تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 - 18:48
کد خبر : 66514

آمار سخن می‌گوید | پزشکیان گزینه افزایش مشارکت است نه ظریف

آمار سخن می‌گوید | پزشکیان گزینه افزایش مشارکت است نه ظریف

ارمان شرق-به ترتیب جامعه آماری بیشتری تحت هیچ شرایطی به لاریجانی، ظریف، مطهری و پزشکیان رای نمی‌دهند. پس پزشکیان کمترین میزان مخالف را دارد. این نیز یکی از پارامتر‌هایی است که رای خاکستری را می‌تواند به صحنه بکشد. چون میزان مخالف بیشتری دارد.اشناخته بودن پارامتری است که می‌تواند به رای مثبت یا منفی تبدیل شود. این ظرفیت مانند یک شمشیر دو لبه است. این ظرفیت ناشناخته بودن پزشکیان متاثر از فعالیت تبلیغاتی او است. پزشکیان بیش از تمام گزینه‌های اصلاح‌طلب و تقریبا بیش از تمام کاندیداها می‌تواند به ظرفیت رای خود بیافزاید یا از آن بکاهد.

ایسپا، مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در چند روز گذشته نتایج یک نظرسنجی جدید در مورد انتخابات ۱۴۰۰ را منتشر کرده است. در متن زیر قرار است این نمودارها را تا حدی تحلیل کنیم.

الف- با اضافه شدن رای خاکستری رای همه کم می‌شود، رای پزشکیان زیاد

در مورد کاندیداها از دو جامعه آماری نظر سنجی شده است.
۱- آنهایی که حتما رای می‌دهند (۴۳٫۳%) + به احتمال زیاد شرکت می‌کنند (۴٫۷%) = ۴۸% از کل جمعیت
۲- آنهایی که حتما رای می‌دهد (۴۳٫۳%) + به احتمال زیاد شرکت می‌کنند (۴٫۷%) + آنهایی به احتمال کم رای می‌دهند (۵٫۸%) + آنهایی که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند (۲۰٫۸%) = ۷۴٫۶% از کل جمعیت (در واقع جامعه آماری دوم همه‌ی جمعیت به جز تحریمی‌ها هستند.)

طبیعی است که جامعه آماری دوم بزرگتر از جامعه آماری اول است. نکته جالب توجه در این نظر سنجی این است که در جامعه آماری بزرگتر رای تمام گزینه‌ها به جز «پزشکیان» کاهش پیدا می‌کند.

برای نمونه رای رئیسی در میان «آنهایی که حتما یا به احتمال زیاد رای می‌دهند» ۴۳٫۷% است. ولی با اضافه شدن افرادی که «هنوز تصمیم نگرفته‌اند» و یا آنهایی که «ممکن است رای بدهند» به افت محسوسی کرده و به ۳۶٫۶% می‌رسد. برای ظریف هم در جامعه آماری کوچک‌تر میزان رای ۱۴٫۵% است که در جامعه آماری بزرگتر به ۱۲٫۵% کاهش پیدا می‌کند.

وقتی جامعه آماری بزرگتر می‌شود و اصطلاحا «رای» خاکستری وارد میدان می‌شود تمام کاندیداهای مطرح از اصلاح‌طلب و اصولگرا درصد رایشان کم می‌شود به جز «مسعود پزشکیان»
پزشکیان در جامعه آماری کوچک‌تر ۲٫۲ % رای دارد ولی در جامعه آماری بزرگتر ۲٫۴% رای دارد.
ب- گزینه‌های دیگر اصلاح طلبان مخالفان زیادی دارند

از میان ۱۲ کاندیدایی که در نظرسنجی ایسپا حضور دارند، ۵ گزینه ممکن است در لیست اصلاح‌طلبان باشند. «سید حسن خمینی» از کاندیداتوری انصراف داده است. از میان رای دهندگان+ آنهایی که ممکن است رای بدهند:
۱- ۴۲٫۵% اصلا به لاریجانی رای نمی‌دهند.
۲- ۳۶٫۶% اصلا به ظریف رای نمی‌دهند.
۳- ۲۷٫۵% اصلا به مطهری رای نمی‌دهند.
۴- ۱۹٫۵% اصلا به پزشکیان رای نمی‌دهند.

به ترتیب جامعه آماری بیشتری تحت هیچ شرایطی به لاریجانی، ظریف، مطهری و پزشکیان رای نمی‌دهند. پس پزشکیان کمترین میزان مخالف را دارد. این نیز یکی از پارامتر‌هایی است که رای خاکستری را می‌تواند به صحنه بکشد. چون میزان مخالف بیشتری دارد.
ج- ظرفیت ناشناخته بودن

در میان ۱۲ کاندیدای نظرسنجی شده فقط دهقان از پزشکیان ناشناخته‌تر است. از میان رای دهندگان+ آنهایی که ممکن است رای بدهند؛ ۶۰٫۵% دهقان را نمی‌شناسند و ۶۰٫۴% پزشکیان را نمی‌شناسند.

اگر در جامعه آماری بالا شرایط کاندیداهای اصلاح‌طلب را بررسی کنیم نتیجه اینگونه می‌شود:
۱-پزشکیان را ۶۰٫۴% نمی‌شناسند.
۲- مطهری را ۳۸٫۹% نمی‌شناسند.
۳- لاریجانی را ۱۴٫۵% نمی‌شناسند.
۴- ظریف را ۱۱٫۵% نمی‌شناسند.

ناشناخته بودن پارامتری است که می‌تواند به رای مثبت یا منفی تبدیل شود. این ظرفیت مانند یک شمشیر دو لبه است. این ظرفیت ناشناخته بودن پزشکیان متاثر از فعالیت تبلیغاتی او است. پزشکیان بیش از تمام گزینه‌های اصلاح‌طلب و تقریبا بیش از تمام کاندیداها می‌تواند به ظرفیت رای خود بیافزاید یا از آن بکاهد.
د- ظرفیت شهرستان‌ها

۳۴٫۱ درصد ساکنان مراکز استانها، ۴۱٫۲ درصد ساکنان سایر شهرها و ۶۰٫۲ درصد ساکنان روستاها گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد. بنابراین با فاصله گرفتن از مرکز میزان رای‌دهندگان بیشتر می‌شود.

از میان ۱۲ کاندیدای مطرح شده در نظرسنجی ایسپا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده‌ی مشهد است. لاریجانی در قم ساکن است و پزشکیان نیز ساکن تبریز است.
ه- چند آمار دیگر

۱- ۴۱٫۹ درصد پاسخگویان گفته‌اند اصلا اخبار انتخابات را دنبال نمی‌کنند، ۲۶٫۱ درصد کمی و ۲۰٫۹ درصد تاحدی پیگیر اخبار تحولات انتخاباتی هستند. افرادی که در حد زیاد اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کنند ۱۱٫۱درصد پاسخگویان را تشکیل می‌دهند.

۲- ۴۶٫۶ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که مذاکرات کشور را بهتر می‌کند.

۳- ۳۲٫۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند با تغییر دولت در انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت کشور بهتر می‌شود. در مقابل ۱۱٫۷ درصد بیان کرده‌اند با تغییر دولت در انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت کشور بدتر می‌شود. همچنین ۳۳٫۲ درصد معتقد بوده‌اند با تغییر دولت در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه، وضعیت کشور فرقی نخواهد کرد.

۴- از افرادی که تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند پرسیده شده است «در چه صورتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنید؟» که ۴۴٫۹ درصد آنها گفته‌اند بستگی دارد چه کسانی کاندیدا شوند. ۳۶٫۸ درصد گفته‌اند اگر شرایط اقتصادی بهتر شود. ۵٫۱درصد اظهار کرده‌اند تحت هیچ شرایطی شرکت نمی‌کنند. ۲٫۴درصد گفتند اگر بدانم با شرکت نکردنم در انتخابات وضع بدتر می‌شود، در انتخابات شرکت خواهم کرد. ۴٫۱ درصد به سایر موارد اشاره کرده‌اند و ۶٫۷ درصد نیز به این سوال پاسخی نداده‌اند.

منبع :امیرحسین ناظری کنزق، انصاف نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.