تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 10:36
کد خبر : 142219

سلطان نان از کجا آمد؟

سلطان نان از کجا آمد؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:بحث سلطان در بخش های دیگر اقتصاد ایران طی سال های گذشته نیز مطرح شده است. اما سوال اینجاست که سلطان نان از کجا آمده است و علت پدید آمدن چنین موضوعی چیست؟ قاعده این بحث از اینجا شروع می شود که ما زنجیره آرد، گندم و نان داریم که سیاست گذار دوست دارد قیمت آن را بشکند تا برای مردم دردسترس باشد. به همین دلیل قیمت نان با دخالت دولت شکل می گیرد.

سلطان نان از کجا آمد؟

حامد نجفی علمدارلو

آرمان امروز : صبح دیروز خبری در رسانه ها منتشر شد که «سلطان نان» دستگیر شده است. بر این اساس مدیر جهادکشاورزی شیروان با اشاره به بررسی تراکنش‌های نانوایی‌های سطح شهر از تخلف شخصی که اقدام به خرید ماهانه ۱۰ هزار نان می‌کرد خبر داد.

به گفته او پس از بررسی تراکنش نانوایی‌های سطح شهر توسط بازرسین جهاد کشاورزی، شخصی با هویت مشخص اقدام به خرید ماهانه ۱۰ هزار نان از سطح نانوایی‌های سطح شهر کرده بود که پس از بررسی دقیق و تشکیل پرونده جهت طی مراحل قانونی تحویل پلیس امنیت عمومی شهرستان شد.

بحث سلطان در بخش های دیگر اقتصاد ایران طی سال های گذشته نیز مطرح شده است. اما سوال اینجاست که سلطان نان از کجا آمده است و علت پدید آمدن چنین موضوعی چیست؟ قاعده این بحث از اینجا شروع می شود که ما زنجیره آرد، گندم و نان داریم که سیاست گذار دوست دارد قیمت آن را بشکند تا برای مردم دردسترس باشد. به همین دلیل قیمت نان با دخالت دولت شکل می گیرد.

قیمت نان با کالاهای دیگر رشد نمی کند و وقتی چنین اتفاقی می افتد قیمت نسبی نان رشد پیدا نمی کند و این تبدیل به رانت می شود. با این وضعیت هرکسی به این نان دسترسی داشته باشد از رانت آن استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر با شرایطی که داریم دولت به دنبال این است که بخش کم برخوردار جامعه به نان ارزان دسترسی پیدا کند.

اگر سیاست‌های نظارتی قوی نداشته باشیم، این اتفاق رخ می دهد هرچند دولت ها نمی تواند این نظارت را داشته باشند و همواره شاهد چنین اتفاق هایی خواهیم بود.

در نهایت این موضوع باعث شده یارانه نان بسیار بزرگ شود و این موضوع نیازمند اصلاح قیمت است که کسی مسوولیت اجتماعی و سیاسی آن را بر عهده نخواهد گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.