجود حضور طارمی، قطری‌ها با مدافعان قدبلند و سرزن اجازه ندادند از توپ‌های بلند استفاده کنیم و برعکس بازی با ژاپن توپ‌های برگشتی هم به خط هافبک قطر می‌رسید. در همان برگشت‌ها هم دو، سه تا ضدحمله خطرناک به ما زدند که می‌توانستند به گل‌های بیشتر هم برسند. در مجموع انتخاب یک تاکتیک برای دو بازی اشتباه بود. نوع بازی و نفرات ژاپن و قطر تفاوت دارد و خط دفاعی قطر کندتر از ژاپنی‌ها است و ما باید در چپ و راست تیم خود از نفرات سرعتی استفاده می‌کردیم. البته گفتم بعد از بازی که نتیجه خوب نداشته باشد این اشتباهات مشخص می‌شود.

با بازیکنان باتجربه در مسابقات حضور پیدا کردیم اما اشتباهات فردی مثل گرفتن کارت قرمز و آفساید پر کردن و دادن پنالتی به حریف خیلی زیاد بود. علت یا دلایل این اشتباهات از جانب بازیکنان باتجربه چه بود؟

یکی از ایراداتی که نه فقط من بلکه خیلی‌های دیگر هم اشاره می‌کردند، عملکرد پر اشتباه خط دفاعی ما بود و بعد از یکی، دو بازی سایر کارشناسان هم به آن اشاره کردند اما بعضی از نفرات کادر فنی می‌گفتند این حرف‌ها از روی خصومت و غرض‌ورزی است! در بازی آخر با قطر دیدید که خط دفاعی ما عقب می‌رفت. وقتی که اکرم عفیف آن گل را زد و فشاری روی او ایجاد نکردند. البته این اشتباهات در فوتبال رخ می‌دهد اما نباید مقابل یک بازیکن باسابقه یک اشتباه را چند بار تکرار کرد. در بازی با قطر هم خط دفاع ما ایراد داشت هم خط حمله. در خط حمله، موقعیت‌ها را خیلی راحت از دست دادیم و در خط دفاع هم به خط حمله آنها موقعیت می‌دادیم. دوستان در مصاحبه تلویزیونی گفتند فاصله خطوط ما خوب بود اما بازی با قطر را ببینید مشخص است فاصله بین خطوط زیاد بود و علت خطرناک بودن ضد حملات قطر هم همین بود. از لژیونرها و بازیکنانی که سال‌هاست در کنار هم بازی می‌کنند، توقع داشتیم کمتر اشتباه کنند. اشتباهاتی مثل کارت گرفتن و خطاهای بی‌مورد که برایمان دردسرساز شد و فشار زیادی به تیم ملی آورد. باز هم می‌گویم فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و قبل از بازی‌ها شاید خیلی‌ها انتظار داشتند کره‌جنوبی، ایران و ژاپن و این قدرت‌های سنتی فینالیست شوند و کسی پیش‌بینی حضور قطر و اردن را در فینال را نمی‌کرد. فوتبال است و قابل پیش‌بینی نیست.

یکی از اعضای کادر فنی با حضور در یک برنامه تلویزیونی زیر بار انتقادات نرفت. اگر آن برنامه را دیدید نظرتان را درباره انتقادگریزی کادر فنی هم بگویید‌.

بله، برنامه را دیدم. شاید خیلی از مردم فوتبال بازی نکرده‌‌ و مربی نبوده‌اند اما از بس که فوتبال را دیده‌اند و دسترسی به اطلاعات زیاد است که خیلی‌ها بهتر از ماها که فوتبال بازی کردیم این رشته را می‌فهمند و تحلیل می‌کنند. اینکه بگویند شانس نداشتیم بله شانس در فوتبال دخیل است و شانس داشتیم که بعد از دریافت گل سوم، دوتای دیگر هم‌ نخوردیم! باید قبول کنیم فوتبال ما از اساس مشکل دارد و از طرفی امسال این شانس را داشتیم با حذف سایر مدعیان قهرمان شویم. باید قبول کنیم ‌تیم ‌ما ایراد داشت. نفرات خوبی هم داشتیم که می‌توانستیم بهتر از آنها استفاده کنیم.

به تاکتیک یک شکل تیم ملی در دو بازی آخر اشاره کردید و همین طور بازیکنانی که می‌شد از آنها بهتر استفاده کنیم. به نظر شما بهتر نبود در مقابل قطر با حضور ترابی و قلی‌زاده و قایدی بیشتر روی زمین بازی می‌کردیم؟

عرض کردم بازی به بازی شرایط متفاوتی دارد و مثلا ممکن است یک بازیکن در بازی با ژاپن خوب بوده اما در بازی با قطر به کار نیاید و در این صورت نفرات را جابه‌جا یا حتی عوض می‌کنند. وقتی مدافعان قطر نسبت به ژاپن کند‌تر بودند می‌توانستند از نفرات خلاق و سرعتی و تکنیکی استفاده کنند. باید تاکتیک‌مان مقابل قطر که بازیکنان سرزن زیادی داشت را عوض می‌کردیم و بیشتر روی زمین بازی می‌کردیم. اینها ایراداتی است که من و خیلی‌ها می‌گوییم اما شاید دوستان قبول نکنند و این از اختیارات کادر فنی بوده و حالا هم باید جوابگو باشند!

درباره ادامه همکاری قلعه‌نویی با تیم ملی چه نظری دارید؟

تاکید دارم باید به ایشان زمان بیشتری داد. حالا پشتوانه‌سازی نشده و تعداد زیادی از چرخه تیم ملی خارج می‌شوند اما زمان مناسبی است تا مربی تیم ملی نفرات جدید را اضافه کند. برای مقدماتی جام جهانی ۸ تیم از آسیا به آن مسابقات صعود می‌کنند و فوتبال ما آنقدر ضعیف نشده که با این شرایط صعود نکنیم پس باید شهامت به خرج بدهند و بسیاری از ترکیب تیم ملی عوض شوند.

نسل فعلی که بسیاری اعتقاد دارند بهترین نسل فوتبال ما است اما محبوبیت چندانی به دست نیاورد. به چه علتی؟

شاید به دلیل اینکه نه شما می‌توانید انتقال بدهید و نه ما خیلی آن را باز کنیم! بله این نسل، نسل محبوبی نیست و این فقط اعتقاد من نیست و خیلی‌ها این نظر را دارند. ببینید مردم فوتبال و فوتبال‌دوستان را دوست دارند حالا به دلایلی ممکن است یک بازیکن محبوب شود یا محبوب نشود و این برمی‌گردد به منش و رفتار آن فرد. جهان پهلوان تختی در کشتی بود اما سایر رشته‌ها از او به عنوان الگو نام می‌برند. این برمی‌گردد به منش و عملکرد یک فرد که می‌تواند الگو باشد به خودش برمی‌گردد.

قطر شایسته قهرمانی بود؟

بازی‌هایش را برد پس شایسته بود با اینکه شرایط میزبانی هم کمی کمکش کرد اما چهار سال قبل هم در امارات قهرمان شدند. مربی قطر به خوبی از داشته‌هایش استفاده کرد با اینکه قطر قوی‌ترین تیم تورنمنت نبود و از ژاپن و عربستان و حتی ما بهتر بازی نمی‌کرد اما مربی این تیم نشان داد که مربی فهیمی است چون از داشته‌هایش به خوبی استفاده کرد. مثلا حسن الهیدوس کاپیتان اصلی قطر بود که چهار سال پیش هم قهرمان شد اما این بازیکن را گاهی از اول بازی می‌داد و دقیقه ۵۰ یا ۶۰ تعویض می‌کرد یا ۲۰ – ۳۰ دقیقه در نیمه دوم بازی می‌داد که نشان از فهم و درایت مربی است. به صرف اینکه قبلا کاپیتان بوده اما الان‌ در شرایطی نبوده که ۹۰ دقیقه بازی کند برای همین می‌گویم بهترین استفاده را از داشته‌هایش کرد.

صحبت پایانی؟

مشکل ورزش ما به خصوص فوتبال بازیکن یا مربی نیست شاید سهمی اینها داشته باشند اما بیشترین مشکل از مدیریت ما است. امیدوارم اگر انتقادی می‌شود که اکثرا فنی است دوستان بپذیرند چون همه برای رسیدن به موفقیت انتقاد می‌کنند و اگر انتقاد نباشد، چیزی درست نمی‌شود. بعید می‌دانم با وجود این مدیریت فوتبال ما سر و سامانی بگیرد اما امیدوارم تغییر و تحولی در راس مدیریت صورت بگیرد تا باز هم شاهد‌ موفقیت‌های فوتبال‌مان باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.