استقلال قهرمان می‌شود یا پرسپولیس؟
دنیای اقتصاد : بعد از برتری سه گله پرسپولیس برابر نفت آبادان در هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر، استقلال هم موفق شد همین تعداد گل را به شمس‌آذر بزند و دوباره به صدر برگردد؛ هرچند دو گلی که آبی‌ها در دقایق پایانی خوردند، هم تفاضل‌شان را کاهش داد و هم بیم و هراس زیادی را به اردوی آنها آورد. حالا و در فاصله شش هفته به پایان فصل، استقلال با ۵۳ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۲۰ در صدر جدول قرار دارد و پرسپولیس با یک امتیاز کمتر و تفاضل گل مشابه این تیم را تعقیب می‌کند. طبیعتا سوال روز فوتبال ایران این است که کدام‌یک از آنها آخر فصل قهرمان خواهد شد؟

بی‌گمان وقوع هر اتفاقی در فوتبال ممکن است و شاید سرخابی‌ها جایی امتیاز از دست بدهند که احدی فکرش را هم نمی‌کرد. با این حال حداقل روی کاغذ می‌توان معادلات مختلف را کنار هم قرار داد و به تصویری ضمنی از هفته‌های پایانی دست یافت.

برنامه مسابقات باقی‌مانده

استقلال در شش هفته پیش‌رو به ترتیب به مصاف این رقبا خواهد رفت:  تراکتور(بیرون)، ذوب‌آهن(خانه)، فولاد(خانه)، نساجی(بیرون)، گل‌گهر(خانه) و پیکان(بیرون). پرسپولیس هم در این بازه زمانی به ترتیب با این حریفان ملاقات خواهد کرد:  سپاهان(خانه)، نساجی(بیرون)، هوادار(بیرون)، استقلال خوزستان(خانه)، شمس‌آذر(بیرون) و مس رفسنجان(خانه). همچنان که می‌بینید وزن رقبای دو تیم تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارد. هر کدام از آنها سه بازی خانگی و سه بازی بیرون از خانه دارند و تنها رقیب مشترک‌شان هم نساجی است؛ تیم سختکوشی که برای بقا می‌جنگد، این هفته در مازندران تراکتور را برد و همان‌جا انتظار سرخابی‌ها را می‌کشد.

روز سرنوشت نزدیک است؟

اگر قرار باشد به حساب و کتاب‌های کاغذی نگاه کنیم، مهم‌ترین روز کورس قهرمانی همین هفته بیست‌وپنجم و مسابقاتی است که چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌شود. در این روز ابتدا استقلال در تبریز ‌میهمان تراکتور خواهد بود و ساعتی بعد پرسپولیس از سپاهان میزبانی می‌کند. روشن است که این دو بازی تا چه اندازه برای سرخابی‌ها دشوار است و چگونه می‌تواند تاثیری سرنوشت‌ساز بر معادلات قهرمانی بگذارد. هیچ‌یک از دو تیم تراکتور و سپاهان این روزها وضع خوبی ندارند، اما اوضاع تراکتور بدتر است و به تازگی تن به تغییر کادرفنی هم داده. با این حال برگزاری آن مسابقه در تبریز می‌تواند کار استقلال را سخت کند.

چرا استقلال دست بالا را دارد؟

به هر حال آبی‌ها یک امتیاز بیشتر دارند و این مهم است. بعد هم اینکه تیم جواد نکونام اهل بریز و بپاش نیست و یاد گرفته از فرصت‌هایش نهایت استفاده را ببرد. در خیلی از مسابقات تعداد ضربات داخل چارچوب استقلال تفاوت چندانی با تعداد گل‌های این تیم نداشته است. این فرصت‌طلبی مخصوصا در هفته‌های پایانی قشنگ می‌تواند مثل یک برگ برنده عمل کند. بعد هم مسابقات باقی‌مانده استقلال کمی سبک‌تر از پرسپولیس به نظر می‌رسد. برخی رقبای آبی‌پوشان در حال افول هستند. غیر از تراکتور که در موردش حرف زدیم، فولاد و گل‌گهر هم همین شرایط را دارند. وضع سرخ‌پوشان اهوازی از ابتدای فصل بد بوده و هنوز تغییری نکرده، گل‌گهر اوزونیدیس هم چند هفته‌ای هست آن تیم منسجم قبلی نشان نمی‌دهد.

چرا پرسپولیس ناامید نیست؟

در عین حال قرمزها هم دلایلی برای دلگرمی دارند. ستاره‌های این تیم از تجربه بالایی سود می‌برند و قهرمانی‌های پی‌درپی این سالیان، به آنها اعتمادبه‌نفس مضاعفی داده است. از سوی دیگر پرسپولیس فصل گذشته هم تجربه جبران عقب‌ماندگی را در کورس با سپاهان داشت، بنابراین بعید است تا لحظه آخر پا پس بکشد.

قرمزها حتما به اتفاقات و حوادث فوتبال امیدوار خواهند بود. فرم تیمی پرسپولیس هم در دور برگشت بسیار خوب بوده و آنها از ۹ بازی ۷ مسابقه را برده‌اند. با دو گلی هم که استقلال برابر شمس‌آذر دریافت کرد، تعداد گل‌های خورده این تیم به عدد ۱۴ رسید تا سرخ‌پوشان فعلا با ۱۳ گل خورده صاحب بهترین خط دفاعی مسابقات باشند.