تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 12:45
کد خبر : 138380

سویه جدید کرونا؛ ویروس خطرناک پیرولا در راه است

سویه جدید کرونا؛ ویروس خطرناک پیرولا در راه است

آرمان شرق-گروه جامعه:بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت سویه پیرولا در ایران اظهار کرده که هنوز این سویه در کشور شناسایی نشده با این حال ورود پیرولا به ایران محتمل است. 

سویه جدید کرونا؛ ویروس خطرناک پیرولا در راه است

ویروس خطرناک پیرولا در راه است + علائم

به گزارش ۹ صبح؛ پس از سویه جدید اومیکرون، این روزها نام سویه جدید دیگری به نام پیرولا شنیده می‌شود، این سویه تاکنون در هشت کشور شناسایی شده که با نزدیک شدن به فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا باید علائم این سویه و تفاوت آن با ویروس آنفلوآنزا را بدانیم.

روزهای گذشته شاهد شیوع سویه جدید ویروس کرونا به نام اریس (Eris) بودیم که در این رابطه نیز سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز هشدار داده بود که کشورها اقدامات پیشگیرانه در مورد ویروس کووید-۱۹ را لغو نکنند.

سازمان بهداشت جهانی EG.5 یا همان ویروس اریس را به عنوان زیرسویه تحت نظارت دسته بندی کرده اما خطر سلامتی آن را کم ارزیابی می‌کند.

ویروس اریس در ۵۱ کشور شناسایی شد که بیشترین میزان ابتلا در چین بود، برخی دانشمندان همانند سویه‌های دیگر کرونا استفاده از ماسک را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه کردند.

علائم سویه اریس مشابه بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ذات‌الریه شامل تب، خستگی، سرفه، آبریزش بینی، سردرد و درد عضلانی بود.

هنوز چند روزی از شیوع نسبی سویه اریس نگذشته که نوع دیگری از ویروس کرونا با نام BA.2.86 و نام مستعار “Pirola” (پیرولا) شناسایی شد.

این سویه جهش‌های بسیاری داشته و همانند تغییر سویه‌ از دلتا به اومیکرون عمل کرده که منجر شده پیرولا در فهرست نظارت سازمان جهانی بهداشت قرار بگیرد.

اکنون اپیدمیولوژیست‌ها از گسترش سریع سویه پیرولا نسبت به پاسخ‌های ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت قبلی نگرانی دارند که عوارضی را در بین افراد آسیب‌پذیر می‌تواند ایجاد کند.

احتمال اجرای مجدد قرنطینه توسط دولت ها بسیار کم است که در بدترین سناریو، رویکرد پیرولا احتمالاً شبیه رویکرد اومیکرون خواهد بود.

با وجود اینکه اطلاعات محدودی از سویه پیرولا در دسترس است اما حداقل در هشت کشور مختلف، یعنی ایالات متحده، انگلیس، کانادا، سوئد، دانمارک، پرتغال، آفریقای جنوبی و اسرائیل شیوع پیدا کرده و اسرائیل تنها کشوری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است که سویه پیرولا در آنجا شناسایی شده است.

در ترکیه نیز با وجود اینکه هیچ مورد تایید شده پیرولا وجود ندارد اما از همه افراد دارای علائم مشابه کووید خواسته شده تا آزمایش PCR انجام دهند.

در مقابل یکی از نمایندگان پارلمان کویت در واکنش به شیوع سویه پیرولا، خواستار تعطیلی دفتر سازمان بهداشت جهانی در این کشور شده است.

برای پیشگیری از ابتلا به پیرولا چه کنیم؟

در ابتدا توصیه شده که واکسن‌های مربوط به کرونا را فراموش نکنید، تست کرونا دهید، از ماسک استفاده کنید و دست‌های خود را مرتب بشویید.

آژانس بهداشتی ایالات متحده توصیه می‌کند که سالانه واکسن‌های کووید و واکسن‌های تقویت‌کننده کووید را همراه با ایمن‌سازی آنفولانزا به‌روز نگه دارید

انتظار می‌رود واکسن به روز شده در کاهش بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان در سویه پیرولا موثر باشد، با این حال دانشمندان به‌روزرسانی واکسن‌ها و واکسن‌های تقویت‌کننده کووید-۱۹ را به عنوان اقدامی سالانه برای همراهی با ایمن‌سازی آنفولانزا توصیه می‌کنند.

کشور انگلیس هم پس از شناسایی سویه پیرولا، برنامه‌های واکسیناسیون پاییزی آنفولانزا و کووید-۱۹ را از ۲۰ شهریور به عنوان یک اقدام پیشگیرانه آغاز خواهد کرد.

کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که اگر هنوز هیچ یک یا همه واکسن‌های کووید-۱۹ خود را نخورده‌اید، باید فوراً این کار را انجام دهید تا احتمال ابتلا، انتشار و مواجهه با بیماری شدید پیرولا و همه انواع این ویروس را کاهش دهید.

علائم سویه پیرولا

علائم نوع جدید شامل آبریزش بینی، گرفتگی بینی، درد عضلانی، سردرد، خستگی، عطسه، سرفه بدون خلط و همراه با خلط، صدای گرفته و گلودرد و تغییر حس بویایی است.

تصور می‌شود که این علائم بین بزرگسالان و کودکان مشابه باشند.

تفاوت بین علائم آنفلوآنزا و پیرولا چیست؟

علائم سویه پیرولا و آنفلوآنزا بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار است، در حالی که آنفلوآنزا اغلب به خودی خود بهبود می‌یابد، برخی از افراد ممکن است به شدت بیمار شوند، به همین دلیل است که در صورت توصیه، محافظت از خود با واکسن سرویس سلامت ملی مهم است.

علائم آن به طور مشابه در کودکان نیز ظاهر می‌شود، اگرچه ممکن است گوش درد نیز داشته باشند و با فعالیت بدنی کمتری همراه شود.

اگر آنفلوآنزا دارید، استراحت کنید و بخوابید، گرم بمانید، دوزهای توصیه شده ایبوپروفن مصرف کنید و مایعات فراوان بنوشید.

برای هر دو مورد سعی کنید در خانه بمانید و اگر دمای بدنتان بالاست یا به اندازه کافی برای انجام فعالیت‌های عادی خود احساس خوبی ندارید، از تماس با افراد دیگر خودداری کنید.

وضعیت «پیرولا» در ایران

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت سویه پیرولا در ایران اظهار کرده که هنوز این سویه در کشور شناسایی نشده با این حال ورود پیرولا به ایران محتمل است.

براساس اظهارات عشرتی به ایسنا، نگرانی فعلی از افزایش سرعت انتشار زیرسویه‌های اخیر کرونا در کشورها شناسایی شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرده که گروه‌های در معرض خطری که از تزریق دوز دوم واکسن آنها یک سال گذشته است باید نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.